Slovenien

Koper 2017 09 13
onsdag 13 september 2017 - Koper, Slovenien

Med tåg genom Europa till Koper i Slovenien. Efter korta stopp i Köpenham (Ströget och smörrebröd) , Hamburg (Bretzel) och Venedig (Grand canal). Middag på nattåget mellan Hamburg och Innsbruck med Frankfurter och Stigel i korridoren under en brandsläckare. Nu i staden Koper med sin mysiga

Per Bråmå
mergulan i Europa med interrail
Senast aktiv - från Split, Split-Dalmatiens län, Kroatien
Framme i Slovenien
torsdag 13 juli 2017 - Administrative unit Maribor, Slovenien

Hojarna fick stå säkert i garaget på det enkla, men helt ok B&B Hotellet...Startar tidigt från Regensburg, frukosten hoppar vi över på hotellet (kostade ju mer än rummet)...så planerar att ta den längs vägen. I all enkelhet, det känns onödigt med en hel buffé...Men vi kom iväg

Slovenien
fredag 30 juni 2017 - Koper, Slovenien

Vi tog tåget från Wien (Railjet), behaglig resa där vi spelade spel och fikade. Efter ett tag blev det mycket vackert bergslandskap utanför. Det var byte i Villach, med bara några minuters mellanrum, blev lite stressigt byte. På tåg 2 satt vi i en kupe med 6 platser och hamnade tillsammans

Karin Dahlin Erik Lehto
KarinErik i Tågluff
Senast aktiv - från Wien, Österrike
Cykling i Bled
söndag 21 augusti 2016 - Bled, Slovenien

Idag hyrde vi cyklar! Vi kom iväg från vårt boende vid 09.30 ungefär och begav oss först mot Bled och sen vidare mot en plats som heter Vintgar. Vintgar är en ravin som många rekommenderade ett besök. Vi cyklade upp för alpvägar på lägsta växlarna (och blev så svettiga!) och solen

Adammaria Hultgrengunnevik
adamaria i Tågluff Europa
Senast aktiv - från Stortorget 9, Lund, Skåne län, Sverige
Bled
lördag 20 augusti 2016 - Bled, Slovenien

Dagen började med en klen frukost. Hostelet serverade chokladflingor med mjölk och vitt bröd med marmelad eller Nutella. Vid 9-tiden traskade vi 3,5 km in till Bled och började sedan gå runt Bledsjön. Solen sken och vi stannade på en gräsplätt när vi gått runt ca en tredjedel av sjön.

Adammaria Hultgrengunnevik
adamaria i Tågluff Europa
Senast aktiv - från Stortorget 9, Lund, Skåne län, Sverige
På tur i Slovenska bergen med dramatiskt slut
söndag 14 juni 2015 - Kranjska Gora, Slovenien

På inrådan av vår staff på House Neza fick vi en karta över en topp 1950 m över havet. "First part is steep" varnade han oss sedan "flat". Vi packade en rygga med jacka och vatten/bananer och åkte upp med bil så längt man kom i de serpentinaktiga vägarna till 1500 m över havet. Det var

Stenmark kungen. Golf i alperna och frid i familjen.
söndag 14 juni 2015 - Kranjska Gora, Slovenien

Lördagen startade med att lämna Salzburg för att stryra Skodan mot Italien och Tarvisio, där det skulle avnjutas golf. Drygt två timmars resa via mestadels motorväg genom vackert alplandskap. Första gången som en italiensk golfklubb var fullbelagd på förmiddagen! Tidigare har det verkat

Bubbel, bakelser och skinka
lördag 2 maj 2015 - Zali Breg, Slovenien

Denna resas sista hela dag. När vi drar undan gardinerna ligger dimman tät men redan under frukosten lyfter den sig och vi kan njuta av den fantastiska utsikten över vingårdar, byar och berg i fjärran. Idag hade vi bestämt oss för att besöka Palmanova en stad som ligger på den Italienska

En annorlunda vinprovning
fredag 1 maj 2015 - Zali Breg, Slovenien

Här i Slovenien är det tradition att ungdomarna tidigt på morgonen eller väldigt sent på natten (beror på hur man ser det) åker från by till by på sina motorcyklar, vespor och mopeder och för oväsen natten till 1:a maj. En något underlig tradition kan man tycka. Och något störande om

Utsikt, raviner, krig, eld och vin
torsdag 30 april 2015 - Zali Breg, Slovenien

På programmet idag, valborgsmässoafton, stod utforskning av närområdet med bil. Dagens första mål var en kyrka och ett kloster för både munkar och nunnor som ligger på bergstoppen Sveta Gora. Vägen dit var smal och brant (tufft för en del) men den utsikt som vi hade däruppe var värt

Europa med interrail

Europa med interrail

10 september 2017 - 8 oktober 2017

Med tåg till västra balkan. Mat, dryck, bad, snorkling, nationalparker, grottor, berg och vandring.

MC-resa till Kroatien 2017

MC-resa till Kroatien 2017

11 juli 2017 - 28 juli 2017

MC-resa till södra Kroatien, Tucepi. Där vi stannar i en vecka i en hyrd lägenhet. Därefter bär det hemåt via valda vägar bla. genom Österrike & Tyskland...Romatische Strasse mm.

Tågluff

Tågluff

19 juni 2017 - 18 juli 2017

Familjen ute på en månads tågluff i Europa med resan som målet. Sammanfattningsvis: 1:a veckan "resvecka", 2:a veckan Slovenien, 3:e veckan Italien och 4:e veckan " resvecka".

Tågluff Europa

Tågluff Europa

13 augusti 2016 - 27 augusti 2016

Under 15 dagar får vi resa fritt i Europa!!!

Familjen Griswalds i Europa

Familjen Griswalds i Europa

11 juni 2015 - 25 juni 2015

Ingen trip för den late, utan i sann Gandalf-anda är resan späckad med aktiviteter... Minst 3 alptoppar ska vi hinna med att bestiga!

Tre på en gång - Italien, Kroatien och Slovenien

Tre på en gång - Italien, Kroatien och Slovenien

24 april 2015 - 3 maj 2015

Upplevelser, avkoppling, god mat och dryck med goda vänner.

PTG Slovenien 2015

PTG Slovenien 2015

17 april 2015 - 25 april 2015

En veckas resande i Slovenien med omnejd, börjar med 3 dagar med PTG och sedan på egen hand i några dagar.

Interrail 2014

Interrail 2014

17 juli 2014 - 3 augusti 2014

Lite drygt 2 veckors Interrail med besök i Danmark, Italien, Österrike, Slovenien, Tyskland, Belgien och sist Holland.

Italien och Kroatien

Italien och Kroatien

11 juli 2014 - 13 augusti 2014

Tyskland, Slovenien, Italien och Kroatien blir det i år.

Tågluff 2014

Tågluff 2014

12 juli 2014 - 29 juli 2014

Familjen Thorén är tillbaka igen, denna gång med ännu en tågluff!

Per Bråmå
mergulan