Portugal

Portugal erbjuder härlig arkitektur, orörd natur och aktiviteter av högsta klass
torsdag 25 april 2019 - Lissabon, Sintra, Portugal

Kustlandet Portugal blev en stormakt under 1500-talet då de koloniserade bland annat Goa, Angola och Östtimor. En diktatur fram tills 1974 då nationen befriades i vad som kallas röda nejlikornas revolution, vilket föranledde det demokratiska system som landet idag besitter. Känt för sina

8 år...
söndag 7 april 2019 - Lissabon, Sintra, Portugal

Vaknade och käkade frulle. Promenerade sedan mot lila linjen med 3 stopp i olika kyrkor. Ljus tändes i den första som är den äldsta i Lissabon. Vi hann även passera genom någon form av matmarknad innan vi hoppade på bussen som skulle köra oss till akvariet.Väl framme där hittade vi lätt

Senast aktiv - från Malmö, Skåne län, Sverige
Soligt, vackert och mysigt!
måndag 8 april 2019 - Lissabon, Sintra, Portugal

190408Frukost och promenad ner till centrum. Gick först till Santa Justa hissen. Igår när vi gick förbi den var det väldigt långa köer men även här var vi där tidigt och kunde bara gå ombord så att säga. Gammal fin hiss. Upp i ett nafs till översta hissplan sedan fick vi klättra två

Bra start på dagen...
lördag 6 april 2019 - Lissabon, Sintra, Portugal

190406Dagen började tidigt...oklart riktigt när det var men vi var i drömmarnas land. Meddelande från Deniz om att Malin börjat få värkar. Några timmar senare så var Carinas tredje barnbarn fött och nytt meddelande damp ner inkl foto. En ny söt tös var född. Föll en tår hos mig och

Det är dags...
fredag 5 april 2019 - Lissabon, Sintra, Portugal

Tidigt tidigt ringde larmet...kändes som jag precis somnat 😂 03.45 hämtade Lotta upp mig för vidare färd till Bergdala så Kaj kunde lämna oss på Hyllie. Tåget var lite försenat men efter en stund landade vi på Kastrup där incheckningen gick lätt och snart satt vi och mumsade i oss en

Senast aktiv - från Malmö, Skåne län, Sverige
Faro flyg - inte många dagar kvar på året
lördag 29 december 2018 - Faro, Vila do Bispo, Portugal

Så, plötsligt är året nästan över och vår tid i Faro har med råge passerat halvvägs. Resan har nu kommit såpass långt att saker och ting blandar ihop sig, vad har vi gjort, var har vi varit, vad hände var och när? Det som står ut kan vara småsaker,  som det sensoriska minnet av att

Nära sommar - en dag före Lucia
onsdag 12 december 2018 - Cascais, Portugal

Vi korsade Douro och vips stod det ”Espanha”på skylten. Så jo, det blev en liten extra tur över gränsen. Zamora och Ciudad Rodrigo förärades kortare stopp och Salamanca fick ett par dagar. Om vi inte redan hade sett mer än vi klarar att hantera - och jo, det hade vi - av kyrkor,

På väg igen - hej då Douro
fredag 30 november 2018 - Miranda do Douro Municipality, Bragança, Portugal

Vår tid i Dourodalen närmar sig slutet. Från hotellrumsbalkongen i Miranda do Douro blickar vi ut över Spanien, eftersom vi kommit ända upp till de trakter där Douro utgör gränsflod. Vi är faktiskt så nära att vi troligen tar ett par dagar i Salamanca, innan vi rör oss mot sydligare

Madeira, avslutning
onsdag 21 november 2018 - Funchal, Madeira, Portugal

Madeira. 20-21 november.Så väntar oss finalen på denna Madeiratur. Vädret har varit på vår sida. Det har blivit ganska mycket läsning och avkoppling i solstolarna här på hotellet. Ibland lite vind, som varit sval men alltid för oss mycket behagligt, runt 20-22 grader.Promenaderna, som

Ewa Thulin
ewaleo i Madeirasemester
Senast aktiv - från Kristianstad, Skåne län, Sverige
Kyrkobesök
fredag 16 november 2018 - Funchal, Madeira, Portugal

Promenad till Sao Martinho. 14 november.Solig förmiddag på terrassen. Lite vind och framåt dagen moln, som ramlade ner över bergen. Vi beslöt att försöka komma upp till kyrkan, som vi ser från vår balkong. Kyrkan ligger på en bergknalle ca 250 meter upp.Trots vår vetskap om hur det

Ewa Thulin
ewaleo i Madeirasemester
Senast aktiv - från Kristianstad, Skåne län, Sverige

15 april 2019 - 20 april 2019

Lissabon

Lissabon

5 april 2019 - 9 april 2019

8 år sedan ringar växlades i Kina....mycket som hänt under dessa 8 år...

Ännu en flykt undan vintern

Ännu en flykt undan vintern

1 november 2018 - 15 april 2019

Även denna vinter flyr vi kylan och mörkret. Bilen får ta oss söderut till Portugal och sedan får vi se vad det blir därifrån.

Madeirasemester

Madeirasemester

1 november 2018 - 22 november 2018

Tre veckor på Madeira. Inget planerat men rundresa på den vackra ön och vandring på någon levada räknar vi med. Sol och bad?!

Portugalien vin-o-climb

Portugalien vin-o-climb

18 oktober 2018 - 27 oktober 2018

Lissabon-Porto-Dourodalen-Porto-Lissabon-Algarve

Portugal och sen???

Portugal och sen???

30 september 2018 - 11 oktober 2018

Limone har fyllt 30 år. Flera års sparande med fokus på en årsdagsresa, en resa med mor och dotter. Planeringen är att Limone flyger till Skåne söndagen den 30 september där vi i Lund tillbringar kvällen med att packa om och på bästa sätt förbereda oss. På måndagen ska vi ta tåget till Köpenhamn och därifrån flyga till Portugal. Skjuts beställd från flyg till Albufera där vi två "semestrade" för 25 år sedan. Två nätter bokade på hotell där och sen så....?

Camino Portugues

Camino Portugues

15 augusti 2018 - 26 augusti 2018

Pilgrimsvandring från Porto i Portugal till Santiago de Compostella i Spanien. Med Bengt Lövström

Portugal summer of 2018

Portugal summer of 2018

19 juni 2018 - 13 juli 2018

Vi upptäcker Portugal fr Porto till Sydkusten

Portugal, Lagos

Portugal, Lagos

21 mars 2018 - 3 april 2018

Godmorgon ! Vaknade av att koltrasten sjöng för full hals. Kravlade mig upp ur den varma sängen, virade in mig i en pläd och satte på grötkastrullen samt kaffe. Väldigt kallt i lägenheten, brrrr. Men så är det här, ingen värme inne, bara en liten fläkt och. portugal pppPportkalla stenväggar. Får se till att komma utomhus så snart solen börjar värma. Det finns många småntorg med serveringar runt. Tavernor, små restauranger och barer överallt. Arkitekturen (den gamla) ser morisk ut. Folk är vänliga, de yngre talar ofta engelska men inte de äldre. Nu skall jag lägga till några bilder. Fungerade inte, prövar i morgon igen.

Kryssning dec 2017

Kryssning dec 2017

1 december 2017 - 13 december 2017

Flyget till Barca gick vid 10 tiden så vi körde hemifrån i god tid samma dag. Hade förbokat parkering på Lillhults parkering, så praktiskt att bli körd till avgångshallen och hämtad..därtill lägre pris!! Resan förlöpte utan konstigheter. Norweigen flög vi med, så bra med nät på flyget Framme i Barca så tog vi flygbussen in. 5 e pp, den stannar behändigt vid P de la Catalunja. Hotellet hade jag bokat ihop med flyget på deras hemsida..Det låg långt ner på La Rambla. Så det skulle vara nära ut till bussen ut till båten. Hotelet hette Arc la Rambla. Rummet vi blev visade till var inte det som jag hade bokat..så ner till receptionen och sa ifrån. Men receptionisten stod på sig och så gjorde jag..så hon tillkallade en annan personal och nu blev vi visade två bättre rum som vi kunde välja på. Så var det löst😀 Efter ha tagit rummet i besittning.gick jag ner till restaurangen och köpte lite mat till oss dvs lunch. Sedan lite vin och vila. Hade bokat bord på en bra restaurang Viana.kl 18. Vi gick ut i god tid för att hitta dit.. det var kallt så T köpte en grön mössa med haschplanta på 😀 Maten jag valde var superb. T var väl inte lika nöjd med sin argentinska köttbit. Kvällen fick sedan innehålla lite affärsbesök och givetvis ett besök på Placa Filip Neri. Det var julmarknad på torget utanför katedralen. Trötta var vi när vi kom hem, det hade varit en lång dag

Ann-Louise Blomberg
Sixtensvassaklor