Lillpolen

Auschwitz - ett helvete på jorden
tisdag 10 juli 2018 - Oświęcim, Lillpolen, Polen

Efter sovmorgon och långfrukost får vi reda på att vår bokade tur är ca 2h senare än vad som tidigare var beräknat. Vi tar beslutet att dra till de judiska kvarteren innan istället för efter Auschwitz som vi tidigare tänkt. Gick runt lite och tittade. Varma och törstiga landade vi på en

Vackra Krakow
måndag 9 juli 2018 - Kraków, Lillpolen, Polen

Framåt eftermiddagen efter några vändor i bilkö landar vi äntligen i Krakow som är en mycket större stad än vad jag anat. Vacker och mkt att se. Vi har sett Wavels slott, Stortorget och gamla stan. Jag testade soppa i bröd (ok men jag har ätit godare) medan de andra körde italienskt med

Historiens vingslag
lördag 21 april 2018 - Kraków, Lillpolen, Polen

Denna morgon steg vi på bussen med blandade känslor...vi var på väg till Auschwitz. När lunchpåsarna var inpackade i bussen gav vi oss iväg på den drygt timlånga resan. Väl framme fick vi träffa våra guider för dagen...som till råga på allt pratade svenska...till allas

Den vackraste staden...
fredag 20 april 2018 - Kraków, Lillpolen, Polen

I dag var vi upe med tuppen! Kl. 7.15 satt alla redo på bussen för ett besök i saltgruvan i Wieliczka. När UNESCO i slutet av 1970-talet presenterade de första 12 världsarven så var saltgruvan ett av dessa. Besöket börjar med att vi går ca 380 trappseg ner till ca 90 meter under markytan

Vintrigt Krakow
fredag 22 december 2017 - Kraków, Lillpolen, Polen

Så, hemma igen sedan ett pra veckor tillbaka och jag ska försöka mig på en kort sammanfattning av de tre nätterna i Polens andra största stad. De som åkte var Jan-Ove, Ulrika samt vi bägge. Detta var en försenad 50-årspresent till Ulrika och det blev väldigt lyckat. Hoppas vi att även

Ewa Och Magnus Sten
esmj i Krakow med J-O och Ulrika
Senast aktiv - från Varberg, Hallands län, Sverige
Tankar inför resan
torsdag 19 oktober 2017 - Oświęcim, Lillpolen, Polen

Vi har kollat på en dokumentär och läst några texter om koncentrationslägren. Fått en bild av hur det ser ut där och det ska bli spännande, blandade känslor. Tråkigt att åka båt så länge.

onsdag 2 augusti 2017 - Kraków, Lillpolen, Polen

Dzień dobry (god dag),Ibland behöver man en weekendresa och vi tyckte det passade bra i juli att ta en när det är lite lugnare på jobbet. Här i Sverige har det inte varit någon sommar alls så det var också rätt bra tajming att få åka ner till ett ställe med sol och värme. Denna resa

Stefan Ngo
stefanngo i Weekend in Kraków
Senast aktiv - från Bangkok, Thailand
Dag 5: Krakow
fredag 30 juni 2017 - Kraków, Lillpolen, Polen

Dagen ägnades åt att gå runt på stan. Många gamla tegelbyggnader! Allt ifrån palatset till katedralen bestod (åtminstone delvis) av tegel. Katedralen var för övrigt bland de pampigaste jag sett inuti. Egentligen skulle man som turist betala för att gå in men det var det ingen som brydde

Joakim
JoHo1990 i Tågluff Östeuropa
Senast aktiv - från Göteborg, Västra Götalands län, Sverige
Dag 4: Auschwitz
torsdag 29 juni 2017 - Oświęcim, Lillpolen, Polen

Sovit sådär på tåget inatt. Av någon anledning fick vi för oss att boka överbäddarna. Det var varmt. Resten av tåget höll mer lagom temperatur. Lärdom: välj någon av de nedre bäddarna om möjligt!Vi var ca en timme sena till Krakow (oklart varför) men det gjorde inte så mycket; vår

Joakim
JoHo1990 i Tågluff Östeuropa
Senast aktiv - från Göteborg, Västra Götalands län, Sverige
Bussen mot Budapest, 13/8-16, 15.11
lördag 13 augusti 2016 - Kraków, Lillpolen, Polen

Bussen som jag sitter på är inte den bäst utrustade, men den kostade trots allt bara 14€. Man har blivit ganska van vid eluttag och Internet under resorna. Men jag ska inte gnälla! Det känns som att jag är lite gnällig när jag skriver, men det är nog bara för att jag vill bara rolig.

Arild Andervad
Peckman i Eurotrip 2016
Senast aktiv - från Budapest, Ungern
Chrimmarins roadtrip 2018

Chrimmarins roadtrip 2018

8 juli 2018 - 8 juli 2018

Vi tar bilen mot Kroatien via Polen och Auschwitz, sen styr vi kosan dit vi känner för.

Ny resekurs - nya äventyr! Lär känna Polen

Ny resekurs - nya äventyr! Lär känna Polen

24 januari 2018 - 24 januari 2018

Vårens resekurs kommer att handla om Polen. Vi kommer från jan-april att förkovra oss om Polen, lära känna landets historia, geografi, berömda personer och mycket mycket annat. V.16 kommer vi sedan att resa till Polen och uppleva några av alla de ställen som vi läst om. Vi ser fram emot en mycket trevlig vårtermin! /Nettan & Anneli

Polen 2018

Polen 2018

4 mars 2018 - 9 mars 2018

Studieresa till Krakow, vi ska besöka Auschwitz och Birkenau 1 & 2. Vi ska även besöka saltgruvan.

28 juli 2017 - 31 juli 2017

Årsta första och sista (?) weekendresa i Europa gick till trevliga Kraków i södra Polen.

Krakow med J-O och Ulrika

Krakow med J-O och Ulrika

1 december 2017 - 4 december 2017

Ulrika har fyllt 50 vilket är en god anledning att åka till Krakow.

Tågluff Östeuropa

Tågluff Östeuropa

26 juni 2017 - 28 juli 2017

Några veckors (minst 3 men snarare 4-5) tågluff i Östeuropa med bl.a. Prag, Budapest, Rumänien, Moldavien, Albanien och Montenegro.

Eurotrip 2016

Eurotrip 2016

7 augusti 2016 - 26 augusti 2016

En kort eurotrip som börjar i Berlin och avslutas i Prag.

Stockholm-Krakow

Stockholm-Krakow

4 mars 2016 - 10 mars 2016

Oj då ut på vift igen. Vi reser till ett oupptäckt land för oss Polen.

Polen

Polen

26 augusti 2015 - 1 september 2015

Hemlig resa (Det var Krakow)

Hemlig resa (Det var Krakow)

3 juli 2015 - 6 juli 2015

Jag fick i födelsedagspresent en weekendresa. Hemlig. Kände på mig att det var Tylösand men det var det inte! Det var Krakow! Inbokat är hotell som ligger mitt på stora torget och en guidad tur till Auschwitz på lördagen. Det har jag viljat se många år! Kameran är med!

Anna Hammarin
Annahamma