Portomarín

Dag 24
tisdag 10 september 2019 - Portomarín, Galicien, Spanien

Idag har vi gått en kort sträcka, endast 23 km. Men vi kom ihåg den mysiga staden Portomarin, där vi åt frukost för tre år sedan, och ville gärna stanna här. Vägen hit var igen mycket vacker, genom ek- och kastanjeskogar och små byar. Det hade regnat under natten så marken var blöt och

Gun Lövström
Guntan i El Camino de Santiago
Senast aktiv - från Lissabon, Sintra, Portugal
Nya vandrare
fredag 6 juli 2018 - Portomarín, Galicien, Spanien

Idag blev det många på vägarna. Det gick direkt att känna igen de som startat i Sarria. Bl a klädseln,men också den lilla ryggsäcken och kånkandet med kassar, plastpåsar och medelstora kylväskor. Undrar hur länge de orkar med att bära det.Många barnfamiljer. Den yngsta jag frågade var

Sista dagen.
fredag 8 juni 2018 - Portomarín, Galicien, Spanien

Nyvaken ska jag ladda för sista 9 milen.Kroppen känns bra och vädret  verkar inte kunna bestämma sig . Får nog räkna med en skvätt .Åt middag med Camillo igår . Han hänger inte med mig idag, behöver vila .Jag är osäker på om vandringsleder funkar för cykel idag efter allt regn.

Med öl i handen
torsdag 7 juni 2018 - Portomarín, Galicien, Spanien

Ja, sista dagen imorgon , hoppas på bättre väder. Då får jag ta fram extra pannbenet för det blir en tur på 9 mil. Laddat med frukt,juice och salta kex . Snart blir det middag med Camillo .Vet inte om han orkar slå följe ända till Santiago.

Här ska jag bo inatt.
torsdag 7 juni 2018 - Portomarín, Galicien, Spanien

En jobbig dag med massa regn. Så fint här .Bjuden på middag ikväll .....?

Går själv
söndag 14 maj 2017 - Portomarín, Galicien, Spanien

Anledningen till att jag blir trött så fort tror jag främst är att jag försöker gå i Christinas takt. Så idag har vi bestämt att jag går i min egen takt på grund av foten. Hade helst gått ca 20 km idag men Christina ville gå 24 och det blev så. Det fick jag äta upp senare.Det tog

Sarria - Portomarin
söndag 27 september 2015 - Portomarín, Galicien, Spanien

Söndag 150927 I natt har vi varit i Sarria, en stad på 13500 innevånare, och sovit. Sömnen har varit god och benen skapligt pigga igen. En del sår får ses över innan vandringen börjar (en syssla som sker varje morgon). Idag kommer det att starta många fler pilgrimmer än vi vandrat med

Lunka på, lunka på
torsdag 5 juni 2014 - Portomarín, Galicien, Spanien

Nej, jag är inte i Portomarin längre har traskat vidare till Palas de Rei, en som det verkar tråkig och ful stad. Vandringen idag var också ganska tråkig. Inte så mycket att se, mycket längs asfaltvägar. Naturen likt Sverige faktiskt. Jordbrukslandskap, björk, tall och ek. En del

Madeleine Johansson
madeleine3j i Camino Frances
Senast aktiv - från Otavalo, Imbabura, Ecuador
Över 100 kilometers gränsen
onsdag 4 juni 2014 - Portomarín, Galicien, Spanien

Nu är jag i portomarin,en annorlunda stad. Hela staden flyttades upp på kullarna när floden dämdes upp på. 60- talet. Kyrkorna och några andra byggnaderplockades ner sten för sten och sattes upp igen. En hel del av den gamla byn är kvar under vattnet och syns vid lågt vattenstånd. Det är

Madeleine Johansson
madeleine3j i Camino Frances
Senast aktiv - från Otavalo, Imbabura, Ecuador
Dag 4 Söndag
söndag 1 september 2013 - Portomarín, Galicien, Spanien

Lugn natt, sånär som på raketöverfall klockan halv två. Det var nåt de firade och sköt raketer i en halvtimme. Är det nåt som de lägger pengar på här så är det fyrverkerier. Malteserna gick upp samtidigt och alla var på.. De undrade om vi var kompisar med våra grannländer, Norge,

Anders Cronstierna
Cronis i En Vandring i Solen
Senast aktiv - från Melide, Galicien, Spanien
El Camino de Santiago

El Camino de Santiago

18 augusti 2019 - 19 september 2019

Vandra Camino Frances med Bengt Lövström. Start i Frankrike, St Jean Pied de Port, målgång i Spanien, Santiago de Compostella. Sträcka ca 800 km.

El Caminon del 2

El Caminon del 2

27 juni 2018 - 16 juli 2018

Ja, då har jag börjat min etapp två på Caminon. Resan ner gick bra, tills jag kom till Madrids flygplats. Där skulle hotellbussen komma och hämta mig. Vilket kaos. Det finns många hotell i Madrid! Efter en timme gav jag upp och gick mot taxibilarna istället. Där var det en kö på 150 meter! Avståndet stod på pelare var 50 m . Den kön var emellertid organiserad så efter ca 15 min satt jag i taxin. Jag rekommenderar inte Plaza Crown hotell Först STRUL med bussen Sedan i morse blev jag visade till fel terminalbuss och till slut krävde de betalt för min frukost( som jag tidigare betalt) Nåväl på Kastrup träffade jag tre tjejer som skulle gå Caminon de sista 10 milen. Det är sträckan för att få diplom. Jag har väl lite synpunkter men å andra sidan så är det ju upp till var och en. På bussen till Leon pratade jag med en tjej som kom från Italien. Förra sommaren träffade jag i början också en tjej från Italien. Det tog jag som ett gott tecken. Gick förbi ett skyltfönster och såg en fantastisk pilgrimsmussla på en skyltdocka. Jag fick inte köpa den, men damen och hennes son i affären ordnade så jag fick en adress, där jag kunde köpa en. Till slut hittade jag adressen. Hamnade på ett kontor 5 trappor upp! Två äldre herrar kom och mötte mig. ( Damen hade ringt dem) Jag fick välja en mussla och när jag skulle betala säger de Nej, inga pengar. Det är en gåva! Idag har jag kollat vägen ut ur Leon. Det skall bli skönt att komma ifrån storstäderna och få börja traska på landet.

Cykla – Pilgrimsleden från St Jean Pied de Port till Santiago de Compostela

Cykla – Pilgrimsleden från St Jean Pied de Port till Santiago de Compostela

27 maj 2018 - 9 juni 2018

Mitt eget äventyr, på egen hand genom Spanien utefter den gamla välkända Pilgrimsleden på cykel 80 mil.

Camino De Santiago 2017

19 september 2015 - 4 oktober 2015

Camino Frances

Camino Frances

2 maj 2014 - 16 juni 2014

Nu kliver jag ur mitt vanliga liv och in i ett annat. Jag ska vandra från Saint Jean Pied de Port till Santiago de Compostela. Jag kommer att vara en i raden av de miljoner pilgrimer som genom århundradena vandrat samma väg. Mina förväntningar på denna resa och vad den kommer att göra med mig är stora. Den verkliga resan kanske börjar när jag kommer hem, vem vet. Jag har fått tjänstledigt från mitt jobb i ett år

En Vandring i Solen

En Vandring i Solen

28 augusti 2013 - 15 september 2013

En vandring i Heliga Birgittas fotspår.. eller i alla fall delar av dem denna gång.

Pilgrimsvandring Santiago de Compostella

Pilgrimsvandring Santiago de Compostella

9 september 2012 - 17 september 2012

Idag påbörjar vi vår resa till Santiago de Compostella.Ikväll tar vi tåget till Malmö och gör ett kort besök i Skanör.Vi fortsätter sedan på måndag mot Köpenhamn,Kastrup.Där väntar de övriga i gruppen som skall vandra.Därifrån flyger vi till Madrid och sedan vidare till Sarria, där vår vandring börjar

ElCamino

ElCamino

27 augusti 2010 - 15 september 2010

Vi cyklar ElCamino, Pamplona - Santiago de compostela under 17 dagar.

Keep on walking....to .Santiago de Compostela

Keep on walking....to .Santiago de Compostela

17 juli 2010 - 20 augusti 2010

Till fots genom Spanien med mina två stora barn Med tåg från Gävle 17/7 kl 07,25 -St Jean Pied De Port 19/7 vid 9,20. Sedan Vandring över Pyreenerna in i Spanien mot Santiago. Semester äventyr med mål och mening Förväntat resultat: Stärkta familjeband Lugn och ro i mängder Enorma natur upplevelser Mera muskelmassa Starkare ben Ännu bättre kondition Ökad inre frid Större förnöjsamhet Lyckokänslor Ännu större tacksamhet till livet Förhoppningsvis smittar min reslust och äventyrslust av sig Avslutar med en bön om att vi ska få slippa för många svåra skavsår samt hitta ett smidigt sätt och komma tillbaka:-)