Ryssland

Äntligen framme i Samarkand!
tisdag 24 september 2019 - Airport District, Moskva, Ryssland

Här händer så mycket hela tiden så vi har inte haft speciellt mycket egen tid och då inte kunnat lägga ut något på Resdagboken; men nu sitter vi i loungen i Moskva och har ett par timmar, så nu ska vi komma ifatt. Efter utcheckningen i Buchara åt vi lunch i närheten och sen hann vi med

Jari Och Eva-Helen Oinas
JariEvaHelen i Sidenvägens Uzbekistan
Senast aktiv - från Solna, Stockholms län, Sverige
Bad i Bajkalsjön
söndag 14 juli 2019 - Irkutsk, Irkutsk, oblast, Ryssland

Efter 4 dygn, 5188 km och 5 tidszoner från Moskva var vi äntligen framme i Irkutsk, en ganska stor stad i Sibirien, belägen nära Bajkalsjön. Det var skönt att gå av tåget och på riktigt få sträcka på benen.Tågresan har gått förvånansvärt smidigt (SJ, släng dig i väggen). Jag och

Marie Gunér
Marrre i Transmongoliska järnvägen
Senast aktiv - från Kalmar, Kalmar län, Sverige
Spasibo
tisdag 9 juli 2019 - Moskva, Ryssland

Så har min och Martins resa mot Orienten börjat. På två dagar har vi gjort Europas största stad Moskva med 12milj invånare. När vi anlände tidigt måndag morgon snabbsov vi på hotellet i 5 timmar. Sedan tog vi en promenad till Gorky Park i solskenet. Det var en oas i en annars trevlig

Marie Gunér
Marrre i Transmongoliska järnvägen
Senast aktiv - från Kalmar, Kalmar län, Sverige
Stadstur i kallblåsten …
lördag 29 juni 2019 - St. Petersburg, Ryssland

Skyddsänglarna skuttade av glädje när vi i morse tillkännagav att vi skulle besöka Isakskatedralen under dagen. Jag ville inte göra dem besvikna med att berätta att jag egentligen ville dit för att seFoucault pendel, utan höll masken.Först startade vi med att hoppa på en stadsrundturbuss

Framme i St. Petersburg
fredag 28 juni 2019 - St. Petersburg, Ryssland

Efter drygt 40 mils resa är vi då framme vid den forna kejsarstaden St. Petersburg. När jag besökte den senast i början av 1980-talet, hette den Leningrad, men det är inte bara namnet som ändrats. Trafiken! Det tog oss nära en timme att komma in i centrum av staden till vårt hotell nära

Senast aktiv - från Kuhmo, Finland
En expedition långt in i den Ryska landsbygden
torsdag 27 juni 2019 - Ustiuzjna, Vologda, oblast, Ryssland

I kväll har vi slagit läger i den lilla Ryska staden Ustyuzhna, ca 30 mil NNO om Moskva. Det känns som om vi är de första västerlänningar som besöker den här platsen! Staden ligger visserligen nära den stora vägen mellan St. Petersburg och Vologda, men vem i hela friden skulle göra en

Senast aktiv - från Kuhmo, Finland
Ryska schalar och idomin!
onsdag 26 juni 2019 - Sergijev Posad, Moskovskaja, Ryssland

Man undrade ju hur denna dag skulle arta sig, när jag upptäckte att jag borstat tänderna med Idomin hudsalva. Men det var bara att borsta om med rätt salva och göra en "restart"!Dagens accord var att köra 38 mil till den lilla staden Sergijev-Posad där Rysslands största kloster, Trinity

Ett osannolikt hotell!
tisdag 25 juni 2019 - Bogoroditsk, Tula, oblast, Ryssland

Idag har vi glidit drygt 40 mil på den mäktiga ryska vägen M4 med riktning mot Moskva. Man kan säga att detta är ryssarnas svar på tyska autobahn. Visserligen med bara två filer i vardera riktningen, men linjeföring och trafik är ganska snarlik. Det tycks som om landskapet blir mer kuperat

Senast aktiv - från Kuhmo, Finland
Tre goda nyheter från Ryssland.
måndag 24 juni 2019 - Pavlovsk, Voronezj, oblast, Ryssland

Om motorcykelkörningen idag, finns inte mycket att berätta. 40 mil efter den mäktiga M4  mot Moskva. Vägen är som en stor pulsåder mot Rysslands hjärta och går fram genom ett böljande storslaget öppet jordbrukslandskap. Stora åsar går från väster till öster och vägen går upp och

Fisksoppetest!
söndag 23 juni 2019 - Rostov-na-Donu, Rostov, oblast, Ryssland

Klockan är snart 20.30 och mörkret sänker sig över Rostov. Gatorna fylls av människor som hukat inomhus undan värmen som nu sakta börjar ge efter. Vi har just kommit hem efter en "fisksoppetest" på en berömd fiskrestaurang vid floden Dons strand.Lonely Planets skribent anser att fisksoppan