Ryssland

St Petersburg
tisdag 19 juni 2018 - St. Petersburg, Ryssland

Bokade en av kryssningen arrangerad tur för att se stan och tunnelbanestationer. Inget visum krävs när en deltar i guidad tur.

Petra Hurtig Halvarson
PetraHH i Kryssning på Östersjön
Senast aktiv - från Leksand, Dalarnas län, Sverige
Och alla vägar ledde till Moskva
lördag 29 september 2018 - Moskva, Ryssland

Tågsträckan till Moskva var inte så händelserik. Tobbe och Angela gjorde klassresa tillbaks till kupé och 1 klass och jag hade nya slafgrannar typ var 3:dje station. 1.5 dygn tog resan och när jag inte presenterade mig för grannarna så läste jag en bok om planeringsteknik och spelade

Den glädjen att jag gav jag mig själv Yekaterinburg
torsdag 27 september 2018 - Jekaterinburg, Sverdlovsk, oblast, Ryssland

Turen till Yekaterinburg gick som alla andra turer totalt smärtfritt. 14 timmar tror jag att det tog och till vår glädje så låg hotellet mittemot stationen. Hur många hurran är det inte på det när klockan är närmare 22.30.När vi checkade in så träffade vi på ett par svenska snubbar

Som jag längtat efter Omsk
söndag 23 september 2018 - Omsk, oblast, Ryssland

Omsk började lite dåligt med att jag begick rookiemisstaget att inte insistera på ett satt pris utan körde på taxameter. Väldigt mkt dyrare än det borde. Tack för den taxigubbejävel och grattis till typ 250 kr. Aah vi överlever.Stora gatan såg extremt lovande ut i mörkret. Fantastiska

Vrider ur det sista ur Novosibirsk och styr kosan mot Omsk.
lördag 22 september 2018 - Novosibirsk, Novosibirsk, oblast, Ryssland

Bestämde mig för att gå upp tidigt och fånga den halva dagen som jag ändå hade på plats. Funkade sådär, allt tågresande har gjort att jag stökat till dygnet så jag somnade sent och masade mig upp semitidigt. Men efter ytterligare nice frukost så ramlade jag ut vid 10ish för att kolla

Hej Novosibirsk. Love you big time!
torsdag 20 september 2018 - Novosibirsk, Novosibirsk, oblast, Ryssland

Anlände himla sent, eller tidigt beror på hur man ser det (00.11). Fick som jag nämnde tidigare, sällskap till hotellet av mina fina tågbuddys.Hotellet här är ju värsta flashiga ur perspektivet att jag bott på hostel hitills. Alltså älska hostel, så väldigt mkt mer socialt, men nu var

Mot Novosibirsk
onsdag 19 september 2018 - Novosibirsk, Novosibirsk, oblast, Ryssland

Det var fantastiskt härligt att Tobbe och Angela kom till ön. Det var skönt att prata med folk som jag redan känner. Och de verkade hyfsat nöjda med hotellet också.Idag är jag påväg tillbaka till Irkutsk med bussen och innan jag åkte så pratade med administrationen idag om det här att

Exkursion och sällskap ankommer
söndag 16 september 2018 - Khuzhir, Irkutsk, oblast, Ryssland

LördagFrukosten var problemfri idag också. HurraEfter frukost ställde jag upp mig för att invänta turen. Och träffade 2 norskar som skulle på samma tur. Det var f.ö de som fotade personalen igår. Uppfattade inte då att de var norrmän.Och sen började det. Bussen kom och sen visade det

Utforskar stan vidare i min ensamhet
lördag 15 september 2018 - Khuzhir, Irkutsk, oblast, Ryssland

Fredag och hurra att jag får sällskap av känt folk på söndag.Idag funkade frukosten finfint. Jag tror vi är på samma sida bron nu restaurangen och jag. Men det är inte direkt lätt att göra rätt när inte alla delar av verksamheten har samma uppfattning om hur det ska gå till. Hurra för

Social men regnig torsdag
fredag 14 september 2018 - Khuzhir, Irkutsk, oblast, Ryssland

Sista som hände i onsdags var att jag åt middag på bistron vid ett annat hotell. Och hör svenska. Så jag presenterade mig (lite för att det var lite skönt att prata svenska en stund och lite för att det är lite nice att veta när det är folk som kan ena egna minimala språk i rummet när

Kryssning på Östersjön

Kryssning på Östersjön

16 juni 2018 - 23 juni 2018

Kryssning på Östersjön med familjen Halvarsson! En heldag i Helsingfors som blev en rejäl långpromenad! St Oetersburg med besök i tunnelbanan och promenad förbi några kända platser samtidigt som fotbolls-VM-feber pågick! En dag i Tallinn med shopping av kläder.

Hemifrån till väldigt öst och tillbaks igen

Hemifrån till väldigt öst och tillbaks igen

5 september 2018 - 29 september 2018

Hurra Omsk here i come.

Transsibiriska järnvägen

Transsibiriska järnvägen

11 maj 2018 - 29 maj 2018

Jag, Vladi, mamma och pappa åker från Moskva till Peking. Den transmongoliska delen av Transsibiriska järnvägen.

365 dagar

Stockholm-Gdansk-Kaliningrad-Kaunas-Riga-Tallin-Åland-hem

Uralbergen, Kazakhstan och Belarus

Uralbergen, Kazakhstan och Belarus

20 maj 2017 - 2 juli 2017

Via färjan från Kapellskär kör vi till Narva och in i Ryssland med sikte på Irbit i Uralbergen. Där svänger vi söderut in i Kazakhstan till Astana och vidare i en båge över steppen till Aralsjön. Därefter norrut mot Ryssland igen och mot Belarus där vi bl.a. besöker Minsk ett par dagar. Hemresa över Polen, Tyskland och Danmark

Jorden runt med tåg

Jorden runt med tåg

8 mars 2017 - 12 juni 2017

En förra kollega flyttade till Singapore 2015, och ett av min mammas tibetiska fadders-barnbarn pluggar i Boston i USA. Då föddes så småningom idén att besöka bägge på en jorden-runt resa. Men det ska bli så lite flyg och så mycket tåg som möjligt! ----------------- A former colleague moved to Singapore 2015, and one of my mother's tibetan sponsor-grandchildren studies in Boston in the U.S. Soon, the idea was born to visit both on a round-the-world trip. But it shall be as little flying and as much train riding as possible!

Tågluff ner till Thailand

Tågluff ner till Thailand

11 januari 2017 - 3 februari 2017

Jag och Micke kommer ta oss ner till Thailand med tåg. Startar i Helsingborg med tåg mot Stockholm, båt till Finland, vidare med tåg mot Moskva där vi hoppar på tåget som vi ska åka transsibiriska järnvägen med. Landar i Peking där vi tar oss vidare ner mot Thailand.

Erica & Ikkas world tour

Erica & Ikkas world tour