MIN LEDIGA LÖRDAG I VALENCIA
lördag 8 januari 2011 - Valencia, Valencia, Spanien

Håller med - res hit för att stan har (nästan) allt som Barcelona har fast i mindre format och med en mer sympatisk prislapp. Och res hit för Europas allra modernaste museer och för den gula risrätten som blivit synonym med staden.Apelsinträden lyste orange och vårsolen strålade :-) Jag

Petra Karlsson
Acta i Peugeotkonvent i Valencia 2011
Härlig stad
söndag 29 oktober 2017 - Valencia, Valencia, Spanien

Trots att Valencia är Spaniens tredje största stad så kändes det rätt öde och tomt (förhållandevis) på flygplatsen. När vi åkte hem var det också tydligt hur få flyg som lämnade staden för andra orter. Vi vet inte varför staden inte tycks vara mer populär, för den är både

Ewa Och Magnus Sten
esmj i Valencia
Senast aktiv - från Bol, Split-Dalmatiens län, Kroatien
Rundtur
fredag 7 juli 2017 - Valencia, Valencia, Spanien

Idag har det blivit mycket promenerande. Vi började dagen väldigt lugnt, då O blivit förkyld. Efter frukost gav vi oss ut och besökte den sevärdhet som anses vara viktigast, San Nicolas katedralen. Den restaurerades färdigt i februari 2016, för 5 miljoner euro, betald av en privat donation

God mat!
torsdag 6 juli 2017 - Valencia, Valencia, Spanien

Citerar Edward Bloom, "När man festar, festar man, då festar man rejält". Har ikväll ätit en helt fantastisk måltid! O hittade en italiensk restaurang på Trip, efter att ha googlat ett tag. Kom i tid för att få ett bord och beställde vars en sangria. Till förrätt blev det musslor,

Slö dag i staden!
torsdag 6 juli 2017 - Valencia, Valencia, Spanien

Igår var det en slö dag. Vi sov relativt länge, åt frukost och strosade ut på stadens gator. Besökte den fantastiskt fina marknaden/saluhallen. Helt förståligt att man handlar sina varor där! Frukt och grönt, fisk och skaldjur, olivoljor och nötter, ja det gick att hitta det mesta där

Vilken resa!
onsdag 5 juli 2017 - Valencia, Valencia, Spanien

Äventyret började direkt igår!Vår tanke var att ta tåget strax efter fyra, men tågen hade slagit knut på sig själv, så det gjorde mig lite nervös. Pappa hittade en lösning, så jag körde till hans jobb och han fortsatte körningen till Malmö, via små orter jag nästan glömt fanns.

Castillo de Santa Barbara
fredag 28 april 2017 - Alicante, Valencia, Valencia, Spanien

Vi anlände till hotellet vid midnatt igår och njöt ordentligt av en härlig sovmorgon. Utsikten från hotellet är storslagen men tyvärr var himlen täckt av moln när vi vaknade.Efter en fantastisk frukost på hotellet bestämde vi oss för en promenad i omgivningarna. Vi gick rakt in i staden

Victoria Joakim Selmer
Maanssons i Alicante, Spanien
Senast aktiv - från Högsby, Kalmar län, Sverige
Kryssningen
onsdag 15 juni 2016 - Valencia, Valencia, Spanien

Hej barnen och alla vänner! Nu har vi varit på Sicilien åkt hop on hop off buss och kännt maffians vingslag. Därefter blev det Malta med stor rundtur på ön. Båten är enorm hytten fin med balkong och mat o dryck i mängder. Idag har det varit sola och bada i poolen som gällt. Imorgon

Resan till Madrid
lördag 10 januari 2015 - Valencia, Valencia, Spanien

Resan till Madrid skulle jag och Hannah åka den 10 januari och på fredagen ringde Hannah och sa att det skall bli storm, ja optimist som man är säger man vi hinner säkert. jag gick upp tidigt för att läsa vad informationen sa på SJ:s sida och då stod det att om man ville kunde man boka om

Lena Rehn

Senast aktiv - från Sölvesborg, Blekinge län, Sverige
Peugeotkonvent i Valencia 2011

Peugeotkonvent i Valencia 2011

7 januari 2011 - 10 januari 2011

The City of Arts and Sciences är ett unikt komplex Hängivna vetenskapliga och kulturella spridning, som består av fem huvudsakliga delar: den Hemisfèric (IMAX-biograf och digital uppskattningar), det Umbracle (en utsiktsplats och anlagda parkeringen), Prince Philip Science Museum (ett innovativt interaktiv för vetenskap), den Oceanografiska Parken (den största akvariet i Europa med över 500 marina arter) och Palau de les Arts Reina Sofia (som tar hand om opera-programmet). The Ágora gives the complex a multifunctional space. Agora Ger komplex av multifunktionella utrymme. Detta är också byggt på flodbädden. i Valencia. Palau de la Musica Stora högtalara mitt i parken - häftigt att avnjuta den klassiska musiken i solen i Valencia. Perfekt att luta sig mot bardisken å njuta med ett glas vin i solen :) i Valencia. MIN LEDIGA LÖRDAG I VALENCIA Håller med - res hit för att stan har (nästan) allt som Barcelona har fast i mindre format och med en mer sympatisk prislapp. Och res hit för Europas allra modernaste museer och för den gula risrätten som blivit synonym med staden. Apelsinträden lyste orange och vårsolen strålade :-) Jag tog på mig mina joggingskor och tog mig ner till Turiafloden. Efter översvämningen i oktober 1957 tröttnade man på flodens årliga plötsliga hävdelsebegär, ledde vattnet runt Valencia och torrlade flodfåran genom stan. Idag är flodbädden en nästan en mil lång park med fotbollsplaner, gratis utomhusgym, kaféer, skogsdungar, sprutande fontäner, museer, lekplatser och gräsmattor att stretcha på. Att min promenad tog 3 timmar är inte så konstigt. En promenad bland 1800-talsbroar i sten och Santiago Calatravas moderna Puente de la Expocición med sina karakteristiska vita bågar, tillsammans med en mängd andra joggare, promenerare och skateboard- och inlinesåkare. När det mörknar i Valencia slocknar inte solen. Staden badar i ett generöst orange sken från kraftiga gatulyktor. Inga kilowattsnåla mesiga lyktor à la Nordens mörka städer, utan ett solvarmt ljusflöde som får staden att skimra och natten att smälta. Då fötterna fullkomligt dog efter 3 timmars promenad å jag befann mig på fel sida staden blev det taxi ner till havet och stranden - lagomt att passa på att avnjuta ett glas vin i den fantastiska solen och värmen vid vattnet innan det var dags att ta sig tillbaka till hotellet och spaavdelningen. (Erkännas ska del av text stulen ur Vagabond)

25 oktober 2017 - 28 oktober 2017

Vi åker vanligtvis till en storstad med strand över midsommar. Vi har pratat om Valencia några gånger, så därför åker vi dit på en slags rekognoseringsresa. Eller, vi åker väl främst dit för att vi verkligen vill till Valencia NU.

Spanien!

Spanien!

4 juli 2017 - 25 juli 2017

En tur söderut, med sol och bad, kultur och äventyr!

Alicante, Spanien

Alicante, Spanien

27 april 2017 - 1 maj 2017

Weekend-resa till Alicante i Spanien, flyg från Växjö-Småland Airport.

Kryssning i Medelhavet

Kryssning i Medelhavet

12 juni 2016 - 19 juni 2016

Hej alla vänner! Så var det dags för en ny resa. Denna gång blir det en kryssning i medelhavet för att fira Jonnys bror Lasse som fyller 70 år.

Madrid och Valencia

Madrid och Valencia

10 januari 2015 - 14 januari 2015

På weekend i Valencia och Madrid.

Europa-turné 2013

Europa-turné 2013

13 juli 2013 - 25 juli 2013

Fick ett erbjudande om att köra ner grannens bil till Torremolinos i Spanien, så nu är vi på väg. Tänk att Offe ska ut och resa (utomlands), det var ju bara 21 år sedan sist. (Kos 1992, haha!) Via Danmark, Tyskland & Frankrike tar vi oss till Spanien och så småningom till slutdestinationen. Häng med vet ja! =) PS. Kom just idag (tisdag den 16 juni) på att jag kunde använda denna gamla sida till just detta ändamål, så det kan ta ett tag innan bilder och 'dagboksinlägg' blir fullständiga. Hav tålamod. ;) DS. /O & K

Tågluff på Iberiska halvön

Tågluff på Iberiska halvön