Kraków

Europaresan
tisdag 16 juli 2019 - Kraków, Lillpolen, Polen

Besöksdag i Krakow

(Hans-Örjan) . Onsdag 2018-08-01 , 35 km inom Krakow . En lugn morgon med god frukost - som vanligt - och sedan packade vi ihop och rullade iväg. Etappen var inte så lång, vi skulle bara 25 minuter downtown. Vi har planerat om för att få ytterligare en dag i det vackra Krakow. Sväng hit,

mc2017 i Baltic Race 2018
Senast aktiv - från Vallentuna, Stockholms län, Sverige
Med strumpor i hjälmen och äpplen i blick
måndag 30 juli 2018 - Kraków, Lillpolen, Polen

(Hans-Örjan) .Måndag 2018-07-30, Lublin - Krakow, 320 km .Relativt pigga och hyfsat påsovna, trots en oerhört vamt natt, gjorde vi frukost och packade ihop våra saker, lastad hojarna och rullade iväg från Lublin med kurs mot Krakow. Eftersom det var en relativt lång etapp, drygt 30 mil, och

mc2017 i Baltic Race 2018
Senast aktiv - från Vallentuna, Stockholms län, Sverige
Hit, dit och lite annat till fots
måndag 30 juli 2018 - Kraków, Lillpolen, Polen

Det har varit några intensiva dagar och därför har jag inte hunnit uppdatera dagboken ordentligt. Men för att göra en kort sammanfattning så har jag spenderat tre dagar i Warszawa där en anomaly har ägt rum. Vårt lag vann och det blev ett hejdundrande firande. Vi gick till en bar,

Daniel Svanefors
svane i Tyger over Europe 2018
Senast aktiv - från Falkenberg, Hallands län, Sverige
Vackra Krakow
måndag 9 juli 2018 - Kraków, Lillpolen, Polen

Framåt eftermiddagen efter några vändor i bilkö landar vi äntligen i Krakow som är en mycket större stad än vad jag anat. Vacker och mkt att se. Vi har sett Wavels slott, Stortorget och gamla stan. Jag testade soppa i bröd (ok men jag har ätit godare) medan de andra körde italienskt med

Anna Hammarin
Annahamma i Chrimmarins roadtrip 2018
Senast aktiv - från Ko Mak, Ko Mak, Trat, Thailand
Historiens vingslag
lördag 21 april 2018 - Kraków, Lillpolen, Polen

Denna morgon steg vi på bussen med blandade känslor...vi var på väg till Auschwitz. När lunchpåsarna var inpackade i bussen gav vi oss iväg på den drygt timlånga resan. Väl framme fick vi träffa våra guider för dagen...som till råga på allt pratade svenska...till allas

Den vackraste staden...
fredag 20 april 2018 - Kraków, Lillpolen, Polen

I dag var vi upe med tuppen! Kl. 7.15 satt alla redo på bussen för ett besök i saltgruvan i Wieliczka. När UNESCO i slutet av 1970-talet presenterade de första 12 världsarven så var saltgruvan ett av dessa. Besöket börjar med att vi går ca 380 trappseg ner till ca 90 meter under markytan

Vintrigt Krakow
fredag 22 december 2017 - Kraków, Lillpolen, Polen

Så, hemma igen sedan ett pra veckor tillbaka och jag ska försöka mig på en kort sammanfattning av de tre nätterna i Polens andra största stad. De som åkte var Jan-Ove, Ulrika samt vi bägge. Detta var en försenad 50-årspresent till Ulrika och det blev väldigt lyckat. Hoppas vi att även

Ewa Och Magnus Sten
esmj i Krakow med J-O och Ulrika
Senast aktiv - från Madrid, Spanien
onsdag 2 augusti 2017 - Kraków, Lillpolen, Polen

Dzień dobry (god dag),Ibland behöver man en weekendresa och vi tyckte det passade bra i juli att ta en när det är lite lugnare på jobbet. Här i Sverige har det inte varit någon sommar alls så det var också rätt bra tajming att få åka ner till ett ställe med sol och värme. Denna resa

Stefan Ngo
stefanngo i Weekend in Kraków
Senast aktiv - från Malmö, Skåne län, Sverige
Dag 5: Krakow
fredag 30 juni 2017 - Kraków, Lillpolen, Polen

Dagen ägnades åt att gå runt på stan. Många gamla tegelbyggnader! Allt ifrån palatset till katedralen bestod (åtminstone delvis) av tegel. Katedralen var för övrigt bland de pampigaste jag sett inuti. Egentligen skulle man som turist betala för att gå in men det var det ingen som brydde

Vår Europaresa 1:a stopp Krakow Polen

Vår Europaresa 1:a stopp Krakow Polen

16 juli 2019 - 16 juli 2019

Vi gick upp i ottan för att hinna med vårt flyg från Landvetter till Krakow, Polen. Annelie lyckades somna en stund på flygplanet medan Tomas lyssnade på pod och tittade på serier. Efter en taxitur som var nära att sluta med överkörda fotgängare på ett övergångsställe, men som tack vare snabba förarreflexer slutade väl så var vi framme på vårt hotell. Eftersom vi var tidiga till incheckning lämnade vi vårt bagage i tryggt förvar på hotellet medan vi begav oss ut på en hop-on hop-off buss som tog oss runt i staden. Vi valde att hoppa av i närheten av gamla staden och promenerade omkring och kikade på hus, statyer och människor. Vi lyckades hitta en liten grupp trevliga fik i en hörna, en bit bort från den stora massan av turister. Vi åt en god lunch och sedan fortsatte vi runt gamla staden. Det märks att staden har en historia att berätta. Gammalt möter nytt. Trasigt möter helt. En vacker stad. Vi kom ner till ån och tog en rundtur med båt, vilket blev en välbehövlig paus ifrån allt gående och vi kunde njuta av stan från vattnet. Väl tillbaka på hotellet insåg vi att vi missade Schindler's fabrik-museet, vilket Annelie gärna hade velat gå på. Nåväl, allt kan inte hinnas med på en halv dag. Det finns skäl att komma hit och besöka Krakow igen. Idag firar vi 6 år tillsammans vilket vi firade med bubbel, 3 rätters och en flaska rose. Vi avrundade kvällen med spa. Annelie fick en välbehövlig massage och Tomas fick njuta av poolerna. Imorgon är det upp tidigt som gäller, då vi ska åka till Auschwitz.

Tyger over Europe 2018

Tyger over Europe 2018

27 juli 2018 - 16 augusti 2018

Meet & Greets, ramen, travelling, railway stations, some serious dancing in the moonlight ('cause it's gonna catch me in its spotlight) and a whole lotta train of thought.

Baltic Race 2018

Baltic Race 2018

20 juli 2018 - 8 augusti 2018

I år kör vi vår egen variant på Baltic Race, eller snarare Baltic Tour - vi har ju ingen brådska. i Stockholm tar vi färjan till Tallinn, och kör sedan Estland > Lettland > Litauen > Polen, och från Gdansk tar vi färjan tillbaka till Nynäshamn.

Chrimmarins roadtrip 2018

Chrimmarins roadtrip 2018

8 juli 2018 - 8 juli 2018

Vi tar bilen mot Kroatien via Polen och Auschwitz, sen styr vi kosan dit vi känner för.

Ny resekurs - nya äventyr! Lär känna Polen

Ny resekurs - nya äventyr! Lär känna Polen

24 januari 2018 - 24 januari 2018

Vårens resekurs kommer att handla om Polen. Vi kommer från jan-april att förkovra oss om Polen, lära känna landets historia, geografi, berömda personer och mycket mycket annat. V.16 kommer vi sedan att resa till Polen och uppleva några av alla de ställen som vi läst om. Vi ser fram emot en mycket trevlig vårtermin! /Nettan & Anneli

28 juli 2017 - 31 juli 2017

Årsta första och sista (?) weekendresa i Europa gick till trevliga Kraków i södra Polen.

Krakow med J-O och Ulrika

Krakow med J-O och Ulrika

1 december 2017 - 4 december 2017

Ulrika har fyllt 50 vilket är en god anledning att åka till Krakow.

Tågluff Östeuropa

Tågluff Östeuropa

26 juni 2017 - 28 juli 2017

Några veckors (minst 3 men snarare 4-5) tågluff i Östeuropa med bl.a. Prag, Budapest, Rumänien, Moldavien, Albanien och Montenegro.

Eurotrip 2016

Eurotrip 2016

7 augusti 2016 - 26 augusti 2016

En kort eurotrip som börjar i Berlin och avslutas i Prag.

Stockholm-Krakow

Stockholm-Krakow

4 mars 2016 - 10 mars 2016

Oj då ut på vift igen. Vi reser till ett oupptäckt land för oss Polen.

Stanisława Konarskiego 31, Kraków, Lesser Poland Voivodeship, Poland
363