Lillpolen

Besöksdag i Krakow

(Hans-Örjan) . Onsdag 2018-08-01 , 35 km inom Krakow . En lugn morgon med god frukost - som vanligt - och sedan packade vi ihop och rullade iväg. Etappen var inte så lång, vi skulle bara 25 minuter downtown. Vi har planerat om för att få ytterligare en dag i det vackra Krakow. Sväng hit,

Grymhet i närtid
tisdag 31 juli 2018 - Topolowa 17, Rząska, Lillpolen, Polen

(Inge) .2018-07-31,Besöksdag i Krakow .Så var dagen kommen när vi skulle besöka Auschwitz och Birkenau. Vi packade regnkläder, kokta ägg, bröd och vätska samt gav oss iväg. Eva, vår värdinna hade upplys oss om att vi kunde ta buss 208 ett stycke uppåt vägen. Vi traskade iväg och fann

Senast aktiv - från Gdańsk, Pommern, Polen
Med strumpor i hjälmen och äpplen i blick
måndag 30 juli 2018 - Kraków, Lillpolen, Polen

(Hans-Örjan) .Måndag 2018-07-30, Lublin - Krakow, 320 km .Relativt pigga och hyfsat påsovna, trots en oerhört vamt natt, gjorde vi frukost och packade ihop våra saker, lastad hojarna och rullade iväg från Lublin med kurs mot Krakow. Eftersom det var en relativt lång etapp, drygt 30 mil, och

Senast aktiv - från Gdańsk, Pommern, Polen
Hit, dit och lite annat till fots
måndag 30 juli 2018 - Kraków, Lillpolen, Polen

Det har varit några intensiva dagar och därför har jag inte hunnit uppdatera dagboken ordentligt. Men för att göra en kort sammanfattning så har jag spenderat tre dagar i Warszawa där en anomaly har ägt rum. Vårt lag vann och det blev ett hejdundrande firande. Vi gick till en bar,

Daniel Svanefors
svane i Tyger over Europe 2018
Senast aktiv - från Falkenberg, Hallands län, Sverige
Auschwitz - ett helvete på jorden
tisdag 10 juli 2018 - Oświęcim, Lillpolen, Polen

Efter sovmorgon och långfrukost får vi reda på att vår bokade tur är ca 2h senare än vad som tidigare var beräknat. Vi tar beslutet att dra till de judiska kvarteren innan istället för efter Auschwitz som vi tidigare tänkt. Gick runt lite och tittade. Varma och törstiga landade vi på en

Annahamma i Chrimmarins roadtrip 2018
Vackra Krakow
måndag 9 juli 2018 - Kraków, Lillpolen, Polen

Framåt eftermiddagen efter några vändor i bilkö landar vi äntligen i Krakow som är en mycket större stad än vad jag anat. Vacker och mkt att se. Vi har sett Wavels slott, Stortorget och gamla stan. Jag testade soppa i bröd (ok men jag har ätit godare) medan de andra körde italienskt med

Annahamma i Chrimmarins roadtrip 2018
Historiens vingslag
lördag 21 april 2018 - Kraków, Lillpolen, Polen

Denna morgon steg vi på bussen med blandade känslor...vi var på väg till Auschwitz. När lunchpåsarna var inpackade i bussen gav vi oss iväg på den drygt timlånga resan. Väl framme fick vi träffa våra guider för dagen...som till råga på allt pratade svenska...till allas

Den vackraste staden...
fredag 20 april 2018 - Kraków, Lillpolen, Polen

I dag var vi upe med tuppen! Kl. 7.15 satt alla redo på bussen för ett besök i saltgruvan i Wieliczka. När UNESCO i slutet av 1970-talet presenterade de första 12 världsarven så var saltgruvan ett av dessa. Besöket börjar med att vi går ca 380 trappseg ner till ca 90 meter under markytan

Vintrigt Krakow
fredag 22 december 2017 - Kraków, Lillpolen, Polen

Så, hemma igen sedan ett pra veckor tillbaka och jag ska försöka mig på en kort sammanfattning av de tre nätterna i Polens andra största stad. De som åkte var Jan-Ove, Ulrika samt vi bägge. Detta var en försenad 50-årspresent till Ulrika och det blev väldigt lyckat. Hoppas vi att även

Ewa Och Magnus Sten
esmj i Krakow med J-O och Ulrika
Senast aktiv - från Varberg, Hallands län, Sverige
Tankar inför resan
torsdag 19 oktober 2017 - Oświęcim, Lillpolen, Polen

Vi har kollat på en dokumentär och läst några texter om koncentrationslägren. Fått en bild av hur det ser ut där och det ska bli spännande, blandade känslor. Tråkigt att åka båt så länge.

Tyger over Europe 2018

27 juli 2018 - 16 augusti 2018

Meet & Greets, ramen, travelling, railway stations, some serious dancing in the moonlight ('cause it's gonna catch me in its spotlight) and a whole lotta train of thought.

Baltic Race 2018

20 juli 2018 - 8 augusti 2018

I år kör vi vår egen variant på Baltic Race, eller snarare Baltic Tour - vi har ju ingen brådska. i Stockholm tar vi färjan till Tallinn, och kör sedan Estland > Lettland > Litauen > Polen, och från Gdansk tar vi färjan tillbaka till Nynäshamn.

Chrimmarins roadtrip 2018

8 juli 2018 - 8 juli 2018

Vi tar bilen mot Kroatien via Polen och Auschwitz, sen styr vi kosan dit vi känner för.

Ny resekurs - nya äventyr! Lär känna Polen

24 januari 2018 - 24 januari 2018

Vårens resekurs kommer att handla om Polen. Vi kommer från jan-april att förkovra oss om Polen, lära känna landets historia, geografi, berömda personer och mycket mycket annat. V.16 kommer vi sedan att resa till Polen och uppleva några av alla de ställen som vi läst om. Vi ser fram emot en mycket trevlig vårtermin! /Nettan & Anneli

Polen 2018

4 mars 2018 - 9 mars 2018

Studieresa till Krakow, vi ska besöka Auschwitz och Birkenau 1 & 2. Vi ska även besöka saltgruvan.

Weekend in Kraków

28 juli 2017 - 31 juli 2017

Årsta första och sista (?) weekendresa i Europa gick till trevliga Kraków i södra Polen.

Krakow med J-O och Ulrika

1 december 2017 - 4 december 2017

Ulrika har fyllt 50 vilket är en god anledning att åka till Krakow.

Tågluff Östeuropa

26 juni 2017 - 28 juli 2017

Några veckors (minst 3 men snarare 4-5) tågluff i Östeuropa med bl.a. Prag, Budapest, Rumänien, Moldavien, Albanien och Montenegro.

Eurotrip 2016

7 augusti 2016 - 26 augusti 2016

En kort eurotrip som börjar i Berlin och avslutas i Prag.

Stockholm-Krakow

4 mars 2016 - 10 mars 2016

Oj då ut på vift igen. Vi reser till ett oupptäckt land för oss Polen.