Dakar

Tid att packa upp och städa
fredag 23 augusti 2019 - Dakar, Dakar Region, Senegal

Att packa upp och att städa är det vi jobbar med just nu här på skeppet.. det känns som vi gör den mest noggranna flyttstädning du kan tänka dig. Allt som vi har på operationsavdelningen gås igenom och allt såpas en gång, och allt desinficeras även med Teistel två gånger innan

Mercyships-anneli i Senegal 2019/2020
Ankomst till Dakar
onsdag 14 augusti 2019 - Dakar, Dakar Region, Senegal

Efter fyra dagars resa, så var vi framme i hamnen i Dakar. Advance teamet stod och väntade på oss på den plats där skeppet nu ska stå under de närmaste 10 dagarna. Det var otroligt kul att se Advance teamet igen, några som stod där är mina vänner som nu kommer ombord igen. Advance teamet

Mercyships-anneli i Senegal 2019/2020
Irriterad
måndag 18 januari 2016 - Dakar, Dakar Region, Senegal

Nu är Farbror Jonsson sur. Efter att inte ha kunnat logga in på Resdagboken på en vecka så kom jag återigen in. Men nu vill jag inte mer. Jag kör vidare på Fejan, å så får det bli. Ni hittar mej på https://www.facebook.com/leif.jonsson.543 När jag kommer hem skriver jag ut alla

Senast aktiv - från Sigtuna, Stockholms län, Sverige
Så kör vi på "Dongen" !!!
tisdag 12 januari 2016 - Dakar, Dakar Region, Senegal

WiFi bara försvann T I A (This Is Africa), fråga mej inte varför. Ok, nu har jag fått en ”Dong” (mobilt internet) att köra på. Hur många är gamla nog att veta vad en Dong är??? Måndagens upplevelser. Återigen en händelserik dag. Körde till Dakar för att förlänga

Det funkar igen
lördag 9 januari 2016 - Dakar, Dakar Region, Senegal

Hupps, resdagboken funkar igen Jipiii. Får se hur länge det funkar. Till följare som inte vet så har jag skrivit lite på Fejan. Men nu kör vi här. Åter en händelserik dag i Senegal. Startade med att gå till polisstationen där min vän FÖR ETT ÅR SEDAN hade stallat upp sin Citra

Måndag 11 juni
måndag 11 juni 2012 - Dakar, Dakar Region, Senegal

Här kommer lite praktisk information om min vistelse i Senegal som Moustafa, chefen för SYTO i Senegal, förklarade för mig när vi satt ute i den lilla parken vid högkvarteret: - Det finns 6 primära språk i Senegal, ett av dem är Wolof, det allra största. - Tempot är helt annorlunda i

Senast aktiv - från Fujimino, Saitama prefektur, Japan
I ett litet hörn av världen
söndag 10 juni 2012 - Dakar, Dakar Region, Senegal

I ett litet hörn av världen Sitter de Mor och dotter De ler Trots regnet sipprar ner genom ett hål i taket De skrattar Trots vinden viner genom husets håliga väggar De är lyckliga Trots att sängen inte är mer än en madrass på golvet Trots att köket inte är mer än en gryta över

Lilla vän
söndag 10 juni 2012 - Dakar, Dakar Region, Senegal

Lilla vän Jag ser mycket smärta i dina ögon Men genom tårarna Lyser en vilja och styrka Starkare än något Du har gått igenom allt Alla mina värsta mardrömmar Ändå ler du Skrattar Leker Om jag hade din styrka Skulle jag kunna ta över världen Men det har jag inte Den är

Söndag 10 juni
söndag 10 juni 2012 - Dakar, Dakar Region, Senegal

Morgon Nu har jag vaknat och ätit frukost på hotellet efter en smått kaotisk gårkväll. Mamadou dök upp klockan åtta på kvällen och berättade att jag måste byta rum. Vet inte hur det blir med den saken, men möjligt är att vi betalar mellanskillnaden för ett rum. Frukosten imorse

Lördag 9 juni - Dagen
lördag 9 juni 2012 - Dakar, Dakar Region, Senegal

Frukost Jag har äntligen fått tag på internetuppkoppling. Och här är vatten pengar. Lunch Fast någon lunch har det inte blivit. Jag har nämligen inte kunnat gå någonstans eftersom Mamadou skulle dyka upp klockan två så vi kunde gå och växla pengar. Klockan är nu 3 och jag har inte

Senegal 2019/2020

Senegal 2019/2020

26 juli 2019 - 11 april 2020

Denna resan är min nionde resa till sjukhusfartyget, Africa Mercy. Jag kommer att arbeta som teamledare på ögonoperation. Under september kommer jag att arbeta i ögonteamet med planering, undervisning och mentorskap. Resan blir uppdelad i två terminer, under hösten är jag ombord ca 2 månader och under vintern 3,5 månader. Tack för att ni ber för Mercy Ships och min resa.

34. Äventyrernas, Äventyr

34. Äventyrernas, Äventyr

5 januari 2016 - 23 januari 2016

Jag har mött en jätte trevlig kille från Gambia, som har hus och familj i Senegal. Han arbetar i Sigtuna som hemhjälpare. Han har många andra järn i elden. Det ena ordet gav det andra ordet, å jag har aldrig varit i Vest Afrika. Så nu kommer jag dit, skall bo hemma hos Mustapha och uppleva Senegal, inte som turist utan som privat person samman med en vanlig familj. Det kallar jag för ett äventyr. Jag gläder mig.

30 dagar i Afrika

30 dagar i Afrika

8 juni 2012 - 7 juli 2012

Den här sommaren gjorde jag en resa som förändrade mitt liv. En gammal klyscha, jag vet, men min tid i Afrika fick mig att se på världen med helt nya ögon och det gick plötsligt upp för mig att "verklighet" är ett ord som inte kan skrivas i bestämd form. Min verklighet är min, din verklighet är din och hans eller hennes verklighet är deras. Vilken "verklighet" som är rätt eller fel, bra eller dålig, är upp till varje människa att avgöra, "verkligheten" är allas och kan inte bestämmas. Den här sommaren spenderade jag 30 dagar i Senegal, en liten republik belägen på Afrikas Atlantkust. Idag bor jag i Chicago, en världsmetropol i världens mest inflytelserika land. Kontrasterna mellan dessa två verkligheter är enorma och jag kände helt enkelt att jag ville konstatera dem, se dem framför mig. Så här är en dagbok fylld med tankar, åskådningar och möten från min tid i Afrika, direkt överskriven från min gråa lilla handbok som blev min bästa vän i Baobabsens och Bicapens land; Senegal.

Senegal revisited

Senegal revisited

18 januari 2013 - 10 februari 2013

New year, new possibilities... Time to return to Senegal to trap Greenlandic wheatears (Oenanthe oenanthe leucorhoa) and equip them with geolocators to follow their migration from their wintering area in northern Senegal to their breeding area in Greenland/Canada and back. The fieldwork will be carried out in Djoudj National Park in northern Senegal (same place as we visited in 2010).

Volontär i Senegal

Volontär i Senegal

20 februari 2012 - 2 juli 2012

Västafrika 2011

Västafrika 2011

7 november 2011 - 28 november 2011

Min kära vän och kollega Ulf Gummesson och jag ska iväg på vår tredje resa tillsammans. Efter Ryssland 2006 och Kuba 2008 väntar nu en liten rundresa i västra Afrika. Senegal, Mauretanien, Gambia och Guinea Bissau ska få äran att ha oss som gäster.

Hälsa till satan, vi hörs!

Hälsa till satan, vi hörs!

14 september 2011 - 21 december 2012

Vi ska ut och resa, men vi bryr oss inte...

Vänliga västafrika

Vänliga västafrika

28 augusti 2011 - 30 september 2011

Tja, varför inte? Resesällskapet är eminent och franskan kan bara bli bättre. MSF har många projekt på kontinenten och hösten är tråkig i Sverige. Målet är att bli än mer vänligt inställd till Afrika, värma upp franskan samt se lite av världen.

Jorden Runt

Jorden Runt

30 maj 2011 - 29 oktober 2011

Dakar 2.0

Dakar 2.0

4 januari 2011 - 31 augusti 2011

Senegal, Dakar, Mamelles, La Villa Tounga - I'm back!

Mercyships-anneli
Caroline Hammarström