Karelen

Floden Svir
söndag 14 juni 2015 - Kizji, Karelen, Ryssland

På floden Svir 2015-06-08 utan telefontäckning 61 04 N 35 06 E Ohoj! Nu har vi tillbringat två dagar (och nätter) på floden Svir som rinner mellan sjöarna Onega och Ladoga. Svir är 224 km lång och slingrar sig fram i ett skogslandskap med låga stränder. Här och var grupper av hus

Gunilla Olsson
Kvast-Hilda i Vita Havet
Senast aktiv - från Karlsborg, Västra Götalands län, Sverige
Ladoga 6 juni 2015
söndag 14 juni 2015 - Kizji, Karelen, Ryssland

Ladoga 60 45 N 32 19 E den 6 juni 2015 Hej Familj och Vänner! Idag på Sveriges nationaldag har Gösta namnsdag och Olsson har fått en släng av hemlängtan. För övrigt är allt väl ombord och vår resa fortgår enligt plan. Lotsen Michael kliver ombord i Kvast-Hilda vid midnatt den 1 juni,

Gunilla Olsson
Kvast-Hilda i Vita Havet
Senast aktiv - från Karlsborg, Västra Götalands län, Sverige
Blandade känslor i Petrozavodsk
fredag 4 november 2011 - Petrozavodsk, Karelen, Ryssland

Kom fram till Petrozavodsk vid 07-tiden, och möttes av tågstationshuset som förefaller vara stadens mittpunkt. Även här fanns en sån där palatsliknande trappa som i Eremitaget, i övrigt en småtråkig station. Men gillade automatkaffet!!! Tåget som Oksana skulle komma med anlände i

Murmansk
måndag 25 juli 2011 - Petrozavodsk, Karelen, Ryssland

I went to Murmansk and back again over the weekend. It was a fantastic experience. Twenty hours each way on the train, but it was all worth it, thanks to the great co-passengers I had and the amazing nature surrounding this biggest of cities above the polar circle. The city itself wasn’t very

Some thoughts about Russia
söndag 10 juli 2011 - Petrozavodsk, Karelen, Ryssland

I’ve been here five weeks now – more than half way through my stay – so I thought that it’s about time to write another piece. It’s been a while since my last entry, not only because I have been trying to avoid using too much English while I've been here, but also because life in

City charms
tisdag 14 juni 2011 - Petrozavodsk, Karelen, Ryssland

I have been here a bit more than a week now and have really taken a liking to the place. I confess that my mind used to be full of prejudiced images of Russia as being a pretty bleak and gray place, full of forests and unbelievable landscapes admittedly, but rather downtrodden overall, and

Senast aktiv - från Aberystwyth, Wales, Storbritannien
Crossing time and space, seas and borders
måndag 6 juni 2011 - Petrozavodsk, Karelen, Ryssland

So I had the idea that I would do a PhD on Soviet Central Asia in the 1980s. It seemed an interesting region, I thought, and has that irresistible scholarly merit of being poorly researched. Plus it lets me combine many things that I’m interested in: Soviet history, violent mobilisation,

Forkyld i Karelen
tisdag 17 augusti 2010 - Petrozavodsk, Karelen, Ryssland

Hur resvan jag an ar slutar jag aldrig forundras over hur sega internetdatorer det fortfarande finns kvar i varlden. Sa detta blir ett kort meddelande. Har kommit framt ill Petrozavodsk. Hann med taget emd ca 1 minuts marginal. Det tog helt enkelt langre tid att ta sig till stationen an vad jag

...И завтра на завод! - eller mellan olika sanningar
torsdag 4 september 2008 - Kostomuksja, Karelen, Ryssland

Hej igen! Egentligen hade jag tänkt att jag skulle försöka skriva här en gång i veckan, men som ni märkt har så inte alls varit fallet. Vet inte riktigt varför det blivit så. Har väl inte riktigt haft lust att skriva helt enkelt och så kanske inte det funnits så mycket spännande att

Erik Liljengren
liljan i Exjobb på Nordens baksida
Senast aktiv - från Växjö, Kronobergs län, Sverige
Lite nytt fran norr
lördag 5 juli 2008 - Kostomuksja, Karelen, Ryssland

Hej igen! Nu var det ett bra tag sedan jag skrev nagot har. Det beror helt enkelt pa bristande kommunikationsmojligheter. Jag har inget internet hemma och det har inte kants helt ok att sitta och skriva resdagbok pa kontoret. Nar jag darfor fragade nagra jobbarkompisar om det fanns nagot

Erik Liljengren
liljan i Exjobb på Nordens baksida
Senast aktiv - från Växjö, Kronobergs län, Sverige
Vita Havet

Vita Havet

13 maj 2015 - 29 augusti 2015

Sankt Petersburg, floden Neva, sjön Ladoga, floden Svir, sjön Onega, Belomorsk-kanalen, Vita Havet Archangelsk, Barents Hav, Nordkap, Lofoten och sedan hela norska kusten hem till Vättern

Estland - Ryssland - Lettland

Estland - Ryssland - Lettland

1 november 2011 - 7 november 2011

Ryssland

Ryssland

3 juni 2011 - 14 augusti 2011

I'm going to Russia to do a Russian course in Petrozavodsk in the Karelia. Wish me luck!

Finska viken runt

Finska viken runt

7 augusti 2010 - 25 augusti 2010

Efter en lite halvlyckad resa till Kenya Tanzania som kanske kostade lite mer an den smakade ar det dags for det omvanda, forhoppningsvis. Ingen spannande exotisk resa, utan lite resa och halsa pa folk och samtidigt passa pa att ta svangen forbi en och annan intressant plats nar man anda ar i narheten. Inte ett enda nytt land blir det denna gangen!

Exjobb på Nordens baksida

Exjobb på Nordens baksida

1 juni 2008 - 1 december 2008

Erik gör exjobb i Kostomuksha, pittoresk industristad i ryska delrepubliken Karelen och räknar tallstock och letar kvistar

Nyar pa ryska

Nyar pa ryska

28 december 2007 - 10 januari 2008

Drar osterut for att fira nyar och for lite andra grejer.