Gråstarr operationer på Africa Mercy / nästa land blir Liberia
tisdag 18 februari 2020 - Dakar, Dakar Region, Senegal

Jag tror nog att ni vet vad jag jobbar med vid det här laget... ögonsjukvården har blivit en stor del av mitt liv och arbete här och något som jag också vill fortsätta med. Att få se människor få tillbaka sin syn är något speciellt. När vi åker till nya länder så har varje land sina

Delar av min familj var på besök
tisdag 11 februari 2020 - Dakar, Dakar Region, Senegal

Det är en fantastisk känsla att ha haft familjen här i Senegal, där mitt andra hem ligger, ombord på Africa Mercy. Vi ligger i Dakars hamn, en stad som är ett mer mordernt land i västafrika och ytterligheten rik och fattig är mycket synlig. Ett land där faktiskt en stor del lever på

Barn med gråstarr
söndag 26 januari 2020 - Dakar, Dakar Region, Senegal

Vi har opererat gråstarr under två veckor på skeppet nu och över 100 vuxna har fått sin gråstarr bortttagen. Första veckan av ögonoperationer av barn med gråstarr är avklarad, operationer som kräver narkos. Vi har gjort 14 barn och opererar 24 ögon, de flesta av barnen behövde

Dax igen, 10:de resan
lördag 4 januari 2020 - Dakar, Dakar Region, Senegal

Idag sitter jag på ett flyg påväg till Dakar. Jag har varit hemma drygt 2 månader och nu är det dax för min 10:de resa ombord, denna gång blir jag ombord tre och en halv månad. Jag lämnade mitt hem kl 04:30, 2 resväskor och en ryggsäck kräver en taxi :-) På flygplatsen träffade jag

I've survived the first day on board Mercy!
tisdag 15 oktober 2019 - Dakar, Dakar Region, Senegal

My brain can't take any more! At least not for today! 400 staff and 250 local crew, 8 floors, luckily a pool at 8th...31 degrees and a very busy harbour! 5 bunkmates from Australia, Switersland and the States. Just told we are over 30 nationalities...it's a Wow-feeling I tell you! Got a full day

Maria Lövander
Hoppeloppan i Swedish Nurse in Senegal
Senast aktiv - från Dakar, Dakar Region, Senegal
Tid att packa upp och städa
fredag 23 augusti 2019 - Dakar, Dakar Region, Senegal

Att packa upp och att städa är det vi jobbar med just nu här på skeppet.. det känns som vi gör den mest noggranna flyttstädning du kan tänka dig. Allt som vi har på operationsavdelningen gås igenom och allt såpas en gång, och allt desinficeras även med Teistel två gånger innan

Ankomst till Dakar
onsdag 14 augusti 2019 - Dakar, Dakar Region, Senegal

Efter fyra dagars resa, så var vi framme i hamnen i Dakar. Advance teamet stod och väntade på oss på den plats där skeppet nu ska stå under de närmaste 10 dagarna. Det var otroligt kul att se Advance teamet igen, några som stod där är mina vänner som nu kommer ombord igen. Advance teamet

Irriterad
måndag 18 januari 2016 - Dakar, Dakar Region, Senegal

Nu är Farbror Jonsson sur. Efter att inte ha kunnat logga in på Resdagboken på en vecka så kom jag återigen in. Men nu vill jag inte mer. Jag kör vidare på Fejan, å så får det bli. Ni hittar mej på https://www.facebook.com/leif.jonsson.543 När jag kommer hem skriver jag ut alla

Senast aktiv - från Sigtuna, Stockholms län, Sverige
Så kör vi på "Dongen" !!!
tisdag 12 januari 2016 - Dakar, Dakar Region, Senegal

WiFi bara försvann T I A (This Is Africa), fråga mej inte varför. Ok, nu har jag fått en ”Dong” (mobilt internet) att köra på. Hur många är gamla nog att veta vad en Dong är??? Måndagens upplevelser. Återigen en händelserik dag. Körde till Dakar för att förlänga

Det funkar igen
lördag 9 januari 2016 - Dakar, Dakar Region, Senegal

Hupps, resdagboken funkar igen Jipiii. Får se hur länge det funkar. Till följare som inte vet så har jag skrivit lite på Fejan. Men nu kör vi här. Åter en händelserik dag i Senegal. Startade med att gå till polisstationen där min vän FÖR ETT ÅR SEDAN hade stallat upp sin Citra

Swedish Nurse in Senegal

Swedish Nurse in Senegal

13 oktober 2019 - 27 oktober 2019

Working on board the Africa; Ship of Mercy for 2 weeks in Theatre/OR. Situated in the port of Dakar.

Senegal 2019/2020  med Onboarding i Texas

Senegal 2019/2020 med Onboarding i Texas

26 juli 2019 - 11 april 2020

Denna resan blir in nionde / tionde resa till sjukhusfartyget, Africa Mercy. Jag kommer att arbeta som teamledare på ögonoperation. Under september kommer jag att arbeta i ögonteamet med planering, undervisning och mentorskap och åker till Texas, Mercy Ships internationella center för Onboarding, en 4 veckors kurs. Resan blir uppdelad i två terminer, under hösten är jag ombord ca 2 månader och under vintern 3,5 månader. -Tack för att ni ber för mig och Mercy Ships och min resa.

34. Äventyrernas, Äventyr

34. Äventyrernas, Äventyr

5 januari 2016 - 23 januari 2016

Jag har mött en jätte trevlig kille från Gambia, som har hus och familj i Senegal. Han arbetar i Sigtuna som hemhjälpare. Han har många andra järn i elden. Det ena ordet gav det andra ordet, å jag har aldrig varit i Vest Afrika. Så nu kommer jag dit, skall bo hemma hos Mustapha och uppleva Senegal, inte som turist utan som privat person samman med en vanlig familj. Det kallar jag för ett äventyr. Jag gläder mig.

30 dagar i Afrika

30 dagar i Afrika

8 juni 2012 - 7 juli 2012

Den här sommaren gjorde jag en resa som förändrade mitt liv. En gammal klyscha, jag vet, men min tid i Afrika fick mig att se på världen med helt nya ögon och det gick plötsligt upp för mig att "verklighet" är ett ord som inte kan skrivas i bestämd form. Min verklighet är min, din verklighet är din och hans eller hennes verklighet är deras. Vilken "verklighet" som är rätt eller fel, bra eller dålig, är upp till varje människa att avgöra, "verkligheten" är allas och kan inte bestämmas. Den här sommaren spenderade jag 30 dagar i Senegal, en liten republik belägen på Afrikas Atlantkust. Idag bor jag i Chicago, en världsmetropol i världens mest inflytelserika land. Kontrasterna mellan dessa två verkligheter är enorma och jag kände helt enkelt att jag ville konstatera dem, se dem framför mig. Så här är en dagbok fylld med tankar, åskådningar och möten från min tid i Afrika, direkt överskriven från min gråa lilla handbok som blev min bästa vän i Baobabsens och Bicapens land; Senegal.

Senegal revisited

Senegal revisited

18 januari 2013 - 10 februari 2013

New year, new possibilities... Time to return to Senegal to trap Greenlandic wheatears (Oenanthe oenanthe leucorhoa) and equip them with geolocators to follow their migration from their wintering area in northern Senegal to their breeding area in Greenland/Canada and back. The fieldwork will be carried out in Djoudj National Park in northern Senegal (same place as we visited in 2010).

Volontär i Senegal

Volontär i Senegal

20 februari 2012 - 2 juli 2012

15 januari 2012 - 3 februari 2012

Hej . På söndag åker Mona och jag till Senegal på en treveckors semester. Jag har lagt till ditt namn och mail ifall du skulle tycka att det vore kul att gå in och kika vad vi gör. Det är lätt att gå in och titta och naturligtvis skriva några rader om du vill. Kram Lena

Gambia fever

Gambia fever

5 januari 2012 - 19 januari 2012

Västafrika 2011

Västafrika 2011

7 november 2011 - 28 november 2011

Min kära vän och kollega Ulf Gummesson och jag ska iväg på vår tredje resa tillsammans. Efter Ryssland 2006 och Kuba 2008 väntar nu en liten rundresa i västra Afrika. Senegal, Mauretanien, Gambia och Guinea Bissau ska få äran att ha oss som gäster.

Hälsa till satan, vi hörs!

Hälsa till satan, vi hörs!

14 september 2011 - 21 december 2012

Vi ska ut och resa, men vi bryr oss inte...

Anneli Persson
Mercyships-anneli