Delfiner, valar och sköldpaddor
söndag 25 mars 2018 - Sri Lanka

Idag startade vår dag tidigt på morgonen, kl 5. Vi behövde göra oss iordning för vår taxi till valsafarin som vi skulle på gick halv 6. Det var inte så lång resa dit. Vi stannade på vägen och köpte frukt, för nån frukost hade vi inte. Sen när vi kom fram hoppade vi på en båt. Efter

En dag i byn
lördag 24 mars 2018 - Sri Lanka

Idag började vi dan med att bada i poolen. Vattnet är varmt. Vi gick ner till havet och hoppade i dom höga vågorna. Sen tog vi en taxi till byn brevid. De tog cirka 10 min. Det var mycket trafik där, och en massa människor. Vi gick runt och kollade i affärer, men vi hittade inte så mycket,

Första dan
fredag 23 mars 2018 - Sri Lanka

Idag var det första dan i Sri lanka. Vi landat kl 09:20. Det var mulet ute, men ändo väldigt varmt. Från flygplatsen tog vi en taxi/buss till vårt hotell. Det var några andra ombord men de gick av efter 2 timmar. För oss tog det 3 och en halv timme. På vägen dit såg vi bufflar stå och

Djur
fredag 16 mars 2018 - Unawatuna, Sydprovinsen, Sri Lanka

Först och främst tack för alla kommentarer på vårt förra inlägg. Ingen nämnd, ingen glömd. Vi uppskattar det mycket precis som alltid. Kanske inte att höra om avbrutna operationer och krossade knäskålar, eller rättare: vi uppskattar att ni berättar om det men vi uppskattar inte att ni

Senast aktiv - från Varberg, Hallands län, Sverige
Det finns inget dåligt väder...
onsdag 14 mars 2018 - Unawatuna, Sydprovinsen, Sri Lanka

"Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder".Gud, vad vi hatar den frasen. Vad finns det för bra kläder att ta med sig på en solsemester när regnet fullkomligt vräker ner större delen av dagarna? Regnkläder och regnstövlar? Ett jordat paraply eftersom det samtidigt åskar av och

Sista inlägget!
måndag 12 mars 2018 - Negombo, Västprovinsen, Sri Lanka

Då var det dags för sista inlägget på vår resa i Sri Lanka. Avslutnings middag i Negombo. Var ju bara ett måste att äta hummer, gissa om det var gott? Även en bild på vår chaufför Fernando och hans fru med min älskade familj. Fantastisk människa som ställt upp otroligt mycket och

Fanny
lördag 10 mars 2018 - Unawatuna, Sydprovinsen, Sri Lanka

Just i detta nu sitter vi på vår stora inväggade balkong tillhörande sviten (har vi nämnt den?) och regnet öser ner. Ett rejält monsunregn. Hela dagen har varit grå och mörk och det är något vi har vant oss vid sen vi kom hit. Det är inte sol bakom moln utan moln med solen framtittande

Ett sista inlägg
fredag 9 mars 2018 - Negombo, Västprovinsen, Sri Lanka

Vi vaknar på fredagsmorgonen och har sovit gott, trots att vi var lite oroliga innan vi lade oss. Vi har kommit till sista riktiga dagen på vår resa. Atula plockar upp oss och vi åker till hans familj för att söga hej då, och fika.  Vi passerar två byar och det är poliser och militärer

En ”vanlig” dag
torsdag 8 mars 2018 - Beruwala, Västprovinsen, Sri Lanka

Imorse tog jag och Magnus en promenad längs ”stranden”. Det är ingen direkt strand här i Beruwala. Högt vatten, stora stenar och små partier med sand. Nåväl, vi går i morgondiset och ser för första gången under resan försäljare av souvenirer på de små strandplättarna. Förra

Sista veckan!
torsdag 8 mars 2018 - Negombo, Västprovinsen, Sri Lanka

Vi tog revansch på vårt museum misslyckande. Nu blev det riktigt lyckat. Synd bara att vi missade att museerna låg vägg i vägg och biljetten gällde för båda. Men det är ju inte så lätt att veta och det är inget dom upplyser om heller, money money dumma turister tänker dom nog 😊.

Sri lanka

Sri lanka

23 mars 2018 - 23 mars 2018

25 februari 2018 - 11 mars 2018

En tvåveckors i lugn och ro. Inget jobb, inga måsten och MASSOR av läsning, hängmatta och sol.

Sri Lanka 2018

Sri Lanka 2018

20 februari 2018 - 10 mars 2018

Vi gör vårt livs resa till härliga Sri Lanka.

Hotellet mellan bergen

Hotellet mellan bergen

9 februari 2018 - 23 februari 2018

Jag heter Astrid och är sex år. Det här är min första resdagbok. Jag har tidigare varit i olika länder, som t.ex. Polen, Lettland, Indien, Malaysia, Thailand och Italien. Den här gången är det Sri Lanka som väntar. Det blir nog spännande. Mamma och Pappa är också med.

Vi drog till Sri Lanka

Vi drog till Sri Lanka

2 februari 2018 - 22 mars 2018

Vi i familjen hoppas på 7 underbara och spännnde veckor i Sri Lanka. Så håll i hatten för nu kör vi! Får se om Sri Lanka är beredd att ta emot oss från Bollnäs :)

17 januari 2018 - 14 februari 2018

Rutger Tor Sri Lanka

Rutger Tor Sri Lanka

19 januari 2018 - 4 februari 2018

Tor och pappa gör en utflykt till Ceylon.

Rundresa på Sri Lanka

Rundresa på Sri Lanka

29 december 2017 - 13 januari 2018

En nyårsresa till Sri Lanka blir det denna gång. Asien spricker men glad är jag för det. Berg, tempel, te och strand förväntas. Mitt löfte om inget mera

Janne o Jeanette Sri Lanka 2018

Janne o Jeanette Sri Lanka 2018

7 januari 2018 - 27 januari 2018

På rundresa i Sri Lanka

Första resan till Sri Lanka

Första resan till Sri Lanka

21 november 2017 - 13 december 2017

Hämtade med förbeställda taxi hos mig i Järnbrott 10.45. Det gick smidigt ut till Landvetter. Det tog tid, så bra att vi var ute i tid. Finnair avgick kl 12.55, till Helsingfors. Brått till nästa flyg, också Finnair med destination Bangkock. Vi satt bra, Ante med extra benutrymmme, har långa ben. Maten bra (ny giv, finsk skolmat)👍. Framme i Bangkock vid 8-9 -tiden. Direkt iväg till flyget till Colombo, brått ! De trodde att vi inte skulle hinna få med våra väskor, men det funkade. Tre timmar till Colombo, bra service hela vägen. Taxi till vårt hotell, riktigt fruktansvärd trafik, man visste knappt vad som var upp eller ner. Landade så småningom vid vårt hotell där jag bokat tre ! nätter. Vi fick ett trevligt mottagande. Gav oss ut för att finna en restaurang, inte lätt på dessa trafikerade, osande gator. Fann ett palatsliknande ställe, men de serverade ingen alkohol. FAnn ett anat ställe, en Tuktuk tog oss dit, trevligt, dyrt. Det mesta här är dubbelt så dyrt som i Thailand, vissa saker som i Sverige. Vi bestämmer oss för at resa vidare redan nästa dag. Tar en öl i hotellets vardagsrum, mannen i receptionen vill gärna prata. Berättar och visar historiska saker om landet. Talar om att man här normalt bara äter fisk, kyckling och grönsaker, rotfrukter. Talar om vissa människor, tillhörande vissa religioner som dödar djur, för att sedan äta dem ! Knappt någon som röker, några ungdomar sa till Ante att man inte skall röka !

Colombo - Galle - Hambantota - Wellawaya Road, Habaraduwa, Sydprovinsen, Sri Lanka
158

Visum till Sri Lanka Av Friduns,
1569

Samme85

Kort om Sri Lanka

Sri Lanka är en spännande ö som klättrar i populäritet bland Skandinaviska resenärer. På Sri Lanka kan du uppleva underbara stränder, berg och tropiska regnskogar, allt på en relativt liten yta (mindre än Götaland). Ska du ge dig ut på äventyr har du kommit rätt, passa på att resa med de gamla kolonialtågen upp mot Kandy och utforska Sri Lankas högländer innan du ger dig av mot kusten för sol och bad. Testa gärna "magsurfing" som inte kräver mycket förkunskaper men var alltid försiktig då indiska oceanens vågor är kraftfulla.