Kastilien och León

Dag 21
lördag 7 september 2019 - Trabadelo, Kastilien och León, Spanien

På grund av marknaden i stan var det inte lätt att hitta Caminon. Vi var fem stycken som irrade runt och letade efter gula pilar. Till sist tog vi GPS till hjälp och tog oss till närmaste by och kunde där ansluta till leden. Vi har hela dagen gått genom en massa små byar så man har inte

Dag 20
fredag 6 september 2019 - Ponferrada, Kastilien och León, Spanien

En helt fantastiskt middag igår på härbärget. Han som skötte det var kock också och hade fixat sallad till förrätt, linsgryta till varmrätt och melon till efterrätt. Förutom detta fanns det bröd, vin och vatten. Vi var ca 25 vid bordet. Då alla ätit klart klappade värden i händerna

Dag 19
torsdag 5 september 2019 - Foncebadón, Kastilien och León, Spanien

Vi blev fem i rummet, helt fantastiskt. Tyst och lugnt och en god nattsömn. Vi klev upp vid 7. Frukosten intog vi 4 km längre fram,  samma by som vi övernattade i förra gången. Efter ytterligare fyra km kom vi till en by som är helt inspirerad av cowboys. Efter det började det bära uppåt.

Dag 18
onsdag 4 september 2019 - Murias de Rechivaldo, Kastilien och León, Spanien

Mycket trevlig middag igår. Vi satt i långbord med 4 män från Indonesien nu bosatta i Holland, två kvinnor från Canada och en ung kille från Korea. Det är intressant att diskutera, förutom vandringen, klimat och matkultur i de olika länderna, semesterrätt ( vi har det väldigt bra),

Dag 17

Vilken lyx vi hade igår. I ett 8-bäddsrum var vi bara tre. Dessutom var sängarna bäddade med nytvättade underlakan och örngott i bomull istället för papperslakan. Vi åt middag med en man från Frankrike, han som vi delade rum med. Vi tog sovmorgon till 7, då vi inte ville vara så tidigt

Dag 16
måndag 2 september 2019 - Arcahueja, Kastilien och León, Spanien

Igår kväll fixade de flesta mat på härbärget. Trots att alla handlade själva visade det sig att de flesta åt pasta med tonfisksås. Vi satt i långbord. Vi pratade med ett syskonpar där han bodde i England och hon i Canada. De hade för trettio år sedan gått från Leon till Santiago och

Dag 15
söndag 1 september 2019 - El Burgo Ranero, Kastilien och León, Spanien

Efter den sedvanliga bananen som första frukost gick vi iväg strax före 7. Kändes konstigt men lätt att gå utan ryggsäcken. Efter tre km kom vi till byn Moratinos där det finns underjordiska bodegor. Vi valde att inte stanna där utan fortsätta ytterligare tre km innan vi stannade i San

Dag 14

Efter en mycket god nattsömn vaknade vi pigga och utvilade. Eftersom det var 18 km till första stället blev det både banan och yoghurt till frukost. Vi gjorde också iordning mackor att ha på färden. Vi startade vid 6.30 och fick vara med om en fantastisk soluppgång. Då vi gått ca halva

Dag 13

Eftermiddagen och kvällen igår var så trevlig. Vi var ett stort gäng, från världens alla hörn, som hängde runt poolen. Några badade men de flesta satt och doppade fötterna. Middag åt vi med mannen från Texas.  Tyvärr var natten bedrövlig. Ungdomarna satt länge i baren och kom in

Dag 12
torsdag 29 augusti 2019 - Boadilla del Camino, Kastilien och León, Spanien

Kvällen igår var mycket trevlig. Först satt vi och pratade med tjejen från Colorado, hon visste att det fanns en svensk kille på härbärget så efter en stund satt vi alla fyra och pratade. Han hade gått hela Caminon förra året och hade några tips. Middagen var god och efteråt njöt vi

El Camino de Santiago

El Camino de Santiago

18 augusti 2019 - 19 september 2019

Vandra Camino Frances med Bengt Lövström. Start i Frankrike, St Jean Pied de Port, målgång i Spanien, Santiago de Compostella. Sträcka ca 800 km.

El Caminon del 2

El Caminon del 2

27 juni 2018 - 16 juli 2018

Ja, då har jag börjat min etapp två på Caminon. Resan ner gick bra, tills jag kom till Madrids flygplats. Där skulle hotellbussen komma och hämta mig. Vilket kaos. Det finns många hotell i Madrid! Efter en timme gav jag upp och gick mot taxibilarna istället. Där var det en kö på 150 meter! Avståndet stod på pelare var 50 m . Den kön var emellertid organiserad så efter ca 15 min satt jag i taxin. Jag rekommenderar inte Plaza Crown hotell Först STRUL med bussen Sedan i morse blev jag visade till fel terminalbuss och till slut krävde de betalt för min frukost( som jag tidigare betalt) Nåväl på Kastrup träffade jag tre tjejer som skulle gå Caminon de sista 10 milen. Det är sträckan för att få diplom. Jag har väl lite synpunkter men å andra sidan så är det ju upp till var och en. På bussen till Leon pratade jag med en tjej som kom från Italien. Förra sommaren träffade jag i början också en tjej från Italien. Det tog jag som ett gott tecken. Gick förbi ett skyltfönster och såg en fantastisk pilgrimsmussla på en skyltdocka. Jag fick inte köpa den, men damen och hennes son i affären ordnade så jag fick en adress, där jag kunde köpa en. Till slut hittade jag adressen. Hamnade på ett kontor 5 trappor upp! Två äldre herrar kom och mötte mig. ( Damen hade ringt dem) Jag fick välja en mussla och när jag skulle betala säger de Nej, inga pengar. Det är en gåva! Idag har jag kollat vägen ut ur Leon. Det skall bli skönt att komma ifrån storstäderna och få börja traska på landet.

Cykla – Pilgrimsleden från St Jean Pied de Port till Santiago de Compostela

Cykla – Pilgrimsleden från St Jean Pied de Port till Santiago de Compostela

27 maj 2018 - 9 juni 2018

Mitt eget äventyr, på egen hand genom Spanien utefter den gamla välkända Pilgrimsleden på cykel 80 mil.

Spanien med Camino

Spanien med Camino

4 april 2018 - 31 maj 2018

Vi återvänder till Spanien med målet att gå de 80 milen från Saint Jean Pied de Port till Santiago eller Finisterre. Om det blir så återstår att se, det finns andra saker att göra i regionen om vi kommer på andra tankar.

El Camino Santiago de Compostela

Vandring med Bengt Lövström

Walk The Camino

Walk The Camino

7 augusti 2016 - 14 september 2016

Pilgrimsvandringen från start denna gång. Saint-Jean-Pied-de-Port Sen får jag se hur långt jag kommer på ca 5 veckor... Hur långt träningen och förberedelserna räckte...

Catrin Johnson
CatrinJ