Moskva

Och alla vägar ledde till Moskva
lördag 29 september 2018 - Moskva, Ryssland

Tågsträckan till Moskva var inte så händelserik. Tobbe och Angela gjorde klassresa tillbaks till kupé och 1 klass och jag hade nya slafgrannar typ var 3:dje station. 1.5 dygn tog resan och när jag inte presenterade mig för grannarna så läste jag en bok om planeringsteknik och spelade

Guidat äventyr
tisdag 7 november 2017 - Moskva, Ryssland

Privet!Idag har vi varit på en guidad tur i moskvas kärna. Vi har sett allt ifrån Kreml och dess kyrkor och hört om dess långa histora. Till deras fantastiskt fina tunnelbanor  smyckade med mosaik i tak föreställande porträtt av människor och historiska tidpunkter.På röda torget var det

Evalena
Andreas.Evalena i 365 dagar
Senast aktiv - från Mongoliet
Röda torget och Kreml
tisdag 29 augusti 2017 - Moskva, Ryssland

Idag blir det guidad tur till Röda torget och Kreml. Avspärrat igår pga tattoo.Vi går på tåget tillMongoliet  vid 24-tiden och kommer att vara utan internet minst 5 dagar

Ove Höglund
OveH i Transsibiriska till Japan
Senast aktiv - från Tokyo, Hachioji, Japan
Moskvaupplevelser
måndag 28 augusti 2017 - Moskva, Ryssland

vaknade vid 7 tidenpå tåget. Regn ute. Mycket björkskog och småbyar. Många höghus ser man i förstäderna till Moskva. Mottagna av guide som guidar med buss runt Moskva. Verkligen en jättestad, 12 milj+3 milj papperslösa. Till Hotell Ibis vid 15:tidenDusch, vila lite, sedan gick vi till en

Ove Höglund
OveH i Transsibiriska till Japan
Senast aktiv - från Tokyo, Hachioji, Japan
Lenin sover och Röda Torget länsas med regn!
torsdag 25 maj 2017 - Moskva, Ryssland

Efter behövlig sovmorgon kastade vi oss över frukosten och struntade i att servirisen såg ut som om hon svalt en citron.Ett snack med de trevliga damerna i receptionen, gav oss kunskap och mod att ta oss an den rska tummelbanan. Trots att en tunnelbanevakt inte kunde tyda tunnelbanekartan eller

Moskva, ett trafikinferno
onsdag 24 maj 2017 - Moskva, Ryssland

Starka som ryska björnar startade vi vår resa till Moskva. Trodde oss ha gott om tid, eftersom vi bara skulle köra 42 mil!Man kan generellt säga att vägen till Moskva kantas av mycket gamla och ofta fallfärdiga så trähus. det syns att många av dessa hus en gång varit riktiga skönheter,

Hämta biljetter för vidare färd i Moskva ----- Pick up tickets for the onward journey in Moscow

Tågresan från Kiev till Moskva gick problemfritt, trots konflikten mellan länderna. Den ukrainska tulltjänstemannen var mycket noga med att kolla om mina 1 cent- och Dime-mynt från USA var något antikt. När jag visade upp småpengar från fler och fler länder skakade han bara med huvudet

Moskva
lördag 14 januari 2017 - Moskva, Ryssland

Nu är vi framme i Moskva. Tågresan var ju 1:a klass så det var lyx o vi fick sova gott! I Moskva kryllar det av män i uniform med mustasch. Vi har hunnit med att besöka Röda torget o fotat massor. Nu har vi fått ett rum på ett hotell för tåget mot Peking går inte förrän 11 timmar.

Framme i Moskva
måndag 29 augusti 2016 - Moskva, Ryssland

160827 lördag Ettans buss till Värtahamnen! Sällan man börjar en resa på det sättet. Framme vid Värtan fanns vårt ressällskap 35 st i alla åldrar. Efter gemensam infoträff passade vi att äta gourmetmat, Säkert sista gången vi får bra mat på några veckor, så vi frossade! Vi fick

Gun Sigfridsson Sellin
siggun i Transibiriska jvn Korea o Japan
Senast aktiv - från Peking, Kina
Rysk propaganda
måndag 9 maj 2016 - Moskva, Ryssland

Den 9 maj firar ryssarna segerdagen i andra världskriget. Några exempel på hur det kan firas: * Stor militärparad från Röda torget och runt centrala delarna av Moskva. Tanks, jättebomber (finns nog ett bättre ord) på släpvagnar, stridsflygplan som flög väldigt nära varandra (antagligen

Johanna Skagerlid

Via Ryssland, Mongoliet, Kina, Sydkorea och Japan

Uralbergen, Kazakhstan och Belarus

Uralbergen, Kazakhstan och Belarus

20 maj 2017 - 2 juli 2017

Via färjan från Kapellskär kör vi till Narva och in i Ryssland med sikte på Irbit i Uralbergen. Där svänger vi söderut in i Kazakhstan till Astana och vidare i en båge över steppen till Aralsjön. Därefter norrut mot Ryssland igen och mot Belarus där vi bl.a. besöker Minsk ett par dagar. Hemresa över Polen, Tyskland och Danmark

Jorden runt med tåg

Jorden runt med tåg

8 mars 2017 - 12 juni 2017

En förra kollega flyttade till Singapore 2015, och ett av min mammas tibetiska fadders-barnbarn pluggar i Boston i USA. Då föddes så småningom idén att besöka bägge på en jorden-runt resa. Men det ska bli så lite flyg och så mycket tåg som möjligt! ----------------- A former colleague moved to Singapore 2015, and one of my mother's tibetan sponsor-grandchildren studies in Boston in the U.S. Soon, the idea was born to visit both on a round-the-world trip. But it shall be as little flying and as much train riding as possible!

Tågluff ner till Thailand

Tågluff ner till Thailand

11 januari 2017 - 3 februari 2017

Jag och Micke kommer ta oss ner till Thailand med tåg. Startar i Helsingborg med tåg mot Stockholm, båt till Finland, vidare med tåg mot Moskva där vi hoppar på tåget som vi ska åka transsibiriska järnvägen med. Landar i Peking där vi tar oss vidare ner mot Thailand.

Transibiriska jvn Korea o Japan

Transibiriska jvn Korea o Japan

27 augusti 2016 - 3 oktober 2016

På lördag startar vi vår resa med transibiriska järnvägen Transmongoliska mot Beijing Nordkorea, Sydkorea till Japan

50% tåg, 50% annat

50% tåg, 50% annat

6 maj 2016 - 2 juni 2016

Jag, min kursare, kollega och kompis Kristina plus hennes syster Sofia ska under cairka fyra veckor ta oss Sverige-Mongoliet tur och retur land- och vattenvägen. Tåg till Stockholm, färja till Åbo, tåg till Helsingfors, nattåg till Moskva, transsibiriska järnvägen till Ulan-Bator (fem nätter) och sen samma väg tillbaka. Typ hälften trsnsporter alltså, men vi var laddat med fem böcker var, åldrar och spel så det ska nog gå.

Stockholm till Bangkok med båt, tåg och buss!

Stockholm till Bangkok med båt, tåg och buss!

14 juni 2015 - 1 juni 2020

Livets resa!!!

Livets resa!!!

5 januari 2015 - 31 december 2015

Då va de dags för mig och Johanna att utforska världen:) Första anhalt: Moskva Sedan vidare till Peking med transsibiriska järnvägen! Efter 2 veckor i Kina reser vi vidare till Sydney!!!:):):) Sen får vi se vad som händer.... ;)

Rickard Svensson
Tosafora