Rumänien

Dag 10: Bukarest
onsdag 5 juli 2017 - Bucharest, Rumänien

Vi tog tåget från Brasov till Bukarest (det var såklart en knapp timme sent). På vägen korsade vi Karpaterna och de bjöd på häftiga bergsvyer! Egentligen borde vi ha stannat till där och tagit en tur upp på någon av topparna... Nåja, det får bli en annan gång.Framme i Bukarest tog vi

Dag 9: Bran och Brasov
tisdag 4 juli 2017 - Brașov, Rumänien

Det känns att man inte är helt återhämtad än; idag tog vi en välbehövlig sovmorgon. Vid tolvtiden satte vi oss på bussen mot Bran. Det är mest känt för sin borg som sägs ha inspirerat Bram Stoker att skriva Dracula.Kopplingen är i själva verket väldigt luddig, men Vlad Tepes (som är

Dag 8: Corvin-borgen
måndag 3 juli 2017 - Hunedoara, Rumänien

Nattåget från Budapest var extremt varmt och fönstret gick inte att öppna. Under natten var det två passkontroller (kunde de inte ha synkat?). Vi delade kupé med två tyskar som talade i princip flytande svenska, det var oväntat!Tåget var faktiskt ganska punktligt till Deva i Rumänien där

Bara för att det går
torsdag 8 juni 2017 - Rumänien

Solen skiner bakom molnen, men det är svårt att se var vi är. Enligt Flightradar24 har vi hunnit till Rumänien.​​​​​Det mesta av den passrelaterade oron har vi lämnat bakom oss. Alla kom med. Sista eventuella hindret blir vid ankomsten till Tel Aviv. Vi tror och hoppas att allt

Frida Egerlid
i98frieg i Israel - i farfars fotspår
Senast aktiv - från Ciudad Darío, Matagalpa, Nicaragua
Byapåsk
söndag 16 april 2017 - Sic, Cluj, Rumänien

Vi anlände till Szék på lördagskvällen kring fem och vår värd stod och väntade på oss vid bygatan. Han var väldigt tillmötesgående och vänlig. Vi åt kvällsmat, soppa, varmrätt och kaka, samma meny de själva hade den kvällen. En kvällspromenad och sen tidigt i säng med kakelugnen

Besök i Turda
måndag 17 april 2017 - Turda, Rumänien

Sista dagen åkte vi iväg till Turda för att besöka ett romerskt fort och en ganska heftig saltgruva.

Transkarpatiskt rally
söndag 16 april 2017 - Geamăna, Alba, Rumänien

Dag 2 hyrde vi bil och gav oss ut på en heldagsutflykt i transylvaniens berg. Upp och ned, hit och dit åkte bilen och vi följde med... På vår väg genom bergen och tillbaka fick vi se en äkta "environmental disaster", ett riktigt bra och varsamt renoverat slott som även spelade tidstypisk

En dag i Cluj
lördag 15 april 2017 - Cluj-Napoca, Rumänien

Kvällen innan fastnade vi på en pub och fick inte många timmars sömn... Därefter har vi avnjutit alla Cluj:s sevärdheter! En del gäster har klagomål på sängen... Och nu avslutas dagen till en gotisk sång som sprids över grannskapet.

Mera Sound Of Music och Salina Turda
lördag 15 april 2017 - Rimetea, Alba, Rumänien

En strålande morgon, kallt, men bra och värmande frukost. Innan vi lämnade Torocko ville vi upp på den mäktiga bergskammen Szekelykö. Uppstigningen tog ca 1,5 timmar och var bitvis ganska brant. Men väl uppe var det strålande vackert i morgonsolen. Vi fick sällskap med snäll och stilig

Bergsbestigning och isgrottor
fredag 14 april 2017 - DJ107M, Rimetea, Alba, Rumänien

Vi vaknade upp och jag fick en från Sverige medhavd minitårta på sängen - fyller man år så gör man! Sen en fantastisk soluppgång och frostbitet gräs till en stadig frukost hos Roger och grabbarna. Fin färd sen upp på berget, en genväg till Belis och därifrån över bergen till södra

Tågluff Östeuropa

Tågluff Östeuropa

26 juni 2017 - 28 juli 2017

Några veckors (minst 3 men snarare 4-5) tågluff i Östeuropa med bl.a. Prag, Budapest, Rumänien, Moldavien, Albanien och Montenegro.

Israel - i farfars fotspår

14 april 2017 - 17 april 2017

Transsylvanien 2017

Transsylvanien 2017

11 april 2017 - 18 april 2017

Liten påsksemester tillsammans med Csilla.

Bucharest 2016

Bucharest 2016

27 juni 2016 - 1 juli 2016

East Europe Expedition

East Europe Expedition

16 juni 2016 - 9 juli 2016

From the Baltic via the Black to the Mediterranean Sea - the Eastern fringe of Europe awaits!

Moldavien, Transnistrien och Transsylvanien, september 2015

Moldavien, Transnistrien och Transsylvanien, september 2015

12 september 2015 - 23 september 2015

Med Iventus

Rumänien med tåg

Rumänien med tåg

20 maj 2015 - 3 juni 2015

åker på en vårresa till Rumänien. Startar i Bukarest , därefter tar vi tåget till Brasov. vi tar oss runt mellan städerna med tåg

Rumänien, 3 månader

Rumänien, 3 månader

20 januari 2015 - 18 april 2015

Åker till Rumänien i 3 månader för att arbeta i en organisation som heter Networks.

Iran 2015

Iran 2015

15 maj 2015 - 12 juli 2015

En motorcykelresa utöver det vanliga till Iran tillsammans med kompisarna Arne och Tommy.

Erik Louko
louko