Pommern

Ett förvrängd bild av historien.
fredag 10 augusti 2018 - Gdańsk, Pommern, Polen

Den tredje och näst sista dagen i Gdansk är över. En dag som mestadels spenderades på deras kända museum om andra världskriget. Vi hade tänkt avvara en förmiddag till detta projekt, men med tanke på hur stort det var blev det ett heldagsprojekt. Museet drevs av Polens myndigheter som ett

Halvdag i Sopot
onsdag 8 augusti 2018 - Sopot, Pommern, Polen

Så var även den andra dagen i Polen avklarad. En på många sätt lugnare dag än igår. Inte för att vi har gjort lite idag, det beror snarare på att gårdagen var mastodontisk.Dagens främsta etapp var den halvdag vi spenderade i den kända badorten Sopot. Gdansk ingår i en så kallad

En sista etapp - och natt...
söndag 5 augusti 2018 - Przemysłowa 1, Gdańsk, Pommern, Polen

(Hans-Örjan)Söndag 2018-08-05 . Brosnica - Gdansk - Nynäshamn . Så var det då bara en etapp kvar på vår Baltic Tour 2018, om man undantar defileringen i mål från Nynäshamn till Markim. Efter en god frukost på Hotel Stork, som definitivt rekommenderas, äntrade vi våra tappra

Inge Och Hans-Örjan
mc2017 i Baltic Race 2018
Första dagen i Gdansk
tisdag 7 augusti 2018 - Gdańsk, Pommern, Polen

Gdansk 7 augusti 2018Så är då första dagen av vårt Polenäventyr över. Vilken otroligt vacker stad!Målet idag var rekognisering och att spana in staden. Eftersom mamma fixar allt hade hon lyckats leta reda på en guidad tur där guiden pratar svenska - perfekt! Vi började med att kolla på

God morgon Gdynia
måndag 9 juli 2018 - Gdynia, Pommern, Polen

Efter några halvknackiga timmars sömn och frukost anländer till Gdynia för vidare resa mot Krakow.

Anna Hammarin
Annahamma i Chrimmarins roadtrip 2018
Senast aktiv - från Backaryd, Blekinge län, Sverige
Polens ST Tropez visar bästa sidan
lördag 9 juni 2018 - Sopot, Pommern, Polen

Fredagen avnjöts på Sopots sköna strand med stekande sol och årets premiärdopp i Östersjön. Vi lapade sol å spelade boll till grannarnas förtret som log...och kasta tillbaka den felriktade sparken. Varmt å kul var det iaf!Sista kvällen hade Gandalf grå bokat trendrestarangen Vino Cheb

Ann-Louise Blomberg
Sixtensvassaklor i En vecka med bråk?
Vodka tour - well (done)
fredag 8 juni 2018 - Gdańsk, Pommern, Polen

Sitter nu med en kaffe på balkongen efter gårdagens vodka tour med kvinnliga guiden Ola (hon hette så). Volleybollstjärna som sadlat om till guide mellan studierna. Hon studerade psykologi och man kan anta att hon tränade lite på oss i beteendevetenskap....Tidigare hade vi tagit oss på

Ann-Louise Blomberg
Sixtensvassaklor i En vecka med bråk?
Första dagen på resan.
måndag 14 maj 2018 - Gdańsk, Pommern, Polen

En solig fin dag

En riktig turist dag i strålande solsken (äntligen)
tisdag 19 september 2017 - Malbork, Pommern, Polen

Vi startade med Sopot, promenerade på stranden å piren, såg skrynkliga huset å många turister som lapade sol.Vid lunch styrde vi in till Gedansk, ställde GPS:en på Maria kyrkan i gamla stan, i närheten av den skulle vi hitta en parkering.Men vad hände, vi styrde förbi parkeringarna å

lionkungen i 39. Östersjön runt
Så pajade bilen!!!!!!
måndag 18 september 2017 - Rumia, Pommern, Polen

Vilken start på gårdagen, när vi kom ut från hotellet tryckte jag på fjärrkontrollen till bilen, intet hände.  Men vad F-n, ingen dörr eller baklucka gick att öppna. Jo jag fick upp förardörren med nyckeln. Prövade starta bilen, intet liv, allt dött, inga lampor tändes. Vad gör man

lionkungen i 39. Östersjön runt
The Global Cycling 1719

The Global Cycling 1719

1 april 2017 - 31 december 2019

En global cykeltur från Ö-vik den 1 April 2017. Resan går genom Sverige & östra Europa till Turkiet. Följer sedan sidenvägen över Central Asien & Pamir genom Turkmenistan, Tadjikistan, Kyrgyzstan & in i Kina. Över tibetanska platån genom Yunnan dalen & Vietnam, Laos, Thailand till Singapore. Flyg till Borneo & en lång cykleltrip till ett Orangutang Rehahcenter där jag tänker stanna några veckor. Tvärs över Borneo till Balikpapan. Nytt flyg till Darwin. Korsar Australiens outback till Melbourne & ett nytt flyg till Nya Zeeland. Båda öarna till Aukland. Nytt flyg till Ushuaia, världens sydligaste stad. Vidare norrut genom Syd & Centralamerika in i USA till L.A. Följer den mytomspunna Route 66 via Grand Canyon till Chicago. Några mil till, flyg från Washington till Portugal och Algarve sen resten på sadeln hem till Övik JOIN ME AND MY FIGHT for Save the Orangutan Logga in till min blogg http://theglobalcycling.com för mer info Ha det bra för det tänker jag försöka ha. P-G (The Global Cyclist)

Gdansk (plus Peru som jag inte postat tidigare)

Gdansk (plus Peru som jag inte postat tidigare)

7 augusti 2018 - 12 augusti 2018

Baltic Race 2018

Baltic Race 2018

20 juli 2018 - 8 augusti 2018

I år kör vi vår egen variant på Baltic Race, eller snarare Baltic Tour - vi har ju ingen brådska. i Stockholm tar vi färjan till Tallinn, och kör sedan Estland > Lettland > Litauen > Polen, och från Gdansk tar vi färjan tillbaka till Nynäshamn.

Chrimmarins roadtrip 2018

Chrimmarins roadtrip 2018

8 juli 2018 - 8 juli 2018

Vi tar bilen mot Kroatien via Polen och Auschwitz, sen styr vi kosan dit vi känner för.

En vecka med bråk?

En vecka med bråk?

2 juni 2018 - 10 juni 2018

Fem på äventyr med bil till Berlin och Gdansk. Sixten fick dock stanna hemma.

Bydgoszcz  Super Rally 2018 Poland

Bydgoszcz Super Rally 2018 Poland

14 maj 2018 - 27 maj 2018

Nu drar vi till Nynäshamn

39. Östersjön runt

39. Östersjön runt

12 september 2017 - 30 september 2017

Så är det dags att sluta cirkeln, tidigare i år har jag varit tur å retur Danmark, senare körde jag genom hela Norge, Oslo till Kirkenes, ner i Finland till Lahtis. Nu skall säcken knytas samman, och Tiina skall med. Tyskland, Polen, Litauen, Lettland, Estland, Lahtis Finland. En spännande bilresa utanför den heta turist säsongen.

Östersjön nästan-runt

Östersjön nästan-runt