Voronezj, oblast

Tre goda nyheter från Ryssland.
måndag 24 juni 2019 - Pavlovsk, Voronezj, oblast, Ryssland

Om motorcykelkörningen idag, finns inte mycket att berätta. 40 mil efter den mäktiga M4  mot Moskva. Vägen är som en stor pulsåder mot Rysslands hjärta och går fram genom ett böljande storslaget öppet jordbrukslandskap. Stora åsar går från väster till öster och vägen går upp och

Potasvirja i Baku 2019
Senast aktiv - från Kuhmo, Finland
Rysk svetsfog ökar säkerheten ...
fredag 16 juni 2017 - Borisoglebsk, Voronezj, oblast, Ryssland

Dagens rutt på 30 mil mellan Saratov och Borisoklebsk har gått på fin väg (E38) och I ett böljande jordbrukslandskap fjärran från steppens enformighet. Tyvärr har det varit kallt, 14-15 grader) och hård SV vind. Båda navigatorerna har fungerat perfekt, förutom att man undrar hur en

Potasvirja i Uralbergen, Kazakhstan och Belarus
God morgon!
lördag 15 maj 2010 - Voronezj, Voronezj, oblast, Ryssland

Nu undrar ni säkert varför det helt plötsligt ploppar upp en massa gamla inlägg här... I ett försök att ge mig in i Bloggträsket, hamnade jag fel... och har nu insett att den gamla goa resedagboken ändå är den som fungerar bäst. Förövrigt så firar jag idag lördagen med frukost

9 Maj!
lördag 15 maj 2010 - Voronezj, Voronezj, oblast, Ryssland

Idag är det en aldeles särskild dag, det är 9 maj och exakt 65 år sedan andra världskrigets slut. Det firas vill jag lova! I dagarna tre. Hela centrum är avstängt för biltrafik, och redan kl 10 imorse började militärparaden, vilket var lite i tidigaste laget med tanke på vad jag syslade

Ordning på torpet
tisdag 27 april 2010 - Voronezj, Voronezj, oblast, Ryssland

Nu börjar ju saker att ordna upp sig... Fick Internet igår, efter en och en halv vecka. I dag har jag spenderat 4 timmar med att skaffa dokument för en fullmakt så jag kan få bagaget från moskva. Först fick jag gå till en notarius (officiell person som intygar att jag är jag), sen till

Framme!
lördag 17 april 2010 - Voronezj, Voronezj, oblast, Ryssland

OjOj! Nu var det lange sedan... Ursakta att jag skriver fult men alla vara svenska krummelurer finns inte pa ett kyrilliskt tangentbord :P Jag har ialla fall kommit fram och har hunnit se mig om lite pa jobbet nu i borjan har det val mest blivit att jag svansat med andra. Men den har veckan har

onsdag 6 januari 2010 - Voronezj, Voronezj, oblast, Ryssland

God fortsättning på er! Som de flesta av er vet så har jag firat nyår i Ryssland, närmare bestämt i Voronezh som ligger ca 60 mil söder om Moskva, och tänkte skriva några rader för att berätta om mina upplevelser. Annandag jul lämnade jag och syrran kastrup för Moskva. Där mötte

Mit Witz und Tanz in den Fruehling!
fredag 3 april 2009 - Voronezj, Voronezj, oblast, Ryssland

- Akademischer Fruehling in Voronezh - Was das leider immer noch graue und verregnete Wetter betrifft, so lдsst der Frьhling hier noch auf sich warten. Der Winter hat zwar seinen Eispanzer verloren, doch grauer Himmel und niedrige Temperaturen dominieren noch immer die Tage in Voronezh. Wirklich

Muell weg, Kinder her!
tisdag 31 mars 2009 - Voronezj, Voronezj, oblast, Ryssland

- Mьll und Spritzen in Blumen und Rutschen verwandeln? - Seit knapp einer Woche beschдftige ich mich intensiv mit dem Spielen von Trommeln, zu Russisch „Baraban. Dazu gekommen bin ich am letzten Samstag, als ein internationaler Abend – von Lea und mir organisiert – zwecks Werbung fьr

Jasnaja
tisdag 31 mars 2009 - Voronezj, Voronezj, oblast, Ryssland

- Das Erbe von Tolstoi - Anfang Maerz folgte ich einer Einladung meines Vaters aus „meiner“ GroЯstadt Voronezh in das kleine Dorf Jasnaja Poljana nah der typisch provinzialen Halbmillionenstadt Tula. Diese Stadt hat neben ihrem Kreml und dessen Waffenaustellung unter anderem auch ein

Baku 2019

Baku 2019

31 maj 2019 - 2 juli 2019

Ner genom Europa till Odessa, varifrån vi tar färjan över Svarta Havet till Batumi. Därifrån via högt belägna byar i Kaukasus in i Azerbaijan och Baku. Tillbaka via the Military Highway i Kaukasus, genom Ryssland runt Moskva till St. Petersburg, Viborg och in i Finland vid Lappeanranta. Via Karelia norrut och hem till Forshaga, Kalix.

Uralbergen, Kazakhstan och Belarus

Uralbergen, Kazakhstan och Belarus

20 maj 2017 - 2 juli 2017

Via färjan från Kapellskär kör vi till Narva och in i Ryssland med sikte på Irbit i Uralbergen. Där svänger vi söderut in i Kazakhstan till Astana och vidare i en båge över steppen till Aralsjön. Därefter norrut mot Ryssland igen och mot Belarus där vi bl.a. besöker Minsk ett par dagar. Hemresa över Polen, Tyskland och Danmark

Mitt Ryssland

Mitt Ryssland

14 april 2010 - 31 oktober 2010

27 december 2009 - 5 januari 2010

Efter att ha blivit inbjuden till nyårsfirande av Alexander som jag träffade när jag backpack:ade i Ryssland för tre år sedan bar det av mot nya äventyr.

Europäischer Freiwilligendienst in Voronezh/Russland

Europäischer Freiwilligendienst in Voronezh/Russland

11 oktober 2008 - 31 juli 2009

[b]EFD in Voronezh/Russland[/b] Dies ist eigentlich keine Reise, sondern ein Freiwilligendienst. Ich werde die nächsten 10 Monate in Voronezh/Russland verbringen und dort in einem Kinderheim arbeiten. Viel Spaß beim Lesen! XaHHec

Potasvirja
Hannes Rassmann