Rumänien

Plastiga Donau
onsdag 5 juni 2019 - Galaţi, Rumänien

Kvällens middag intogs i det fria på hotellet invid Donau. Resans första fisksoppa som förrätt och grillad lax till varmrätt. Allt detta till ett pris av drygt 500 kronor, vilket väl får anses som hemult. Sedan vi sköljt ner maten med en kopp kaffe, gick vi till det intilliggande

Senast aktiv - från Kalix, Norrbottens län, Sverige
En "sil" i örat löste problemet!
tisdag 4 juni 2019 - Suceava, Rumänien

Dagens etapp på 31 mil har bjudit på det mesta. Först flera mil himmelsk kurvkörning över bergen från Baia Sprie mot Sighethu Marmatei. Naturligtvis var min hjälmkamera ställd för lågt, vilket sabbade all filmning den här dagen. Men det visste jag inte då, utan jag filmade vilt.Hitom

Senast aktiv - från Kalix, Norrbottens län, Sverige
Färjekarlen var inte hemma!
måndag 3 juni 2019 - Baia Sprie, Maramureș, Rumänien

Framme i Baia Sprie efter en hård dag på mc. De sista 7 milen i hällande regn tillsammans med vildsint körande Rumäner, vilka alla verkade träna för kommande F1-lopp! Hotellet blev en välgörande kontrast till detta, där det ligger inbäddad bland bergen långt från den Rumänska

Senast aktiv - från Kalix, Norrbottens län, Sverige
Två dagar i Bukarest och en ny svensk flagga
lördag 8 september 2018 - Bukarest, Rumänien

10/5Vaknar av att regnet piskar mot tältet vilket det också gjort hela natten, så det blir regnkläder och neopren handskar även idag.Tar en annan väg ut ur campingen än den jag tog i går kväll och det ar inte lättare. Mellan åkermarkerna är det staket, stängsel och skällande hundar

Regn, kallt , men vackert över berget
tisdag 9 maj 2017 - Pitești, Argeș, Rumänien

Nästan tio timmars sömn men känner mig ändå trött och ute regnar det, inte mycket men det kommer at ka vad jag förstår. Långtradarna dånar fortfarande med de tar backen uppför.Ute är luften allt annat än varm + 3C och regnet tilltar. Det blir regnkläder och neopren handskar

Draculas slott och vacker väg uppför berget
måndag 8 maj 2017 - Slottet Bran, Rumänien

8 majHar sovit oroligt i natt och känner att luften är lite kylig. Fåraherden är morgonpigg och hörs tydligt. Hans hund som liknar en Border Collie kommer på besök.Han är nyfiken men av-vaktande men tillslut få vi kontakt och sen kommer även fåraherden och gör ett besök. Till Bran är

På väg mot Bran och Draculas hemvist
söndag 7 maj 2017 - Zărnești, Brașov, Rumänien

Idag har jag först 30 km till Faragas, en liten ort efter vägen där jag stannar mitt i stan vid en magnifik typisk ortodox kyrka med guldfärgade tak och kupoler.Cyklar runt innan jag gör ett besök i den. Det är söndag så det är någon form av högmässa.Kyrkan är inte fullsatt men

Hotell nätter i Deva och en vilodag
torsdag 3 maj 2018 - Deva, Hunedoara, Rumänien

Det första jag gör när väckaren ringer 07:05 är att titta ut genom köksabsiden och ser hur dimman ligger tät över husen nere i dalen. Himlen är helt ljusblå så idag blir det varmt och troligen lite jobbigare än hittills. Tar det lugnt nu på morgonen, känner ingen brådska och

SIM korts köp och urskön campingplats
tisdag 2 maj 2017 - DN76, Arad, Rumänien

Har sovit lite oroligt men annars allt bra. Drar upp dragkedjan till absiden som har utsikt ner mot byn och ser att det blir bra väder idag.I dag har jag som första mål Beiuş och dit är det knappt fyra mil. Behöver ett nytt simkort och även en ny butan/propan gasflaska till campingköket

Granhonung!
tisdag 26 juni 2018 - Vatra Dornei, Suceava, Rumänien

Nej, björnen visade sig inte  i går kväll. Vi gråter inte, men björnen borde, eftersom den missade att bli stor stjärna på Facebook!Ganska ruggigt väder på morgonen, så vi rustade oss med regnställ och långa kalsonger. Värmen steg något och dagen utvecklade sig till att bli en

Potasvirja i Grekland 2018
Baku 2019

Baku 2019

31 maj 2019 - 2 juli 2019

Ner genom Europa till Odessa, varifrån vi tar färjan över Svarta Havet till Batumi. Därifrån via högt belägna byar i Kaukasus in i Azerbaijan och Baku. Tillbaka via the Military Highway i Kaukasus, genom Ryssland runt Moskva till St. Petersburg, Viborg och in i Finland vid Lappeanranta. Via Karelia norrut och hem till Forshaga, Kalix.

The Global Cycling 1719

The Global Cycling 1719

1 april 2017 - 31 december 2019

En global cykeltur från Ö-vik den 1 April 2017. Resan går genom Sverige & östra Europa till Turkiet. Följer sedan sidenvägen över Central Asien & Pamir genom Turkmenistan, Tadjikistan, Kyrgyzstan & in i Kina. Över tibetanska platån genom Yunnan dalen & Vietnam, Laos, Thailand till Singapore. Flyg till Borneo & en lång cykleltrip till ett Orangutang Rehahcenter där jag tänker stanna några veckor. Tvärs över Borneo till Balikpapan. Nytt flyg till Darwin. Korsar Australiens outback till Melbourne & ett nytt flyg till Nya Zeeland. Båda öarna till Aukland. Nytt flyg till Ushuaia, världens sydligaste stad. Vidare norrut genom Syd & Centralamerika in i USA till L.A. Följer den mytomspunna Route 66 via Grand Canyon till Chicago. Några mil till, flyg från Washington till Portugal och Algarve sen resten på sadeln hem till Övik JOIN ME AND MY FIGHT for Save the Orangutan Logga in till min blogg http://theglobalcycling.com för mer info Ha det bra för det tänker jag försöka ha. P-G (The Global Cyclist)

Grekland 2018

Grekland 2018

19 juli 2018 - 19 juli 2018

En expedition genom Europas östligaste berg på grus och asfalt

Tågluff Östeuropa

Tågluff Östeuropa

26 juni 2017 - 28 juli 2017

Några veckors (minst 3 men snarare 4-5) tågluff i Östeuropa med bl.a. Prag, Budapest, Rumänien, Moldavien, Albanien och Montenegro.

Israel - i farfars fotspår

14 april 2017 - 17 april 2017

Transsylvanien 2017

Transsylvanien 2017

11 april 2017 - 18 april 2017

Liten påsksemester tillsammans med Csilla.

Bucharest 2016

Bucharest 2016

27 juni 2016 - 1 juli 2016

East Europe Expedition

East Europe Expedition

16 juni 2016 - 9 juli 2016

From the Baltic via the Black to the Mediterranean Sea - the Eastern fringe of Europe awaits!

Moldavien, Transnistrien och Transsylvanien, september 2015

Moldavien, Transnistrien och Transsylvanien, september 2015