Centralprovinsen

En elefant och två världsarv
onsdag 15 januari 2020 - Sigiriya, Centralprovinsen, Sri Lanka

Vi bor just nu i den del av Sri Lanka som kallas kulturtriangeln. Här finns inte mindre än fem världsarv. Idag är planen att vi ska besöka två av dem, Sigiriyaklippan och Polonnaruva. Vi åker från hotellet kl 8:00 mot Sigiriyaklippan också kallad Lejonklippan🦁. Klippan är ett stort

Adams Peak, vi klarade det!
tisdag 14 januari 2020 - Nallathanniya, Centralprovinsen, Sri Lanka

Vi sover dåligt, väntar bara på att klockan ska ringa kl 01:30 och studsar upp när den faktiskt gör det. Vi ska bestiga Sri Prada eller Adams Peak som det också kallas. Klockan är exakt 02:00 när vi står utanför hotellet. Det är helt tyst och ganska mörkt. Tur att Micke ha köpt

Rafting i Kitulgala
måndag 13 januari 2020 - Kitulgala, Centralprovinsen, Sri Lanka

Reser från Kandy mot Kitulgala där vi ska prova forsränning eller rafting som de säger här. När vi kommer fram får vi flytväst, hjälm och en kort instruktion. Ja då kör vi! Turen är ca 5 km och har tre lite högre fall och flera mindre. Det ör riktigt kul och vi paddlar lydigt och

Turist, ja visst
söndag 12 januari 2020 - Kandy, Centralprovinsen, Sri Lanka

Idag ska vi bocka av turistmålen i Kandy. Börjar med Botaniska trädgården direkt på morgonen. Parken är gigantisk och rymmer fyra tusen olika sorters växter. Träden är böst tycker vi, hittar ett träd som heter Canon ball som har frukter som kanonkulor 💣och fantastiska rosa blommor.

Poya-day i Kandy
lördag 11 januari 2020 - Kandy, Centralprovinsen, Sri Lanka

I natt har vi haft elementet på för det var bara 11 grader ute, brrr. Det märks att vi är på en annan höjd än tidigare. Efter frukost checkar vi ut och reser vidare mot Kandy. Staden som brukar benämnas som huvudstad i bergslandet. Kandy var regeringssäte för det sista singalesiska

Vad gör vi här?😳
fredag 10 januari 2020 - Nuwara Eliya, Centralprovinsen, Sri Lanka

Dax att åka vidare till Nuwara-Eliya. Bernard hämtar upp oss strax innan 9,00 på hotellet och kör oss till tågstationen i Ella. Vi ska nämligen åka tåg till Nuwara-Eliya🚂. Denna sträcka beskrivs av många som en av de vackraste tågresorna eller som ” höjdpunkten” på resan, våra

Så har vi gjort Kandy
onsdag 25 december 2019 - Nuwara Eliya, Centralprovinsen, Sri Lanka

Så lämnade vi Habanara och åkte mot Kandy. Stannade till vid några tempel på vägen och hela familjen var rörande överens om att det här minsann fick bli våra sista tempel. Vi stannade vid en kryddträdgård också, tittade på kanelträd, aloe vera-plantor, kakaobuskar och en massa annat.

Stefan O Catarina Johansson O Hjelm
StefanoCattis i Jul och nyår i Sri lanka
Senast aktiv - från Ella, Uvaprovinsen, Sri Lanka
Bergen är amazing
måndag 25 november 2019 - Kandy, Centralprovinsen, Sri Lanka

Då har vi både hunnit med några nätter i bergen och i Kandy. Klimatet i bergen är bäst, ganska svalt (23-25 grader) och frisk luft.vägen dit hade nog inte mått dåligt av ett visst mått av underhåll, det hade även varit önskvärt med en liiite bredare väg. När vi fick möte var min

Annika Lundh
Nickanl i Sri Lanka 2019 norra delen
Snacka om skillnad
torsdag 7 februari 2019 - Nuwara Eliya, Centralprovinsen, Sri Lanka

I går hade vi en jättefin bilresa på slingriga bergsvägar. Niel försöker att välja där det är minst trafik och vackrast, och han lyckades. Igen. På vissa ställen var det te-odlingar så långt ögat nådde, det far fina vattenfall och terrassodlingar av grönsaker. Längs vägen satt

Solveig Högberg
SollanBo i Rundresa på Sri Lanka!
Senast aktiv - från Göteborg, Västra Götalands län, Sverige
Attans vad gött!
onsdag 6 februari 2019 - Kandy, Centralprovinsen, Sri Lanka

I går var återigen en upplevelserik dag, så mycket så vi bara slocknade efter middagen. Vi började med en ”silkesfabrik” som så klart var en butik, som visade hur silke kommer till på en film. För tidigt på morgonen för shopping för oss, så vi bara bugade och slank ut. Senare

Solveig Högberg
SollanBo i Rundresa på Sri Lanka!
Senast aktiv - från Göteborg, Västra Götalands län, Sverige
Jul och nyår i Sri lanka

13 december 2019 - 8 januari 2020

Först 2 veckors rundresa med privat chaufför och sedan drygt en vecka vid kusten för att vila upp oss

Sri Lanka

16 december 2019 - 25 januari 2020

Vi gör vår drömresa till SriLanka under 6 veckor med ryggsäck och hoppas få uppleva massor av nya vackra platser, spännande möten med människor och inte minst äta massor med god mat😊. Välkomna att hänga med om ni vill! Med vänlig hälsning, Mia & Micke

Sri Lanka 2019 norra delen

16 november 2019 - 7 december 2019

Jag och Anders ska åka runt i norra och östra delen av Sri Lanka 🇱🇰

Rundresa på Sri Lanka!

1 februari 2019 - 18 februari 2019

Efterlängtad semester med sol, värme, kultur och elefanter :-)

Sri Lanka 2018

16 november 2018 - 7 december 2018

En treveckors rundtur på Sri Lanka med förhoppning att se elefanter, leoparder, valar och annat som dyker upp

Sri Lanka 2018

20 februari 2018 - 10 mars 2018

Vi gör vårt livs resa till härliga Sri Lanka.

Hotellet mellan bergen

9 februari 2018 - 23 februari 2018

Jag heter Astrid och är sex år. Det här är min första resdagbok. Jag har tidigare varit i olika länder, som t.ex. Polen, Lettland, Indien, Malaysia, Thailand och Italien. Den här gången är det Sri Lanka som väntar. Det blir nog spännande. Mamma och Pappa är också med.

Vi drog till Sri Lanka

2 februari 2018 - 22 mars 2018

Vi i familjen hoppas på 7 underbara och spännnde veckor i Sri Lanka. Så håll i hatten för nu kör vi! Får se om Sri Lanka är beredd att ta emot oss från Bollnäs :)