Slovakien

Vi undvek dödens dal!
söndag 2 juni 2019 - Kaluža, Košice, Slovakien

Vi lämnade ett söndagssömnigt Kielce i strålande sol och 20 graders värme. Frukosten på Hotel Bristol var glimrande, så dagen kunde inte börjat bättre.Efter några mils körning kom vi fram till en gammal linfärja som fick kämpa i rådande högvatten och stark ström. Till skillnad på

Potasvirja i Baku 2019
Senast aktiv - från Kuhmo, Finland
Tunga backar men vackra sådana
onsdag 26 april 2017 - Pusté Pole, Telgárt, Banská Bystrica, Slovakien

24/4-17: Puste Pole, Kosice, Slovakien25-26 SlovakienHar sovit gott men hårt, underlaget alltså. Känner på en gång att de är kallt ute och det blåser rejält. Inte en enda fuktdroppe på tältet bevisar detta.Jag packar ner allt och ta grejorna inklusive cykeln till det takade

Mot ungerska gränsen och sista dagen i Slovakien
onsdag 26 april 2017 - Košice, Slovakien

Har sovit gott trots alla tåg som dundrat förbi under natten. Äter all frukost inne i tältet och drar vidare. De första km utför och jag når Kamenica ganska snart men fortsätter bara igenom mot Presova.Efter några km till på cykeln efter en ganska livligt trafikerad och smal väg ser

Felkörning, utgrävningsbesök och Slovakiens gräns
tisdag 25 april 2017 - Mníšek nad Popradom, Prešov, Slovakien

Vaknar en tre kvart tidigare än programmerat och vädret är kallt men inget regn.Har en känning av en överansträngd höger vadmuskel så det jag får göra är att flytta tillbaka klick-pedalklacken på skon för att få mera kraft mot hälen och det fungerar.Efter någon mil ändrar

Ett vågspel att ha Arne i täten!
måndag 21 maj 2018 - Senica, Trnava, Slovakien

Dagens resa startade i strålande sol och minst 20 grader varmt. Vår rutt var ställd snett genom hela Tjeckien, förbi Brno och till Senica i Slovakien. Tjeckien visade sig från sin allra bästa sida med blommande vallmo, blåklint, rosor och välputsade byar. Ett underbart vackert böljande

Potasvirja i Grekland 2018
Tillbaka till början
tisdag 27 september 2016 - Bratislava, Slovakien

Vi vaknade av oss själva i vårt Moskva-rum på Hostel Blues, allt till strålande solsken. Vi hade bestämt oss för att ta ett eftermiddags-tåg för att få mer tid i Bratislava. Vi strosade ut på stadens gator och lekte varandras rese-guider nätet vi återberättar vad vi lärt oss under

Sofia Henriksson
Bubbelfian i Mini(h)östresa
Senast aktiv - från Umeå, Västerbottens län, Sverige
Bratislava
onsdag 17 augusti 2016 - Bratislava, Slovakien

På nattåget från Prag mot Wien hade vi bara platsreservation (sittplats) men eftersom det visade sig att vi var ensamma i vår lilla kupé kunde vi ändå ligga och sova. Skönt, om än obekvämt. Vid 7 kom vi till Wien och hoppade direkt på ett tåg mot Bratislava. Vi ville få en liten

Adammaria Hultgrengunnevik
adamaria i Tågluff Europa
Senast aktiv - från Stortorget 9, Lund, Skåne län, Sverige
Rundvandring i Bratislava
fredag 3 juni 2016 - Bratislava, Slovakien

Idag har vi verkligen inte legat på latsidan. Efter frukosten gick vi till Centralstationen Wien Mitte och tog till Hauptbanhof, därifrån gick nästa tåg till Bratislava. En fin tågresa och mycket fina omgivningar att se. Vi har sett oresident palatset och slottet, hittat 10 cacher och ätit

Susanne Andersson
betyouare i Wien och Bratislava
Senast aktiv - från Avesta, Dalarnas län, Sverige
Finfika och violin i Wien
onsdag 19 augusti 2015 - Bratislava, Slovakien

Å, vilken burgare vi fick fatt på! Efter tips från en av receptionisterna på vårt hostel kunde vi tugga lyxvarianten på ett ställe som heter Swing Kitchen, endast ett stenkast bort. Där lyssnar man till svängiga jazztoner medan man äter veganburgare! Stilrent. Mätta och belåtna tog vi

På väg hem
måndag 6 juli 2015 - Košice, Slovakien

Idag har vi kört i tre länder, från Rumänien, genom Ungern och in i Slovakien. Eller Slovenska som dom kallar sig själva. Namnet förvillande likt landet Slovenien!! Vi stannade till några minuter i Sapanta, nära den Ukrainska gränsen, och tittade på de märkliga gravvårdar de reser över

Potasvirja i Iran 2015
Baku 2019

Baku 2019

31 maj 2019 - 2 juli 2019

Ner genom Europa till Odessa, varifrån vi tar färjan över Svarta Havet till Batumi. Därifrån via högt belägna byar i Kaukasus in i Azerbaijan och Baku. Tillbaka via the Military Highway i Kaukasus, genom Ryssland runt Moskva till St. Petersburg, Viborg och in i Finland vid Lappeanranta. Via Karelia norrut och hem till Forshaga, Kalix.

The Global Cycling 1719

The Global Cycling 1719

1 april 2017 - 31 december 2019

En global cykeltur från Ö-vik den 1 April 2017. Resan går genom Sverige & östra Europa till Turkiet. Följer sedan sidenvägen över Central Asien & Pamir genom Turkmenistan, Tadjikistan, Kyrgyzstan & in i Kina. Över tibetanska platån genom Yunnan dalen & Vietnam, Laos, Thailand till Singapore. Flyg till Borneo & en lång cykleltrip till ett Orangutang Rehahcenter där jag tänker stanna några veckor. Tvärs över Borneo till Balikpapan. Nytt flyg till Darwin. Korsar Australiens outback till Melbourne & ett nytt flyg till Nya Zeeland. Båda öarna till Aukland. Nytt flyg till Ushuaia, världens sydligaste stad. Vidare norrut genom Syd & Centralamerika in i USA till L.A. Följer den mytomspunna Route 66 via Grand Canyon till Chicago. Några mil till, flyg från Washington till Portugal och Algarve sen resten på sadeln hem till Övik JOIN ME AND MY FIGHT for Save the Orangutan Logga in till min blogg http://theglobalcycling.com för mer info Ha det bra för det tänker jag försöka ha. P-G (The Global Cyclist)

Grekland 2018

Grekland 2018

19 juli 2018 - 19 juli 2018

En expedition genom Europas östligaste berg på grus och asfalt

Mini(h)östresa

Mini(h)östresa

25 september 2016 - 29 september 2016

Prag & Bratislava, en liten bit av Ungen

Tågluff Europa

Tågluff Europa

13 augusti 2016 - 27 augusti 2016

Under 15 dagar får vi resa fritt i Europa!!!

Wien och Bratislava

Wien och Bratislava

2 juni 2016 - 5 juni 2016

Ytterligare en av våra huvudstadsresor på tu man hand. Denna gång till Österrike och Slovakien

Paradis-Ina och Johan på (tåg)luffen

Paradis-Ina och Johan på (tåg)luffen

24 juli 2015 - 26 augusti 2015

Drömresan är här! Vi ska ut på tidernas strapats i Europa, tillryggalägga cirka 500 mil tågräls och besöka minst sju länder. På den här dagboken kan du följa oss från startpunkten, Lucky Lake Hostel i Amsterdam, till slutdestinationen, allas vår Raoul Wallenbergs Budapest. På återseende! /Ina och Johan

Iran 2015

Iran 2015

15 maj 2015 - 12 juli 2015

En motorcykelresa utöver det vanliga till Iran tillsammans med kompisarna Arne och Tommy.

Black Stork Slovakien

Black Stork Slovakien

9 oktober 2014 - 16 oktober 2014

Med Maria Foregolf på golferesa i Slovakien på Black Stork i Poprad Med på resan är Min bror Hans och hans fru Britta.

Höstresa 2014

Höstresa 2014

5 september 2014 - 24 september 2014

Även denna resa blir med tåg, som vanligt. Dock blir det längre bort än tidigare och avslut på stora tågmässan Innotrans i Berlin.

Potasvirja
Gösta Björk