Peniscola

Byter fokus
lördag 7 oktober 2017 - Peniscola, Valencia, Spanien

På 7 dagar har vi rest genom 7 länder.🌎 310 mil har det  blivit hittills. 🚐Så otroligt mycket intryck och ett underbart sätt att resa på. Det har varit lite sol, inget bad och massa kultur har insupits.🏤🏰⛲ Nu har vi 30 mil kvar till Alicante där vi på fredag den 13 okt ska

Ewa Neogard
NiNeontourvilsen i Vilse i Europa
Senast aktiv - från Luxemburg
Lite sol och mera moln i Peniscola
torsdag 9 januari 2014 - Peniscola, Valencia, Spanien

Onsdagen den 8 januari lämnade vi ett disigt Blanes för att fortsätta vår färd söderut. Den här årstiden, det är faktiskt vinter även i Spanien, är hotell- och campingdelen helt stängd, endast camping Blanes var öppen. Men följer man strandpromenaden till stan så är verksamheter i

Sköna dagar i Peniscola
söndag 7 oktober 2012 - Peniscola, Valencia, Spanien

Nu har vi haft fyra sköna dagar här i Peniscola och vi hoppas att det fortsätter så! Vi cyklar, badar och även här har vi besökt en gammal borg med underbar utsikt. Vi bor på en bra liten ställplats med swimmingpool och trevliga husbilsgrannar. Vi har ett par hundra meter ner till

Sista dagarna i Frankrike
onsdag 3 oktober 2012 - Peniscola, Valencia, Spanien

Nu har det gått några dagar sedan vi skrev, men vi har inte haft tillgång till internet. Efter Le Puy körde vi vidare söderut i Frankrike. Nu gick vägen ännu högre, 1240 m över havet, vilket gav oss fina utsikter. Vi kom så småningom ner till södra Frankrike, till Montagnac och Gunilla

Moln över Peniscola
lördag 14 januari 2012 - Peniscola, Valencia, Spanien

Vi har nu varit på Camping Eden i några dagar. Fint väder har det varit, tills idag. Molnen hänger över Peniscola och det är lite småkyligt ute. Termometern kommer inte över 10+. Bra väder för att städa vårt lilla rullande hem, bädda med rena lakan och göra andra bra saker, som gör

Från storm till sol...
onsdag 11 januari 2012 - Peniscola, Valencia, Spanien

2012-01-11, onsdag Äntligen ska jag få sitta framför datorn och skriva ner lite om den sista veckan. Vi befinner oss redan i Peniscola, som ligger mellan Tarragona och Valencia. Vädret är bra, just nu 10+ men det kommer säkert att bli 20+ under eftermiddagen. Här stannar vi nog till efter

Spanien
måndag 14 november 2011 - Peniscola, Valencia, Spanien

Vi har haft några sköna dagar i Spanien. Först stannade vi 2 nätter i Torrox på en camping, solen sken och vi njöt. Det låg väldigt högt och en bit från själva stan så det var inte så lätt att gå dit ner. Vi hade ju solen och tog det lugnt efter en lång dags körande dit. Sedan

Carin Torså
carinochleif i Höstresa
Senast aktiv - från Växjö, Kronobergs län, Sverige
Calpe
onsdag 26 oktober 2011 - Peniscola, Valencia, Spanien

I går kom vi till Calpe efter att åkt runt och letat efter en schyst camping. Vi var ner till El Campello nära Benidorm, ingen höjdare men fin strand 2 km ifrån. Var till Altea dålig camping men stranden tvärs över gatan, så nu hamnade vi på Calpe som förra året. Vi var in i Benidorm

Calpe
fredag 4 november 2011 - Peniscola, Valencia, Spanien

Här kommer ett livstecken från oss i Spanien. Vädret har blivit sämre, idag har vi regn och 18 grader vilket gör att man kan sitta inne och skriva lite. Annars är det stranden med sol och bad på eftermiddagarna och förmiddagarna handla, promenader och lite av varje. Ska visa lite kort från

Avresa från Eden
lördag 22 oktober 2011 - Peniscola, Valencia, Spanien

Igår åt vi en avskedsmiddag några skall åka hem och några skall åka söder ut. Vi tänker åka söder ut och träffa Kent och Agneta som bara ligger 2,4 mil här ifrån och sen fortsätta ner till Altea som ligger vid Benidorm. Idag är det sista dagen vi har internet så vi får se när vi

Vilse i Europa

Vilse i Europa

29 september 2017 - 13 oktober 2017

Då ingen av oss jublar över det svenska klimatet höst o vinter födde vi 2016 en idé. Vi ska prova att parkera vår husbil på sydligare breddgrader, där det är mer gynnsamt klimat. Kriterierna blev: 1 möjlighet till hyfsad värme på vintern.2 Lättillgängligt att flyga till och från destinationen. 3 inte alltför lång flygtid. Valet blev snabbt Spanien och Alicante. Hösten 2016 bar det iväg rakt ner genom Tyskland,Schweiz o Frankrike, för att landa i Alicante på det fjärde dygnet sen avresan från Sverige. Hemresan 5 månader senare gick i stort samma väg,med undantag av en mellanlandning i Montreux. Hela den grejen 2016 var så enkel och lättillgängligt och gav mersmak. Snabbt bestämde vi att 2017 göra om detta med långresa genom Europa. Valet av slutdestination blev den samma då vi inte utforskat det området klart. Samt att vi vet att det funkar då bra med parkeringen, transfer, flyg etc. Däremot blir resrutten en annan. Tanken är att ta oss från Örebro, Göteborg, Kiel till Atlantkusten och genom Holland, Belgien, Frankrike. In genom Frankrike till Andorra och sedan landa i Alicante ca 10-12 dagar senare. Några stopp har vi planerat för, vad vi vill se efter resan. Samtidigt får väder o vind avgöra en del. Vi åker till sol o hav om vädret tillåter. O är det sämre väder blir det mer sevärdheter och körsträckor. Dit näsan pekar och utan krus. 🎶🎼🎤🎵 För den som vill följa oss ska vi hålla den här dagboken uppdaterad så gott det går de här två veckorna. Kanske kan ge inspiration till någon. Eller bara bjuda på lite härliga bilder o glada skratt när vi berättar om vår vilsenhet och totala avsaknad av lokalsinne. Men fram kommer vi alltid. 🌞🌞🌞🌞🌞🌞

Med husbil genom Europa vintern 2014

Med husbil genom Europa vintern 2014

1 januari 2014 - 17 maj 2014

Svenska klimatet på vintern gör ingen människa glad, så vi lämnar gärna hemlandet för ett varmare Spanien och kanske Portugal...

Husbil i Europa 2012

Husbil i Europa 2012

10 september 2012 - 22 november 2012

Hej alla vänner! Vår första stora resa som pensionärer är ett faktum. Första natten tillbringade vi framför garaget hos Ingvar och Guje i Oxie efter att ha blivit bjudna på en fantastiskt god middag. Alltid lika trevligt att besöka släktens södra utpost! Därpå följde båtresan Trelleborg - Sassnitz och färden genom Tyskland startade.

Med husbil genom Europa vintern 2012

Med husbil genom Europa vintern 2012

3 januari 2012 - 9 maj 2012

Vi kommer, precis som förra vintern, lämna ett vintrigt Sverige och möta värmen i Spanien och Portugal. Ett par längre uppehåll blir det i Torrox Costa i Spanien och Olhao i Portugal. Resten av tiden åker vi lite härs och tvärs...

Höstresa

Höstresa

24 oktober 2011 - 27 november 2011

Spanien med husbil

Spanien med husbil

17 september 2011 - 30 november 2011

Vi tänker åka via Belgien och se Grotte-de-han och vidare till Frankrike Normandie och Oradour-sur-glane. Sedan blir det Spanska solkusten

Med husbil genom Europa vintern 2011

Med husbil genom Europa vintern 2011

7 januari 2011 - 4 maj 2011

En snabb resa genom ett vintrigt Tyskland och Frankrike till ett förhoppningsvis varmare Spanien och Portugal. I april går färden hemåt igen, sakta och med många stopp i Frankrike och Tyskland...

vår andra övervintringsresa i Portugal o Spanien

vår andra övervintringsresa i Portugal o Spanien

20 oktober 2010 - 19 april 2011

OM 10 dagar startar vi från Korsnäs.Båt från Nådendahl Kapellskär, sen får vi se hur långt det bär iväg. Börjar bli kallt här hemma så vi börjar längta söderut o hoppas på sol o värme.

Ewa Neogard
NiNeontourvilsen