Ryssland

Bajkalsjön
fredag 18 maj 2018 - Irkutsk, Irkutsk, oblast, Ryssland

Igår hade vi en fri dag i Irkutsk och Sibirien bjöd på riktigt sommarväder. Allt i centrum är inom gångavstånd. Vi promenerade ner till en marknad och strosade runt där bland lokalfolket. De sålde allt. Färsk frukt och grönsaker, fisk, kött, mjölk, kvarg, kryddor, te, kaffe, bröd,

Irkutsk
onsdag 16 maj 2018 - Irkutsk, Irkutsk, oblast, Ryssland

I morse kl 7.30 rullade tåget in på tågstationen i Irkutsk, slutstationen på den första delen av resan. Nu har vi avverkat 5185 km järnvägsräls. Vårfint, soligt väder mötte oss på perrongen samt en guide som satte oss på en buss som tig oss på en rundtur på en gång. Vi har tur med

Tredje dagen på tågresan

Tredje dagen på tågresan. Tiden går fort. Jag har bara hynnit läsa tre kapitel i boken jag tog med mig. Det är så mycket annat som händer. Man ska laga frukost och lunch och diska och plocka undan. Man ska bädda sängen och sen sitta och titta ut genom fönstret och ropa: "Titta! Vilken fin

Livet på tåget
måndag 14 maj 2018 - Omsk, Omsk, oblast, Ryssland

Vi har precis passerat Omsk. Vi har nu rest 2716 km längs järnvägen. Livet på tåget rullar på lungt tempo. Det finns totalt 10 kupéer i vår vagn med fyra bäddar i varje. Kupén är liten, men vi har lyckats gömma undan vår packning i olika små hörn så det känns ganska rymligt nu. I

Moskva
söndag 13 maj 2018 - Perm, Permskij kraj, Ryssland

Då är vi äntligen på plats. Första dagen spenderade vi i Moskva med sightseeing. Det var en fullspäckad dag med guide och en buss som skjutsade oss omkring. På så sätt fick se mycket av staden. Jag har hört att tunnelbanan i Moskva ska vara väldigt vacker, men tyvärr hann vi inte se

Guidat äventyr
tisdag 7 november 2017 - Moskva, Ryssland

Privet!Idag har vi varit på en guidad tur i moskvas kärna. Vi har sett allt ifrån Kreml och dess kyrkor och hört om dess långa histora. Till deras fantastiskt fina tunnelbanor  smyckade med mosaik i tak föreställande porträtt av människor och historiska tidpunkter.På röda torget var det

Evalena
Andreas.Evalena i 365 dagar
Senast aktiv - från Mongoliet
Dag 2 rev
torsdag 31 augusti 2017 - Uralbergen, Ryssland

missade visst en dag.Åkt ungefär mellan Yekaterinburg och Omsk. "På spåret" lek med hela gruppen i restaurangvagnen. Vi är totalt33st. Lite fest i vår kupé efteråt.

Dag 3
lördag 2 september 2017 - Lake Baikal, Ryssland

Till Irkutsk tidigt på morgonen. Förstaglimtarna av Bajkalsjön några timmar senare. Rundade sjön på södra sidan. Längre stopp i Ulan-Ude, 45 min. Stort deltaland. Vidare till Mongoliska gränsen. Hittills har allt varit Moskvatid, nu flyttar vi klockan +5 Tim. Passerade gränsen vid midnatt.

Dag 4
fredag 1 september 2017 - Uralbergen, Ryssland

Testade frukost i rest vagn. Passerar floden Yenisej. Höga berg syns i horisonten.Lunch bestående av varma koppen, nudlar och bröd. Hett vatten finns i en koleldad samovar i vagnen. Spelade plump med vår reseledare på kvällen. Smuttar på medhavd konjak, whisky och vodka

Röda torget och Kreml
tisdag 29 augusti 2017 - Moskva, Ryssland

Idag blir det guidad tur till Röda torget och Kreml. Avspärrat igår pga tattoo.Vi går på tåget tillMongoliet  vid 24-tiden och kommer att vara utan internet minst 5 dagar

Transsibiriska järnvägen

Transsibiriska järnvägen

11 maj 2018 - 29 maj 2018

Jag, Vladi, mamma och pappa åker från Moskva till Peking. Den transmongoliska delen av Transsibiriska järnvägen.

365 dagar

Stockholm-Gdansk-Kaliningrad-Kaunas-Riga-Tallin-Åland-hem

Uralbergen, Kazakhstan och Belarus

Uralbergen, Kazakhstan och Belarus

20 maj 2017 - 2 juli 2017

Via färjan från Kapellskär kör vi till Narva och in i Ryssland med sikte på Irbit i Uralbergen. Där svänger vi söderut in i Kazakhstan till Astana och vidare i en båge över steppen till Aralsjön. Därefter norrut mot Ryssland igen och mot Belarus där vi bl.a. besöker Minsk ett par dagar. Hemresa över Polen, Tyskland och Danmark

Jorden runt med tåg

Jorden runt med tåg

8 mars 2017 - 12 juni 2017

En förra kollega flyttade till Singapore 2015, och ett av min mammas tibetiska fadders-barnbarn pluggar i Boston i USA. Då föddes så småningom idén att besöka bägge på en jorden-runt resa. Men det ska bli så lite flyg och så mycket tåg som möjligt! ----------------- A former colleague moved to Singapore 2015, and one of my mother's tibetan sponsor-grandchildren studies in Boston in the U.S. Soon, the idea was born to visit both on a round-the-world trip. But it shall be as little flying and as much train riding as possible!

Tågluff ner till Thailand

Tågluff ner till Thailand

11 januari 2017 - 3 februari 2017

Jag och Micke kommer ta oss ner till Thailand med tåg. Startar i Helsingborg med tåg mot Stockholm, båt till Finland, vidare med tåg mot Moskva där vi hoppar på tåget som vi ska åka transsibiriska järnvägen med. Landar i Peking där vi tar oss vidare ner mot Thailand.

Erica & Ikkas world tour

Erica & Ikkas world tour

2 januari 2017 - 2 juli 2017

Transibiriska jvn Korea o Japan

Transibiriska jvn Korea o Japan

27 augusti 2016 - 3 oktober 2016

På lördag startar vi vår resa med transibiriska järnvägen Transmongoliska mot Beijing Nordkorea, Sydkorea till Japan

50% tåg, 50% annat

50% tåg, 50% annat

6 maj 2016 - 2 juni 2016

Jag, min kursare, kollega och kompis Kristina plus hennes syster Sofia ska under cairka fyra veckor ta oss Sverige-Mongoliet tur och retur land- och vattenvägen. Tåg till Stockholm, färja till Åbo, tåg till Helsingfors, nattåg till Moskva, transsibiriska järnvägen till Ulan-Bator (fem nätter) och sen samma väg tillbaka. Typ hälften trsnsporter alltså, men vi var laddat med fem böcker var, åldrar och spel så det ska nog gå.

Sofia Henriksson
Bubbelfian