I Kalashnikovs hemstad
söndag 28 maj 2017 - Izjevsk, Udmurtien, Ryssland

Att köra 42 mil i 8 timmar i 5 graders "värme" genom oändliga ryska vägbyggen, utstå hård vind, att en rysk huligan tränger sig före i bensinkön, för att sedan på hotellet "slava" framför datorn och ladda ner nya kartor till navigatorerna - det är en riktig semester!!Hur som helst

Lars-Erik Holmberg
Potasvirja i Uralbergen, Kazakhstan och Belarus
Senast aktiv - från Kuhmo, Finland
Rysk modemedvetenhet
onsdag 2 december 2009 - Izjevsk, Udmurtien, Ryssland

Läderjackor som får en att tänka på hallickar i Lilja 4-ever. Myggjagare på fötterna som påminner mera om sjöfarkoster än skodon. Hockeyfrillor som man bara trodde existerade som stereotyper. Jag överdriver såklart, men att säga att ryska män är modemedvetna är nog en ännu större

En paradox
onsdag 2 december 2009 - Izjevsk, Udmurtien, Ryssland

Udmurtiens Statliga Universitet är som namnet antyder ett universitet. Det är dock värt att veta att man börjar studera på universitet i Ryssland när man är 17 och slutar i allmänhet när man är 22. Så av naturliga orsaker påminner det lika mycket om ett gymnasium som ett universitet.

Senast aktiv - från Izjevsk, Udmurtien, Ryssland
Ryssar tycker om att fira. Oh ja.
lördag 14 november 2009 - Izjevsk, Udmurtien, Ryssland

Detta är ett ganska långt inlägg, men läser du detta kommer du att ha lärt dig något om hur man kan se på firande i Ryssland. Den finlandssvenska korrespondenten i Moskva, Anna-Lena Laurén, skriver i sin eminenta bok "De är inte riktigt kloka de där ryssarna" att ryssar tycker om att

Babuschkorna
söndag 18 oktober 2009 - Izjevsk, Udmurtien, Ryssland

Babusjka betyder farmor eller äldre dam. På studenthemmet har vi fyra babusjkor som jobbar i skift och vars uppgift är hjälpa oss (till 90 % att öppna dörren åt oss när vi kommer hem eftersom det alltid är låst). Inga gäster utan pass får heller komma in ens för att dricka kaffe, och

Senast aktiv - från Izjevsk, Udmurtien, Ryssland
Och så stereotyperna då...
tisdag 6 oktober 2009 - Izjevsk, Udmurtien, Ryssland

Jag tar inget som helst ansvar för att den som läser denna dagbok kommer att få perversa stereotyper av ryssar och andra folkslag - vilket oundvikligen kommer att ske utan rättvisa. Men när man studerar på ett universitet med 3000 anställda och 25000 studerande samt x tusen babuschkor som

Senast aktiv - från Izjevsk, Udmurtien, Ryssland
Ta det lugnt sa gar du langre
torsdag 10 september 2009 - Izjevsk, Udmurtien, Ryssland

Det ar ett ryskt ordsprak som jag blev ibankad under tiden i Ukraina, men det kommer att vara min devis for korresponderingen harifran Ural. Vanta er ojamna, sporadiska och osystematiska rapporter harifran. Jag kommer troligen inte att fa hem internet pa ett tag och det tar ett tag innan man

Ryssland valde mej.
fredag 27 juni 2008 - Izjevsk, Udmurtien, Ryssland

Varning, dethär är inte världens gladaste inlägg. Allt gott kommer till ett slut. Efter varje slut börjar något nytt. Mitt första inlägg den 22 september 2007 började ”Du blir aldrig redo för vad som är bakom hörnet innan du kollar det själv”. Kan väl bara anse att jag hade

Senast aktiv - från Frankfurt am Main, Hessen, Tyskland
Open Air, Gerber och nattetid utanför Votkinsk.
tisdag 24 juni 2008 - Izjevsk, Udmurtien, Ryssland

Om man använder nätterna till annat än sömn hinner man med mycket under ett veckoslut. Fredagen började med picnic på stadsstranden eftersom Natasha hade synttärit. Sen for vi i samlad trupp ut till utkanten av staden packade som sillar i två bussar till årets första och bästa Open Air.

Uppe med tuppen.
lördag 21 juni 2008 - Izjevsk, Udmurtien, Ryssland

Lördagmorgon, klockan visar 5.15 och herr Rantamäki är uppe med ett skutt. Kanske han inte sov nåt alls, det kvittar. Igår var det open air utanför Izhevsk, galen tillställning och alla var glada. Dzen blev klar igår så han bjöd in till fest. Natasha fyllde år och det var picnic. Årets

Uralbergen, Kazakhstan och Belarus

Uralbergen, Kazakhstan och Belarus

20 maj 2017 - 2 juli 2017

Via färjan från Kapellskär kör vi till Narva och in i Ryssland med sikte på Irbit i Uralbergen. Där svänger vi söderut in i Kazakhstan till Astana och vidare i en båge över steppen till Aralsjön. Därefter norrut mot Ryssland igen och mot Belarus där vi bl.a. besöker Minsk ett par dagar. Hemresa över Polen, Tyskland och Danmark

29 augusti 2009 - 30 juni 2010

Korta avsnitt fran Ural

Samen och Udmurtia

Samen och Udmurtia

17 september 2007 - 10 juli 2008

9 månader på västra sidan av Uralbergen i Izevsk, huvudstad i delrepubliken Udmurtien. Studerar på Institute of Social Communications vid Udmurt State University. Izhevsk ligger mellan Kazan och Perm, på gränsen till västra Sibirien. Sommarn är på kommande och livet i Izhevsk innebär sol, gott sällskap och känslan av att det aldrig tar slut.

Lars-Erik Holmberg
Potasvirja