Kigali

Folkmordet i Rwanda
onsdag 9 januari 2019 - Kigali, Rwanda

Glömde skriva igår att vi ju är indelade i matlag eller taklag. Jag, Ann-Marie, Christoffer o Mattias är i taklaget. Detta innebär nertagning och sen resning igen av taket varje gång vi ska iväg med bussen. Eftersom vi skulle iväg idag så fick vi efter frukost plocka ner taket. Jag var i

Framme i Kigali
tisdag 8 januari 2019 - Kigali, Rwanda

Kigali Beatrice o Mattias hade bokat biljett på Flixbuss ut till Arlanda så jag hängde på dem. Väl där så tog vi oss upp till avgångshallen o satte oss på en restaurang o åt lite. Där träffade vi sen på flera Pinkare, både de som åker på Gorillaresan o de som skulle åka

Alvesta - Kigali 19-21 dec
söndag 23 december 2018 - Kigali, Rwanda

19 decSteg på tåget mot Stockholm på fm och lämnade ett grått Alvesta(ca 3˚c). Snön syntes mera ju mer norrut jag kom, anlände centralen strax efter 13:30-tiden. När jag var på väg genom centralen sprang jag på Mona och Mikko som hade kommit med flyget från Finland. Vi käkade lunch

Underbart och känslosamt
torsdag 22 december 2016 - Kigali, Rwanda

Efter ca 28 h resande kom vi fram till ett varmt och härligt Rwanda.. 28 grader och strålande sol..en fin, men sliten Rosa buss vid namn Trisse väntar på oss..vårt nya hem närmsta 2.5 v.Kommer bo på bussen hela resan men på campingplatser och det känns ju tryggt, samtidigt innebär det att

Onsdag - vaknade till strålande sol och + 22 grader
onsdag 23 november 2016 - Kigali, Rwanda

Efter en lång, lång resa anlände jag till Kigali vid 22-tiden och efter att ha köat i visa- kön och i passkontrollen i mer än en halvtimma så möttes jag av presidenten  i Tubakunde, fader Eugene, projektledaren Gervais och Aurea. Härligt att vara här igen! Bilfärd till hotellet,

Lennart Tehage
Lelle T i Rwanda - my second homeland
Senast aktiv - från Kigali, Rwanda
Iyo umenya nawe ukimenya ntuba waranyishe
måndag 12 januari 2015 - Kigali, Rwanda

Idag har vi lärt oss väldigt mycket om det hemska som hände 1994 i Rwanda. Det lämnade ingen oberörd, kan jag lova. Folkmordet tog 1,2 miljoner liv på 100 dagar. Skoningslöst och fruktansvärt. Först åkte vi till en kyrka i en liten by utanför Kigali. Dom flesta invånarna är kristna

Isabella Vescovi
rosagorillor i Fantastiska Afrika & Asien
Senast aktiv - från Ubud, Bali, Indonesien
Hej Afrika!
söndag 11 januari 2015 - Kigali, Rwanda

För att sammanfatta senaste dygnet: flygplan, vin, svett och oväntade mellanlandningar (helt plötsligt landade planet i Wien?? Men efter lite påfyllning av medresenärer så kunde vi som tur var fortsätta mot Afrika). Det var ett trevligt återseende med vår PK David och resten av

Isabella Vescovi
rosagorillor i Fantastiska Afrika & Asien
Senast aktiv - från Ubud, Bali, Indonesien
Semester med blandade känslor
tisdag 23 december 2014 - Kigali, Rwanda

Träffade 42 härliga reskompisar på Arlanda och efter en lång flygresa var vi äntligen framme i Rwanda, ett väldigt grönt och fint land. Plastpåsar är förbjudet och det är böter på att kasta skräp på marken. Invånarna är glada och gästvänliga men har en historia som ger

Marie Gunér
Marrre i Jul och nyår med gorillorna
Senast aktiv - från Kalmar, Kalmar län, Sverige
Avslutning, Rwanda del 2. Окончание, Руанда часть 2.
lördag 11 oktober 2014 - Kigali, Rwanda

Här kommer berättelsen om våra 2 allra sista dagar i Afrika och Rwanda. ----------ПО-РУССКИ В КОНЦЕ ПИСьМА------------- Efter besöket på Genocide museet träffade vi Blaise, vår couchsurfare. Taxin tog oss bortom de asfalterade vägarna, bankomaterna, ut i det riktiga

Marina Donner
marina_d i AFRIKA
Rwanda
lördag 10 maj 2014 - Kigali, Rwanda

Hej på er!Har nu varit i Rwanda i 2 dagar. Besökt museet efter folkmordet i hvudstaden, kusligt. Idag vandrat i begen och sett bergsgorillorna. Mycket häftigt, de kom så nära oss som en meter!Det har varit lite bekymmer längs med vägen, lastbilen har haft både det ena och det andra felet

Rosa Bussarna till Gorillorna samt återbesök i Malawi

Rosa Bussarna till Gorillorna samt återbesök i Malawi

7 januari 2019 - 11 februari 2019

Först reser jag med Rosa Bussarna till Rwanda och Uganda. Besöker Bergsgorillorna i Uganda. När denna resan är över, 22 januari, så åker jag inte hem utan flyger till Malawi för att återse byn Lifuwu och mina vänner där. Ska volontärarbeta med Help2kids igen.

Bergsgorillor i Rwanda & Uganda med Rosa Bussarna

Bergsgorillor i Rwanda & Uganda med Rosa Bussarna

19 december 2018 - 6 januari 2019

Äventyr och safariresa med Bergsgorillorna som huvudattraktion.

Linda i Rwanda/Uganda 2016

Linda i Rwanda/Uganda 2016

20 december 2016 - 6 januari 2017

Dax för mig att dra ut på äventyr med Rosa bussarna igen. Denna gången går resan till Rwanda och Uganda för att besöka Bergsgorillorna.. Följ gärna med på min resa som jag hoppas kunna uppdatera med jämna mellanrum, men vet ju inte riktigt hur det är med wifi etc.

Rwanda - my second homeland

Rwanda - my second homeland

21 november 2016 - 28 november 2016

Den 22/11 kl. 03.35 går bussen från Resecentrum i Jönköping mot Landvetter. Flyger med Brussel Airways till Bryssel och sen vidare till Kigali Airport i Rwanda. Jag ska träffa Tubakundes styrelse för aktivitetsplanering och budgetering för nästa ramperiod 2018-2021. Ska bli härligt att träffa alla gamla vänner och förhoppningsvis en del nya. Mina kollegor på jobbet har samlat ihop kläder och leksaker som jag tar med mig ner och ett par kollegor har swishat över pengar för inköp av hygienartiklar och/eller andra saker som barnen/ungdomarna i Rwanda behöver. Om du vill stödja vårt arbete kan du swisha över pengar till 070-3124098. Tack på förhand! Gemensamt kan vi göra skillnad!

Fantastiska Afrika & Asien

Fantastiska Afrika & Asien

10 januari 2015 - 28 maj 2015

Ris, tempel, handsprit, bussar och malariatabletter, det här kommer bli fint :D

Jul och nyår med gorillorna

Jul och nyår med gorillorna

20 december 2014 - 6 januari 2015

Mot Rwanda och Uganda för jul och nyårsfirande. Kommer tillbringa storhelgen med lite andra släktingar iår ;-)

AFRIKA

AFRIKA

22 maj 2014 - 19 juli 2014

Sommaren börjar med en 2,5v. resa till Uganda för Marina och hennes kursare från Karolinska. I juli ska Marina och Andreas göra en egen 3veckors resa till Etiopien, Zambia, Botswana och Rwanda. MKT nöje! :)

Safari i Uganda och Rwanda

Safari i Uganda och Rwanda

27 april 2014 - 18 maj 2014

Bergsgorillor+ safari & Zanzibar

Bergsgorillor+ safari & Zanzibar

10 januari 2014 - 13 februari 2014

Åker med Rosabussarna tillsammans med Sussie Lindfors och Anna Norblad till Rwanda där vi bla ska upp och bergsgorillorna, åker vidare til Uganda, Kenya, Tanzania och avslutar sen resan på Zanzibar.

Afrika 2014

Afrika 2014