Kujavien-Pommerns vojvodskap

I Kopernikus fotspår
tisdag 17 april 2018 - Toru, Kujavien-Pommerns vojvodskap, Polen

Dagen inleddes med en god frukost på vårt hotell innan vi packade in våra väskor i bussen...och tog en promenad in till Toruns gamla stadskärna - ett UNESCO världsarv. Förmiddagen tänkte vi ägna åt stadens store son - Kopernikus. Vi träffade Magda, vår guide, utanför stadens

Polen här kommer vi!
måndag 16 april 2018 - Toru, Kujavien-Pommerns vojvodskap, Polen

I går kväll hämtade Mattias och Trossö buss upp oss på våra påstigningsorter för att slutligen köra på Stena Line i Karlskrona för vidare färd över Östersjön mot Gdynia.ALDRIG tidigare har nog havet legatså stilla som det gjorde i gårkväll och i natt!!!Måndag morgon vaknar vi upp

Torun, pepparkakornas stad
lördag 24 juni 2017 - Toru, Kujavien-Pommerns vojvodskap, Polen

Idag har vi fört en 32 mil lång kamp med den Polska trafiken som ofta består av bilförare som hatar att bli omkörda och älskar att köra om! Med den bemanningen blir trafiken ett vågspel ca 15 km/tim snabbare än gällande hastighetsgränser och där heldragna linjer på vägen bara upplevs

forsta inlagg
onsdag 16 juli 2014 - Toru, Kujavien-Pommerns vojvodskap, Polen

Hej! Ursäkta att jag skriver för sent. Jag skrev inte den första dagen för att jag har varit i färjan mellan Gdynia och karlskrona. Vi var också i krynica morska och Malbork slott. Vi gick också runt Toruń. Vi har sett många sevärdheter till exempel brygga över Wisła. Idag måste vi

Shoppingtur i Wloclawek

Vaknade efter en god natts välbehövlig sömn. Efter frukosten gav vi oss i väg till turistinformationen för lite tips, de rekomenderade en massa museum men det var vi inte intresserade av. Vi gick till stationen i stället och kollade hur den var byggd samt om det kom några tåg att titta på.

Jonas Olsson
Kelvin i Bilsemmester i Polen
Senast aktiv - från Jönköping, Jönköpings län, Sverige
Mot Wloclawek

Nu har vi lämnat Krakow och åkt norrut till en stad som heter Wloclawek. Denna stad ligger vid Wislas strand. Vi började med att hämta ut bilen från långtidsparkeringen och det var intressant. Tydligen var det en gammal industri och det var en intressant väg ut. Nästa anhalt var en bankomat

Jonas Olsson
Kelvin i Bilsemmester i Polen
Senast aktiv - från Jönköping, Jönköpings län, Sverige
En lång dags färd mot natt
torsdag 28 oktober 2010 - Grudziądz, Kujavien-Pommerns vojvodskap, Polen

Rubriken syftar till gårdagen! Och ett tag såg den ut att även bli en riktigt dålig dag, men som tur var blev det inte så! Detta var dagen då vår dom hade vunnit laga kraft och mycket skulle göras på så kort tid som möjligt! Klockan tio på förmiddagen kom en av psykologerna från

Karin gästskriver
tisdag 26 oktober 2010 - Grudziądz, Kujavien-Pommerns vojvodskap, Polen

Hejsan! Idag är det Karin som skriver. Här pågår presentinslagning och ballongblåsning (Ann råkade köpa vattenballonger som med stor ansträngning och med byte av ansiktsfärg låter sig fyllas med luft) inför morgondagen - Dominikas 9-årsdag. Det har även köps en tårta (rosa, mest

Drygt två veckor kvar
måndag 18 oktober 2010 - Grudziądz, Kujavien-Pommerns vojvodskap, Polen

Nu har mer än halva tiden gått av vår vistelse i Polen. Det ska verkligen bli jätteskönt och roligt att komma hem även om vi trivs och har inrättat oss förvånande bra här! I eftermiddags när vi kom hem från en tur till en lekplats tog tjejerna fram sina röda små rullväskor som de

Föräldrar på riktigt!
onsdag 13 oktober 2010 - Grudziądz, Kujavien-Pommerns vojvodskap, Polen

Nu var det flera dagar sedan vi skrev ett inlägg och vi har massor att berätta. Tyvärr är klockan redan mycket och i morgon tidigt ska vi bege oss till Warsawa för att ansöka om svenska pass till barnen. Nu är det nämligen helt klart! Vi är barnens föräldrar på riktigt! Kl tio på

Ny resekurs - nya äventyr! Lär känna Polen

Ny resekurs - nya äventyr! Lär känna Polen

24 januari 2018 - 24 januari 2018

Vårens resekurs kommer att handla om Polen. Vi kommer från jan-april att förkovra oss om Polen, lära känna landets historia, geografi, berömda personer och mycket mycket annat. V.16 kommer vi sedan att resa till Polen och uppleva några av alla de ställen som vi läst om. Vi ser fram emot en mycket trevlig vårtermin! /Nettan & Anneli

Uralbergen, Kazakhstan och Belarus

Uralbergen, Kazakhstan och Belarus

20 maj 2017 - 2 juli 2017

Via färjan från Kapellskär kör vi till Narva och in i Ryssland med sikte på Irbit i Uralbergen. Där svänger vi söderut in i Kazakhstan till Astana och vidare i en båge över steppen till Aralsjön. Därefter norrut mot Ryssland igen och mot Belarus där vi bl.a. besöker Minsk ett par dagar. Hemresa över Polen, Tyskland och Danmark

Sverige - Polen - Tjeckien - Slovakien 2014

Sverige - Polen - Tjeckien - Slovakien 2014

13 juli 2014 - 3 augusti 2014

Hej! Här är mitt första resfakta i resdagboken.se. Mitt första resfakta kommer att äga rum i Polen, Tjeckien och Slovakien. Vi börjar den 13 juli och slutar den 3 augusti. Det är bara en vecka kvar tills vår semester drar igång. Vi ska ta några bilder, kartprickar, dagboksinlägg och kommentarer. Om resfakta är bra, gilla dem på facebook. Vi ses!

Bilsemmester i Polen

Bilsemmester i Polen

10 juli 2012 - 22 juli 2012

En resa genom delar av Polen till Warszawa och Krakov

Resan till våra barn

Resan till våra barn

20 september 2010 - 4 november 2010

För er som inte redan vet det är denna resa slutet på en annan lång resa som började redan hösten 2007. Det var då vi ansökte hos Eslövs kommuns familje-enhet om att få påbörja utredning för adoption. Sedan dess har det varit väntan och många turer; vi har blivit granskade, utbildade, prövade, godkända, granskade, prövade och godkända igen. Det har svängt mellan hopp och förtvivlan, men mest hopp trots allt! Och nu är vi äntligen så nära vårt mål; dessa tre fantastiskt fina barn som väntar på oss på ett barnhem i staden Grudziadz vid floden Visla i norra Polen. Detta är början på en ny lång resa...livet som trebarnsfamilj!

272
309