Polen

Auschwitz - ett helvete på jorden
tisdag 10 juli 2018 - Oświęcim, Lillpolen, Polen

Efter sovmorgon och långfrukost får vi reda på att vår bokade tur är ca 2h senare än vad som tidigare var beräknat. Vi tar beslutet att dra till de judiska kvarteren innan istället för efter Auschwitz som vi tidigare tänkt. Gick runt lite och tittade. Varma och törstiga landade vi på en

Vackra Krakow
måndag 9 juli 2018 - Kraków, Lillpolen, Polen

Framåt eftermiddagen efter några vändor i bilkö landar vi äntligen i Krakow som är en mycket större stad än vad jag anat. Vacker och mkt att se. Vi har sett Wavels slott, Stortorget och gamla stan. Jag testade soppa i bröd (ok men jag har ätit godare) medan de andra körde italienskt med

God morgon Gdynia
måndag 9 juli 2018 - Gdynia, Pommern, Polen

Efter några halvknackiga timmars sömn och frukost anländer till Gdynia för vidare resa mot Krakow.

Sista natten på utländsk mark ...

Det finns ytterst få anledningar att turista i Bartoszyke. Staden är liten och affärerna dåligt sorterade. Lite märkligt eftersom man ligger på huvudvägen till Kaliningrad och det borde gynna en diversifierad handel. Vi lyckades exempelvis inte finna en sportbutik värt namnet. Om man

Kallt i (Nord)Polen!
söndag 1 juli 2018 - Augustów, Podlasiens vojvodskap, Polen

Det hjälps inte, men när man kommer mot slutet av en lång resa, då blir det mest transportkörning. Idag har vi flyttat oss från Biala Podlaska till Augustow. När vi startade i morse låg gatorna öde i Biala Podlaska. Polackerna tar nog det här med kyrksöndag ganska allvarligt. I byarna

"Hemma" i Polen igen ...
lördag 30 juni 2018 - Biała Podlaska, Lublins vojvodskap, Polen

Efter 1½ timmes oändlig väntan vid Ukrainsk/Polska gränsen kändes det som att komma hem när vi körde in i Polen. Den här resan var Ukraina en besvikelse med sina nitiska poliser, dåliga vägar och som vi upplevde det en avvaktande inställning till oss som besökare. Det känns som om det

Polens ST Tropez visar bästa sidan
lördag 9 juni 2018 - Sopot, Pommern, Polen

Fredagen avnjöts på Sopots sköna strand med stekande sol och årets premiärdopp i Östersjön. Vi lapade sol å spelade boll till grannarnas förtret som log...och kasta tillbaka den felriktade sparken. Varmt å kul var det iaf!Sista kvällen hade Gandalf grå bokat trendrestarangen Vino Cheb

Ann-Louise Blomberg
Sixtensvassaklor i En vecka med bråk?
Vodka tour - well (done)
fredag 8 juni 2018 - Gdańsk, Pommern, Polen

Sitter nu med en kaffe på balkongen efter gårdagens vodka tour med kvinnliga guiden Ola (hon hette så). Volleybollstjärna som sadlat om till guide mellan studierna. Hon studerade psykologi och man kan anta att hon tränade lite på oss i beteendevetenskap....Tidigare hade vi tagit oss på

Ann-Louise Blomberg
Sixtensvassaklor i En vecka med bråk?
Senast aktiv - från Bålsta, Uppsala län, Sverige
Inspektion av "våra" kolgruvor!

Efter tidig frukost på båten, startade resan ner genom Polen i strålande sol, men dock ganska kyligt. Inte mer än 14-15 grader. De 25 milen ner till Frankfurt am der Oder, där vi skulle möta Hans Palmbo, var ganmska händelselösa.Med ett urverks precision möttes vi vid avtalad bensinstation

Senast aktiv - från Perstorp, Skåne län, Sverige
A butiful day after a skyfall!

My taigh is better now after my motorbike fell on me.

Chrimmarins roadtrip 2018

Chrimmarins roadtrip 2018

8 juli 2018 - 8 juli 2018

Vi tar bilen mot Kroatien via Polen och Auschwitz, sen styr vi kosan dit vi känner för.

En vecka med bråk?

En vecka med bråk?

2 juni 2018 - 10 juni 2018

Fem på äventyr med bil till Berlin och Gdansk. Sixten fick dock stanna hemma.

Bydgoszcz  Super Rally 2018 Poland

Bydgoszcz Super Rally 2018 Poland

14 maj 2018 - 27 maj 2018

Nu drar vi till Nynäshamn

Grekland 2018

Grekland 2018

19 juli 2018 - 19 juli 2018

En expedition genom Europas östligaste berg på grus och asfalt

Ny resekurs - nya äventyr! Lär känna Polen

Ny resekurs - nya äventyr! Lär känna Polen

24 januari 2018 - 24 januari 2018

Vårens resekurs kommer att handla om Polen. Vi kommer från jan-april att förkovra oss om Polen, lära känna landets historia, geografi, berömda personer och mycket mycket annat. V.16 kommer vi sedan att resa till Polen och uppleva några av alla de ställen som vi läst om. Vi ser fram emot en mycket trevlig vårtermin! /Nettan & Anneli

Polen 2018

Polen 2018

4 mars 2018 - 9 mars 2018

Studieresa till Krakow, vi ska besöka Auschwitz och Birkenau 1 & 2. Vi ska även besöka saltgruvan.

39. Östersjön runt

39. Östersjön runt

12 september 2017 - 30 september 2017

Så är det dags att sluta cirkeln, tidigare i år har jag varit tur å retur Danmark, senare körde jag genom hela Norge, Oslo till Kirkenes, ner i Finland till Lahtis. Nu skall säcken knytas samman, och Tiina skall med. Tyskland, Polen, Litauen, Lettland, Estland, Lahtis Finland. En spännande bilresa utanför den heta turist säsongen.

Weekend in Kraków

Weekend in Kraków

28 juli 2017 - 31 juli 2017

Årsta första och sista (?) weekendresa i Europa gick till trevliga Kraków i södra Polen.

Krakow med J-O och Ulrika

Krakow med J-O och Ulrika

1 december 2017 - 4 december 2017

Ulrika har fyllt 50 vilket är en god anledning att åka till Krakow.

Östersjön nästan-runt

Östersjön nästan-runt