Polen

Ett förvrängd bild av historien.
fredag 10 augusti 2018 - Gdańsk, Pommern, Polen

Den tredje och näst sista dagen i Gdansk är över. En dag som mestadels spenderades på deras kända museum om andra världskriget. Vi hade tänkt avvara en förmiddag till detta projekt, men med tanke på hur stort det var blev det ett heldagsprojekt. Museet drevs av Polens myndigheter som ett

Halvdag i Sopot
onsdag 8 augusti 2018 - Sopot, Pommern, Polen

Så var även den andra dagen i Polen avklarad. En på många sätt lugnare dag än igår. Inte för att vi har gjort lite idag, det beror snarare på att gårdagen var mastodontisk.Dagens främsta etapp var den halvdag vi spenderade i den kända badorten Sopot. Gdansk ingår i en så kallad

En sista etapp - och natt...
söndag 5 augusti 2018 - Przemysłowa 1, Gdańsk, Pommern, Polen

(Hans-Örjan)Söndag 2018-08-05 . Brosnica - Gdansk - Nynäshamn . Så var det då bara en etapp kvar på vår Baltic Tour 2018, om man undantar defileringen i mål från Nynäshamn till Markim. Efter en god frukost på Hotel Stork, som definitivt rekommenderas, äntrade vi våra tappra

Första dagen i Gdansk
tisdag 7 augusti 2018 - Gdańsk, Pommern, Polen

Gdansk 7 augusti 2018Så är då första dagen av vårt Polenäventyr över. Vilken otroligt vacker stad!Målet idag var rekognisering och att spana in staden. Eftersom mamma fixar allt hade hon lyckats leta reda på en guidad tur där guiden pratar svenska - perfekt! Vi började med att kolla på

Pride-himmel över Brodnica
lördag 4 augusti 2018 - Bronice, Lublins vojvodskap, Polen

(Inge)Lördag 2018-08-04 , Warzsawa - Brodnica , 230 km .En spännande natt på vårt boende i Warszawa. För det första var det en väldigt smal 'dubbelsäng' som erbjöds, och vi planerade att bädda också på golvet. Men fram på kvällskvisten konstaterade Hans-Örjan att ett av rummen stod

Allt ordnar sig
fredag 3 augusti 2018 - Blokowa 9, Warszawa, Masovien, Polen

(Hans-Örjan)Fredag2018-08-03 , Wolborz - Warszawa , 175 km Pigga som... ja, varför inte som mörtar? hoppade vi upp och packade ihop, varefter vi raidade frukostbuffén. Snabbt gjort men lite att äta fanns det. Jo, det fanns mycket att äta, men inte så mycket föll oss på läppen.Eftersom

En så'n da' ...
torsdag 2 augusti 2018 - Wolbórz, Łódź vojvodskap, Polen

(Inge) .Torsdag 2018-08-02 , Krakow - Wolborz . 235 kmEfter en varm natt med klara problem att sova kom vi upp enligt rutinen klockan 07.00. Frukost i köket med såväl yoghurt som mackor, juice och kaffe så vi skulle stå oss. På gatan stod Ellen och Marianne och väntade och vårt beslut att

Besöksdag i Krakow

(Hans-Örjan) . Onsdag 2018-08-01 , 35 km inom Krakow . En lugn morgon med god frukost - som vanligt - och sedan packade vi ihop och rullade iväg. Etappen var inte så lång, vi skulle bara 25 minuter downtown. Vi har planerat om för att få ytterligare en dag i det vackra Krakow. Sväng hit,

Grymhet i närtid
tisdag 31 juli 2018 - Topolowa 17, Rząska, Lillpolen, Polen

(Inge) .2018-07-31,Besöksdag i Krakow .Så var dagen kommen när vi skulle besöka Auschwitz och Birkenau. Vi packade regnkläder, kokta ägg, bröd och vätska samt gav oss iväg. Eva, vår värdinna hade upplys oss om att vi kunde ta buss 208 ett stycke uppåt vägen. Vi traskade iväg och fann

Senast aktiv - från Gdańsk, Pommern, Polen
Med strumpor i hjälmen och äpplen i blick
måndag 30 juli 2018 - Kraków, Lillpolen, Polen

(Hans-Örjan) .Måndag 2018-07-30, Lublin - Krakow, 320 km .Relativt pigga och hyfsat påsovna, trots en oerhört vamt natt, gjorde vi frukost och packade ihop våra saker, lastad hojarna och rullade iväg från Lublin med kurs mot Krakow. Eftersom det var en relativt lång etapp, drygt 30 mil, och

The Global Cycling 1719

The Global Cycling 1719

1 april 2017 - 31 december 2019

En global cykeltur från Ö-vik den 1 April 2017. Resan går genom Sverige & östra Europa till Turkiet. Följer sedan sidenvägen över Central Asien & Pamir genom Turkmenistan, Tadjikistan, Kyrgyzstan & in i Kina. Över tibetanska platån genom Yunnan dalen & Vietnam, Laos, Thailand till Singapore. Flyg till Borneo & en lång cykleltrip till ett Orangutang Rehahcenter där jag tänker stanna några veckor. Tvärs över Borneo till Balikpapan. Nytt flyg till Darwin. Korsar Australiens outback till Melbourne & ett nytt flyg till Nya Zeeland. Båda öarna till Aukland. Nytt flyg till Ushuaia, världens sydligaste stad. Vidare norrut genom Syd & Centralamerika in i USA till L.A. Följer den mytomspunna Route 66 via Grand Canyon till Chicago. Några mil till, flyg från Washington till Portugal och Algarve sen resten på sadeln hem till Övik JOIN ME AND MY FIGHT for Save the Orangutan Logga in till min blogg http://theglobalcycling.com för mer info Ha det bra för det tänker jag försöka ha. P-G (The Global Cyclist)

Gdansk (plus Peru som jag inte postat tidigare)

Gdansk (plus Peru som jag inte postat tidigare)

7 augusti 2018 - 12 augusti 2018

Tyger over Europe 2018

Tyger over Europe 2018

27 juli 2018 - 16 augusti 2018

Meet & Greets, ramen, travelling, railway stations, some serious dancing in the moonlight ('cause it's gonna catch me in its spotlight) and a whole lotta train of thought.

Baltic Race 2018

Baltic Race 2018

20 juli 2018 - 8 augusti 2018

I år kör vi vår egen variant på Baltic Race, eller snarare Baltic Tour - vi har ju ingen brådska. i Stockholm tar vi färjan till Tallinn, och kör sedan Estland > Lettland > Litauen > Polen, och från Gdansk tar vi färjan tillbaka till Nynäshamn.

Chrimmarins roadtrip 2018

Chrimmarins roadtrip 2018

8 juli 2018 - 8 juli 2018

Vi tar bilen mot Kroatien via Polen och Auschwitz, sen styr vi kosan dit vi känner för.

En vecka med bråk?

En vecka med bråk?

2 juni 2018 - 10 juni 2018

Fem på äventyr med bil till Berlin och Gdansk. Sixten fick dock stanna hemma.

Bydgoszcz  Super Rally 2018 Poland

Bydgoszcz Super Rally 2018 Poland

14 maj 2018 - 27 maj 2018

Nu drar vi till Nynäshamn

Grekland 2018

Grekland 2018

19 juli 2018 - 19 juli 2018

En expedition genom Europas östligaste berg på grus och asfalt

Ny resekurs - nya äventyr! Lär känna Polen

Ny resekurs - nya äventyr! Lär känna Polen

24 januari 2018 - 24 januari 2018

Vårens resekurs kommer att handla om Polen. Vi kommer från jan-april att förkovra oss om Polen, lära känna landets historia, geografi, berömda personer och mycket mycket annat. V.16 kommer vi sedan att resa till Polen och uppleva några av alla de ställen som vi läst om. Vi ser fram emot en mycket trevlig vårtermin! /Nettan & Anneli

Polen 2018

Polen 2018

4 mars 2018 - 9 mars 2018

Studieresa till Krakow, vi ska besöka Auschwitz och Birkenau 1 & 2. Vi ska även besöka saltgruvan.

Sofia Henriksson
Bubbelfian