Rwanda

Iyo umenya nawe ukimenya ntuba waranyishe
måndag 12 januari 2015 - Kigali, Rwanda

Idag har vi lärt oss väldigt mycket om det hemska som hände 1994 i Rwanda. Det lämnade ingen oberörd, kan jag lova. Folkmordet tog 1,2 miljoner liv på 100 dagar. Skoningslöst och fruktansvärt. Först åkte vi till en kyrka i en liten by utanför Kigali. Dom flesta invånarna är kristna

Isabella Vescovi
rosagorillor i Fantastiska Afrika & Asien
Senast aktiv - från Ubud, Bali, Indonesien
Hej Afrika!
söndag 11 januari 2015 - Kigali, Rwanda

För att sammanfatta senaste dygnet: flygplan, vin, svett och oväntade mellanlandningar (helt plötsligt landade planet i Wien?? Men efter lite påfyllning av medresenärer så kunde vi som tur var fortsätta mot Afrika). Det var ett trevligt återseende med vår PK David och resten av

Isabella Vescovi
rosagorillor i Fantastiska Afrika & Asien
Senast aktiv - från Ubud, Bali, Indonesien
Auf det Heimreise 2, på vägen hem 2
söndag 4 januari 2015 - Ruhengeri, Northern Province, Rwanda

3/1-2015 Jag hoppas att resdagboken fungerar idag, så jag kan publicera detta. Ännu en dag I trucken, på vägen mellan Jinja och Eldoret. Kommande natt är sista natten med gruppen. Det känns faktiskt lite vemodigt, eftersom många från gruppen var väldigt trevliga. Jinja var verkligen

På väg hem, Auf der Heimreise
söndag 4 januari 2015 - Ruhengeri, Northern Province, Rwanda

1/1-2015 Till att börja med önskar jag er alla en god fortsättning på det nya året 2015. Vi sitter nu igen i trucken på väg mot Jinja, en av Nilen källor. Där kommer vi att ha WiFi igen, då kan jag publicera det jag skriver ihop nu under resan. Igår körde vi till Lake Mburo

Gorillas- Gorillas
tisdag 30 december 2014 - Ruhengeri, Northern Province, Rwanda

28/12-2014 – 30/12-2014 Den 27/12, på lördag förflyttade vi oss från Queen Elisabeth Nationalpark till nästa ställe, som skulle vara Lake Bunyonyi, men planerna blev ändrade eftersom en chaufför från Intrepid blev skjuten där för några veckor sedan. Han överlevde, men han blev

På väg till gorillorna, aug dem Weg du den Gorillas
måndag 29 december 2014 - Ruhengeri, Northern Province, Rwanda

26/12 Nu sitter vi I trucken igen efter en spännande juldag. Lillejulafton och julafton satt vi mycket I trucken och förflyttade oss mot huvudattaktionen I Ruhengeri I Rwanda. Igår kunde vi sova lite längre än vanligt, åt en god frukost vid campingen. Under förmiddagen begav vi oss på en

Semester med blandade känslor
tisdag 23 december 2014 - Kigali, Rwanda

Träffade 42 härliga reskompisar på Arlanda och efter en lång flygresa var vi äntligen framme i Rwanda, ett väldigt grönt och fint land. Plastpåsar är förbjudet och det är böter på att kasta skräp på marken. Invånarna är glada och gästvänliga men har en historia som ger

Marie Gunér
Marrre i Jul och nyår med gorillorna
Senast aktiv - från Kalmar, Kalmar län, Sverige
Nairobi
fredag 19 december 2014 - Ruhengeri, Northern Province, Rwanda

Nu har vi hittat till hotellet med. Vi landade enligt planen I Nairobi, fixade visa och hade turen att kunna köpa östafrikavisum, nu behöver vi inte tänka på detta, när vi reser till Uganda och Rwanda. Och så kostade det mindre än vad vi hade räknat med, skönt. Istället för 150 $ var

Sista dagen på skolan
fredag 10 oktober 2014 - Gitarama, Southern Province, Rwanda

I dag är det sista dagen på skolan. Lärarna hade studiedag så vi skulle träffas 8.00 och ha förmiddagen tillsammans. Vi var där i tid men det var inte personalen på skolan! Det var som om de hade flextid idag. Tillslut var i alla fall alla på plats. Det blev mycket sång och prat. De

Kerstin Wilund Lilja
KWL i Rwanda
Senast aktiv - från Koh Lanta, Krabi, Thailand
Avslutning, Rwanda del 2. Окончание, Руанда часть 2.
lördag 11 oktober 2014 - Kigali, Rwanda

Här kommer berättelsen om våra 2 allra sista dagar i Afrika och Rwanda. ----------ПО-РУССКИ В КОНЦЕ ПИСьМА------------- Efter besöket på Genocide museet träffade vi Blaise, vår couchsurfare. Taxin tog oss bortom de asfalterade vägarna, bankomaterna, ut i det riktiga

Marina Donner
marina_d i AFRIKA