Niznij Novgorod, oblast

...där Ob och Volga flyter samman!

Från vårt hotellrum ser vi ut över den sägenomspunna floden Volga, strax nedom sammanflödet med Ob, samt en jättestay av Lenin. Här i Nizhny Novorgod föddes Maxim Gorki, men nu tillverkas här bilar och knåpas med IT.Resan hit har gått utan större problem längs M7, trots avsaknaden av

Dag 2 Moskva till Nizhny

Noggranna kontrollmänniskor, som vi båda är, tog vi oss idag efter frukosten ut till tågstationen Jaroslavskij. Inget lämnas åt slumpen och vi har därför kontrollerat exakt vart tåget sen ska gå till kvällen. Att göra sig förstådd i Ryssland är inte det lättaste. Allra minst när

Peter Lindberg
petero69 i Transsibiriska -12
Senast aktiv - från Örebro, Örebro län, Sverige
Heliga staden Pushkar

Hej igen! Nu aer vi framme i Pushkar efter en natt paa taag. Indiska jaernvaegen fungerar baettre aen den svenska. Gaar i tid och kommer fram i tid. Men det aer skitigt paa alla toar. Stan aer saa helig att man inte kan aeta naagonting annat aen vegetariskt. Saant aer till foer miljoemuppar och

Staden "GORKY" på sovjettiden, har fått tilbaka sitt riktiganamn, några Bilder.

Lägger upp här några You Tube adresser till fina bilder på staden Nizhniy Novgorod kopiera dessa till flik eller map. Flyg turist med Mig21, javist men inte jag, se sita

Parabol uppsätnigen går fort i över -20´C kyla..

Jag trodde tidigare att jag skulle få gräva till frostfrittdjup, men nu har det blivit fart efter enveckas fundering hur tjälen lyfter stenar i marken och även gjutna fundament. Läs de separata bildtexterna för mer info.

Bevakningen, har nu lite pyssel att dra i pilklinan 24h per dag.
torsdag 25 november 2010 - Nizjnij Novgorod, Niznij Novgorod, oblast, Ryssland

Det måste vara ett lyft att rycka i pilklinan 24h per dag jämfört med att bara stå på den innötta stigen utefter strandkanten i veckor. Nu har de kylan motsig istället, det är tuffa pojkar när kylan är mer än -20´C just nu.

OKEJ, köpmarknad motsvarar ICA Maxi eller COOP forum, vi tittar på "%DRYCKER"
lördag 27 november 2010 - Nizjnij Novgorod, Niznij Novgorod, oblast, Ryssland

Denna gång tittar vi lite närmare på % politiken i vanliga matbutikerna, titta på de inviduella bildtexterna för mer info.

Parabolfundament till 2.4meters antenn i Ryssland, frostfritt djup 1.7-2.0 meter.

Man vill gärna komma ner till frostrfitt djup för att tjälen ej skall lyfta betongklumpen så att det behövs en årlig ny inställning av parabolen. Detta har jag inte fått något gehör för, man tar det problemet då om det kommer.... Jag får gräva själv verkar det som om jag skall få

Rysk vinterkyla kommer snabt, senaste vintern var det -43´C.
söndag 21 november 2010 - Nizjnij Novgorod, Niznij Novgorod, oblast, Ryssland

Några bilder efter tre dagars kyla, isen ladesig över halva viken första köldnatten efter en natt temperatur på +3-4´C blev det -7.6´C. Nu har vi ca. -10´C Verktygen för snön som kom i går ser ni påbilderna med tillhörande bildtexter...... En person berättade att hösten är 6 veckor

Standard i Ryssland är en blandning, tagen från världens alla hörn.
måndag 22 november 2010 - Nizjnij Novgorod, Niznij Novgorod, oblast, Ryssland

F-kontakter av twisttyp verkar vara en standard här i alla antennsamanhang, hemska tanke. Kontakter av skiftande ursprung kan hittas här från olika världsdelar. FM-Radiobandet är något över det vanliga 65 - 108 MHz så det finns gottom plats för de ca 10 kanaler här. LSA-plinmtar mm har

Uralbergen, Kazakhstan och Belarus

Uralbergen, Kazakhstan och Belarus

20 maj 2017 - 2 juli 2017

Via färjan från Kapellskär kör vi till Narva och in i Ryssland med sikte på Irbit i Uralbergen. Där svänger vi söderut in i Kazakhstan till Astana och vidare i en båge över steppen till Aralsjön. Därefter norrut mot Ryssland igen och mot Belarus där vi bl.a. besöker Minsk ett par dagar. Hemresa över Polen, Tyskland och Danmark

Transsibiriska -12

Transsibiriska -12

28 februari 2012 - 22 mars 2012

Från Stockholm till Moskva vidare med Transibiriska järnvägen till Peking via Irkutsk och Ulan Bator. Slutmål 1,5 vecka i Koh Lanta

Backpacking Indien

Backpacking Indien

22 februari 2011 - 16 mars 2011

Vi åker tåg från Mellerud till Göteborg och flygbuss till Landvetter. Vidare med Finn Air via Helsingfors till Delhi. Återkommer när väl resan startat. Just nu läser vi på så mycket vi kan.

Rysland 2010-2011

Rysland 2010-2011

5 november 2010 - 10 september 2011

Denna resa startade 5 november efter merän 6 månaders pappersarbete och massor av olika vacsiner som behövdes, bland de sista papprerna som behövdes var intyg på oss alla att vi ej var smittbärare av AIDS, detta behövs för att få vara i landet över 90 dagar eller när man söker visum över 90 dagar fast man kanske bara vistas någon dag per kvartal i landet. Nu verkar allt vara klart fast nya överraskningar har kommit flera gånger när vi har varit på väg tidigare 3gånger sedan slutet av aprill 2010.

EVS, Ryssland

EVS, Ryssland

3 september 2008 - 1 mars 2009

Jag åker till Nizhniy Novgorod i Ryssland för att jobba som volontär på ett barnhem.

22 juli 2008 - 5 augusti 2008

"Send My Smile To The World" Lazurny camp 2008 Jag och nio andra ungdomar från Halland ska åka på ett Internationellt ungdomsläger till Ryssland och representera Sverige. 13 andra länder från olika delar av världen, dock främst från Europa, kommer också att delta. Ryssland, Tyskland, Italien, Spanien, Israel, Vitryssland, Ukraina, Kina, Finland, Lettland, Polen, Serbien och Abchazien. Campen är ingen tävling på något sätt utan mer ett mötesläger för att lära känna människor från olika delar av världen och disskutera kulturskillnader m.m. Ett helt fantastiskt läger som jag aldrig kommer att glömma. Jag har även fått vänner för livet som alltid kommer att finnas i mitt hjärta! Tack allihopa för en helt underbar upplevelse! Bilderna ligger lite huller om buller, 4 olika kameror ställer till det lite som ni vet men alla bilder är knutna till dagar och har text så hoppas att det blir en upplevelse ändå!!?

9 juni 2008 - 19 juni 2008

Tjänsteresa till Niznhy Novgorod

Segling 2007

Segling 2007

2 juli 2007 - 16 juli 2007

Resan som länge såg ut att inte bli av pga. diverse problem med båt, mekaniker och väder. Men vi kom iväg på utsatt dag och ngt sånär i tid.

Erik i österled

Erik i österled

26 augusti 2006 - 17 juni 2007

Jag drar österut för att lära mig lite ryska, tränga djupt in i den ryska folksjälen och samtidigt ha lite ledigt från mina vanliga studier.

188
265