O Cebreiro

Förlorad hatt
tisdag 3 juli 2018 - O Cebreiro, Galicien, Spanien

Idag har det hänt så mycket, så jag kan omöjligt förmedla allt. En amerikanska som lärt mig "Kilmaniaro moves". Hon hade så mycket annat intressant att berätta. Så fotbollstokiga engelsmän ( som jag ikväll skall se Englands matchen tillsammans med på ett cafe)Ja, så var det här med

Rulle ner idag.
torsdag 7 juni 2018 - O Cebreiro, Galicien, Spanien

Morron. Dimma och kallt, jag rullar ner till varmare trakter strax.Pyamas och dubbla filtar fick det bli.Doktor Camillo orkade inte ta sig upp för berget men tänker möta upp mig i Portomarin som är stopp för dagen.Han vill bjuda på middag.

Alla är med mobilen i handen
onsdag 6 juni 2018 - O Cebreiro, Galicien, Spanien

En liten reflektion ..Alla går caminon med mobilen i handen för att hitta rätt .När jag blir tveksam på vägen frågar jag någon äldre man eller kvinna om vägen.Alla vet och jag får tillfälle till fina möten med befolkningen.

Enkel måltid för en pilgrim
onsdag 6 juni 2018 - O Cebreiro, Galicien, Spanien

Här uppe i bergen får man inga Michelin stjärnor .men jösses vad gott det är med husmanskost. ute regnar det just nu . Ska lägga upp några bilder från denna by som är väl värd ett besök .Lite barhäng efter maten med lite gött tjöt får det bli .

El Caminon del 2

El Caminon del 2

27 juni 2018 - 16 juli 2018

Ja, då har jag börjat min etapp två på Caminon. Resan ner gick bra, tills jag kom till Madrids flygplats. Där skulle hotellbussen komma och hämta mig. Vilket kaos. Det finns många hotell i Madrid! Efter en timme gav jag upp och gick mot taxibilarna istället. Där var det en kö på 150 meter! Avståndet stod på pelare var 50 m . Den kön var emellertid organiserad så efter ca 15 min satt jag i taxin. Jag rekommenderar inte Plaza Crown hotell Först STRUL med bussen Sedan i morse blev jag visade till fel terminalbuss och till slut krävde de betalt för min frukost( som jag tidigare betalt) Nåväl på Kastrup träffade jag tre tjejer som skulle gå Caminon de sista 10 milen. Det är sträckan för att få diplom. Jag har väl lite synpunkter men å andra sidan så är det ju upp till var och en. På bussen till Leon pratade jag med en tjej som kom från Italien. Förra sommaren träffade jag i början också en tjej från Italien. Det tog jag som ett gott tecken. Gick förbi ett skyltfönster och såg en fantastisk pilgrimsmussla på en skyltdocka. Jag fick inte köpa den, men damen och hennes son i affären ordnade så jag fick en adress, där jag kunde köpa en. Till slut hittade jag adressen. Hamnade på ett kontor 5 trappor upp! Två äldre herrar kom och mötte mig. ( Damen hade ringt dem) Jag fick välja en mussla och när jag skulle betala säger de Nej, inga pengar. Det är en gåva! Idag har jag kollat vägen ut ur Leon. Det skall bli skönt att komma ifrån storstäderna och få börja traska på landet.

Cykla – Pilgrimsleden från St Jean Pied de Port till Santiago de Compostela

Cykla – Pilgrimsleden från St Jean Pied de Port till Santiago de Compostela

27 maj 2018 - 9 juni 2018

Mitt eget äventyr, på egen hand genom Spanien utefter den gamla välkända Pilgrimsleden på cykel 80 mil.