Baskien

Den långa resveckan är över
torsdag 8 november 2018 - Hondarribia, Baskien, Spanien

Efter en vecka på vägen har vi kommit ’hem’ till Spanien, till Baskien närmare bestämt.Vad är nu på gång? Jo, ytterligare en övervintring i Sydeuropa, med första destination Portugal. Den hör gången följer bilen med, så att vi ska kunna ta oss dit vi vill och då börjar det hela

Catrin Johnson
CatrinJ i Ännu en flykt undan vintern
Pinxtos, dryck och Guggenheim
söndag 21 oktober 2018 - Bilbao, Baskien, Spanien

Tisdag 16 oktober.Vi landade i tid, 18.30, på Bilbaos rätt lilla flygplats. Taxi därifrån till hotellet (33 euro) som heter Sercotel Coliseo och som ligger inte långt från El Corte Ingles. Väldigt centralt, nära gamla stan, rent och fint, väldigt fin frukost och på det stora hela mycket

Ewa Och Magnus Sten
esmj i Bilbao
Senast aktiv - från Sarpsborgs kommun, Østfold, Norge
Resans andra destination - pinxtosens hemstad!
lördag 13 oktober 2018 - San Sebastián, Baskien, Spanien

Efter en tågresa på 5,5 timmar som gick riktigt bra med tanke på att vi hade en ettåring med oss så kom vi fram till ett svalare San Sebastian. Boendet var jättefint men rummet väldigt litet. Vi var rätt hungriga så vi begav oss direkt ut på matjakt och hittade ett lokalt pinxtosställe

There are no coincidences
fredag 28 september 2018 - Portugalete, Baskien, Spanien

”There are no coincidences, everything happens for a reason” Det finns inga sammanträffanden, allt har en mening. Jag undrar vad oddsen skulle vara att det som hände idag skulle kunna hända?  I förrgår på kvällen hade vi vår sista pratstund med vår caminovän Sabine på härbärget ca

Senast aktiv - från Santander, Kantabrien, Spanien
Bilbao. Mötas och skiljas.
torsdag 27 september 2018 - Portugalete, Baskien, Spanien

Idag har vi haft en lugnare dag. (Ca 20 km) Vi gick in i Bilbao på morgonen och stannade i miljonstaden några timmar. Vi besökte katedralen i gamla staden och tittade på många gamla, vackra byggnader och fina broar mm. Ett extra stop blev det utanför Guggenheimmuseet och en jättestor spindel

Vänner på vägen
tisdag 25 september 2018 - Gernika-Lumo, Baskien, Spanien

Idag är det femte dagen på vägen. Det är också femte natten på härbärgen. Nu känner vi igen många andra pilgrimer och vi hälsar på varandra när vi ses utmed vägen. Ofta när man träffas och börjar prata frågar man varifrån den andra kommer och hur mångte caminon man är ute på.

Uppförsbackar och nerförsbackar
måndag 24 september 2018 - Markina-Xemein, Baskien, Spanien

Regnet smattrade mot plåttaket ovanför oss i högsängarna hela natten. Mot morgonen saktade det i något, så vi beslöt att starta lite senare än vanligt ifall det skulle sluta regna. Vi kom oss iväg kvart före nio, fullt rustade för regn. Det kom dock inget desto mera regn än det som

Senast aktiv - från Santander, Kantabrien, Spanien
Det fanns ingen plats i härbärget
lördag 22 september 2018 - Zumaia, Baskien, Spanien

Det blev klent med sömn i natt. Tyvärr lyckades vi bonga en Storsnarkare i vårt 6 personers rum redan första natten. Öronproppar hade ingen större effekt och Storsnarkaren från Sevilla var den enda som sov ordentligt i vårt rum. Några timmar sömn blev det i alla fall och klockan 8 på

Dag 1. Magiska vyer.
fredag 21 september 2018 - Pasai Donibane, Baskien, Spanien

Det blev tidig väckning kl 04:00 i Barcelona. Redan kl 8 var vi på plats i norra Spanien och vid 9-tiden fick vi vår första stämpel i pilgrimspasset i alberguet i Irun och vandringen kunde börja. Vädret 20-25 grader, oftast lite disigt, mot eftermiddagen full sol. Vandringen gick uppåt,

Senast aktiv - från Santander, Kantabrien, Spanien
Två avslutningsveckor på en lång resa
söndag 27 maj 2018 - San Sebastián, Baskien, Spanien

Över 6 månaders resande är inne på sina sista dagar. Drygt två veckor fanns kvar efter avslutad Camino. Många fortsätter från Santiago till havet, Fisterra och/eller Muxía. Vi kände oss klara med gåendet, men tog bussen ut och någon dag senare befann vi oss på gående fot igen, men med

CatrinJ i Spanien med Camino
Ännu en flykt undan vintern

Ännu en flykt undan vintern

1 november 2018 - 15 april 2019

Även denna vinter flyr vi kylan och mörkret. Bilen får ta oss söderut till Portugal och sedan får vi se vad det blir därifrån.

Första utlandsresan med Sixten, spanska fastlandet

Första utlandsresan med Sixten, spanska fastlandet

30 september 2018 - 30 oktober 2018

Vår första utlandsresa som en familj med barn. Sixten ska börja uppleva världen! Vi bor 6 nätter i Barcelona och 7 nätter i San Sebastian. Vi ser fram emot värme, upplevelser och god mat!

20 september 2018 - 7 oktober 2018

Bilbao

Bilbao

16 oktober 2018 - 20 oktober 2018

Över Magnus födelsedag blir det en resa till Baskien.

Spanien med Camino

Spanien med Camino

4 april 2018 - 31 maj 2018

Vi återvänder till Spanien med målet att gå de 80 milen från Saint Jean Pied de Port till Santiago eller Finisterre. Om det blir så återstår att se, det finns andra saker att göra i regionen om vi kommer på andra tankar.

Gibraltar 2015

Gibraltar 2015

26 juni 2015 - 26 juli 2015

Årets resa med husbilen går till Gibraltar och vi skall vara ute i fyra hela veckor. Länderna redovisas löpande.

Vinresa i  Frankrike

Vinresa i Frankrike

19 september 2014 - 28 september 2014

Rundtur i Frankrike med fokus på mat och vin med goda vänner

Matens Mekka?

Matens Mekka?

28 december 2013 - 5 januari 2014

En pilgrimsresa med målet att hitta måltidens Shangrila(sangria?)

6:e resan söderut

6:e resan söderut

7 oktober 2012 - 28 mars 2013

Medicína asturiana

Medicína asturiana

9 september 2012 - 9 december 2012

Svensk medicinutbildning anses ju hålla hög standard, men ibland känner man att man behöver skära lite i spanska patienter också. Rango ser fram emot lata dagar i Asturien tillsammans med lillebror Kongo, medan mamma och pappa leker kirurger.

Ewa Och Magnus Sten
esmj