St. Petersburg

St Petersburg
tisdag 19 juni 2018 - St. Petersburg, Ryssland

Bokade en av kryssningen arrangerad tur för att se stan och tunnelbanestationer. Inget visum krävs när en deltar i guidad tur.

Petra Hurtig Halvarson
PetraHH i Kryssning på Östersjön
Senast aktiv - från Leksand, Dalarnas län, Sverige
Hälsning från Sankt Petersburg
måndag 1 juni 2015 - St. Petersburg, Ryssland

Hej alla därhemma! I fredags (29/5) startade vi från den lilla finska ön Haapasaari (Aspö) klockan 02.00 efter att ha fått våra pass kollade och besättningslistan stämplad. Natten var ljus, vinden svag och kylan hanterbar. Dagen blev solig och fin, vi kunde segla bitvis, men oftast fick

Gunilla Olsson
Kvast-Hilda i Vita Havet
Senast aktiv - från Karlsborg, Västra Götalands län, Sverige
Dag två i Moskva
fredag 29 mars 2013 - St. Petersburg, Ryssland

Efter frukost gick vi ner till hotellets lobby för att möta vår nya guide Tatiana. Vår lilla grupp som till en början bestått av sex personer och sedan minskat till fyra, hade nu utökats med ytterligare femton personer som rest direkt till Moskva. Totalt var vi därför nitton personer i

Dag ett i Moskva
torsdag 28 mars 2013 - St. Petersburg, Ryssland

Jag gick upp klockan 5.40 för klockan 06.10 hämtades vi av vår guide Marina. Tillsammans gick vi till den närbelägna tågstationen för att ta 07.00-tåget till Moskva. Vår lilla grupp på sex personer blev två personer kortare, då en mor och en dotter från Stockholmsområdet skulle åka

Dag fyra i St Petersburg
onsdag 27 mars 2013 - St. Petersburg, Ryssland

På förmiddagen åkte vi till Katarinapalatset i Tsarskoje selo, cirka tre mil utanför St Petersburg. Färden tog cirka en halvtimma och när vi kom fram till möttes vi av en liten blåsorkester som spelade ”Du gamla du fria” för oss. Alla blev förvånade över att orkestern visste att vi

Dag tre i St petersburg
tisdag 26 mars 2013 - St. Petersburg, Ryssland

Jag hoppade över frukosten, då den ändå inte smakat gott dagen innan. Istället åt jag lite bröd som jag hade köpt dagen innan. Klockan 10.30 blev vi hämtade av guiden Marina och chauffören Irina för att åka till Eremitaget, som är ett av världens mest berömda konstmuseer. Museet

Dag två i St Petersburg
måndag 25 mars 2013 - St. Petersburg, Ryssland

Vår första dag i St Petersburg börjar med en frukost utan bröd. Det finns smör och en hel del pålägg att välja på, men vad gör det när det inte finns bröd? Till slut, strax innan vi ska gå, kommer det in bröd av typen "rostebröd" och jag får en ganska smaklös macka. Sedan bär det

Dag ett
söndag 24 mars 2013 - St. Petersburg, Ryssland

Strax innan midnatt landar vi på flygplatsen i St Petersburg efter en cirka tvåtimmars resa från Stockholm. Efter passkontrollen, som tar en ganska lång tid, och hämtning av vårt bagage, möts vi upp av vår guide. Hon heter Marina och ska guida mig och mitt resesällskap samt fyra andra

Tiden flyger/время летит
torsdag 18 oktober 2012 - St. Petersburg, Ryssland

Jag kan inte fatta att en hel månad har passerat sedan jag kom hit! Vardagslivet, med alla dess krav och måsten, infann sig mycket snabbt. Den här staden har så mycket att erbjuda och just nu är ångesten hög över risken att missa något av allt det man ser som ett måste att uppleva. På

Nr1Dajje i Ryska i St Petersburg
Första veckan i St Petersburg
onsdag 26 september 2012 - St. Petersburg, Ryssland

Det har redan gått en hel vecka sedan jag satte min fot på rysk mark för första gången och konstigt nog känner jag mig hemma i vår lilla lägenhet på sjunde Sovjetskajagatan, som ligger nära huvudgatan Nevskij prospekt, alltså väldigt centralt. Jag bor med tre studenter från Göteborgs

Nr1Dajje i Ryska i St Petersburg
Kryssning på Östersjön

Kryssning på Östersjön

16 juni 2018 - 23 juni 2018

Kryssning på Östersjön med familjen Halvarsson! En heldag i Helsingfors som blev en rejäl långpromenad! St Oetersburg med besök i tunnelbanan och promenad förbi några kända platser samtidigt som fotbolls-VM-feber pågick! En dag i Tallinn med shopping av kläder.

Vita Havet

Vita Havet

13 maj 2015 - 29 augusti 2015

Sankt Petersburg, floden Neva, sjön Ladoga, floden Svir, sjön Onega, Belomorsk-kanalen, Vita Havet Archangelsk, Barents Hav, Nordkap, Lofoten och sedan hela norska kusten hem till Vättern

Rundresa till St Petersburg och Moskva

Rundresa till St Petersburg och Moskva

24 mars 2013 - 31 mars 2013

En rundresa där vi besöker St Petersburg och Moskva.

Ryska i St Petersburg

Ryska i St Petersburg

17 september 2012 - 15 december 2012

Hösten 2012 kommer jag spendera i St Petersburg för att slipa på min ryska och uppleva ett land jag fascinerats av länge.

Transmongoliska järnvägen m.m.

Transmongoliska järnvägen m.m.

26 augusti 2012 - 10 december 2012

Jag & min bättre hälft Matilda ska resa på järnväg genom Sibirien. Vi passerar Mongoliet, där vi även stannar några nätter, och fortsätter sedan till Beijing. Vi kommer att stanna i Kina ca en månad, för att sedan fara vidare till Singapore, Malaysia och Indonesien. Det här får ni bara inte missa - så följ oss här på resdagboken.se!

Transsibiriska järnvägen!

Transsibiriska järnvägen!

23 juli 2012 - 13 augusti 2012

Anders och Maria på nya äventyr - den här gången längs transsibiriska och transmongoliska järnvägen!

World Tour 2012-2013

World Tour 2012-2013

30 juli 2012 - 27 maj 2013

Jag och sambon drar på världsturne för att se och uppleva nya delar av världen.

Ett varv till tack

Ett varv till tack

30 juli 2012 - 27 april 2013

Då var det dags. Min största resa hittills och antagligen kommer jag inte göra något liknande igen. Sjukt nervös, men mest bara lycklig för att jag lever min dröm. Jag hoppas så att ni följer mig och David på vår fantastiska resa genom några av världens alla länder. Må gott!

The Tripp

The Tripp

1 april 2012 - 21 juli 2012

Efter lite drygt ett års planeringen ger sig så äntligen tre idioter ut på resa! Med en sådan planeringsperiod är vi naturligtvis extremt väl förberedda och här resrutten helt klar! Nämligen in the general direction east.. Gissningsvis kommer vår resa att ta oss genom Ryssland (med transsibiriska järnvägen) till Mongoliet och sedan bära vidare mot Kina, Nepal och Indien, men eftersom vi är fruktansvärt lättdistraherade så vore det till ingens förvåning om vi istället hamnar i Tasmanien, Chile eller Säffle. Så utrustade med gott humör, huvudlös optimism och ett mindre apotek beger vi oss nu ut i världen :)

Estland - Ryssland - Lettland

Estland - Ryssland - Lettland