Southern Province

Sista dagen på skolan
fredag 10 oktober 2014 - Gitarama, Southern Province, Rwanda

I dag är det sista dagen på skolan. Lärarna hade studiedag så vi skulle träffas 8.00 och ha förmiddagen tillsammans. Vi var där i tid men det var inte personalen på skolan! Det var som om de hade flextid idag. Tillslut var i alla fall alla på plats. Det blev mycket sång och prat. De

Senast aktiv - från Koh Lanta, Krabi, Thailand
Ännu en dag med massor av fantastiska intryck
fredag 10 oktober 2014 - Gitarama, Southern Province, Rwanda

I dag anlände vi skolan 8.00. Alla barn utom 6:orna skulle ha prov.eftersom det finns 1200 elever på skolan så använder de lokalerna väl. Halva gänget går i skolan mellan 7.20-11.40 och den andra 12.40-17.20, tror tiden stämmer. Det är i alla fall en grupp på fm. Och en på em. De har en

En härlig dag på skolan
onsdag 8 oktober 2014 - Gitarama, Southern Province, Rwanda

Jag vet nästan inte vad jag ska börja med för det har varit en helt otrolig dag med massor av intryck. Den började tidigt, 4. 15, med att böneutroparen gjorde sitt jobb. Lite svårt att sova då. Han fortsatte ett bra tag med en efterföljande lång sång. Reveljen gick 6.00 och då hade jag

Senast aktiv - från Koh Lanta, Krabi, Thailand
Nu har vi anlänt Rwanda och hunnit åka vidare till Gitarama
tisdag 7 oktober 2014 - Gitarama, Southern Province, Rwanda

Oj så mycket vi har fått uppleva på endast ett dygn. Anlände Kigali i går kväll och blev väl mottagna av Helenas vänner. De kramade om oss och ville genast hjälpa oss med vårt bagage. Vi skulle bo på ett hotell rakt over gatan så vi gick dit. Bagaget kördes dit av vännerna. På vägen

Gentle giants
måndag 20 februari 2012 - Ruhango, Southern Province, Rwanda

Ända sedan jag och mamma såg De dimhöljda bergens gorillor och grät floder, har drömmen om gorillorna nog funnits där. Filmen handlar om Diane Fossey, som vigde sitt liv åt att förstå och skydda de sällsynta bergsgorillorna. 1985 mördades hon i sitt tält i Virungamassivet, och begravdes

The holy hairy trinity
torsdag 7 juli 2011 - Gikongoro, Southern Province, Rwanda

Efter att ha insett att vi ville se och göra väldigt mycket på kort tid bestämde vi oss för att hyra bil och chaufför/guide ett par dagar. Det visade sig vara ett genidrag då Costaud som körde oss verkligen var fantastisk. Han visste allt som var värt att veta om Rwanda plus lite till.

Annakarin Gelander
a k i Hello Africa!
Senast aktiv - från Borås, Västra Götalands län, Sverige
Rwanda

Rwanda

6 oktober 2014 - 13 oktober 2014

En spännande resa med besök, och förhoppningsvis en start på ett långt samarbete, på en skola i Gitarama i Rwanda. Det är en start på ett EU projekt där tanken är att vi ska få ett interkulturella utbyte till stånd.

Till bergsgorillorna med Oasis Overland

Till bergsgorillorna med Oasis Overland