Sydprovinsen

Åter till sydkusten
tisdag 20 februari 2018 - Weligama, Sydprovinsen, Sri Lanka

Då är vi tillbaka på sydkusten. Bor numera på Weligama, inte långt ifrån Mirissa. Här ska vi slappa och kanske surfa lite, för det verkar vara just surfing man gör här 😊. Kanske lite svåra att se, men vi stötte ihop med dessa roliga apor här med jättelånga svansar.

Många djur i sikte!
måndag 19 februari 2018 - Yala, Sydprovinsen, Sri Lanka

Äntligen var det dax för en spännande eftermiddag i Yala Nationalpark. Vi packade i kidsen både frukost och lunch och sen var vi taggade till tänderna. Vår pålitliga chaufför hade fixat en riktigt bra guide som var erfaren som kom och hämtade upp oss alla nio i en jätte jeep och sen bar

Dag 9 & 10 på Sri Lanka
måndag 19 februari 2018 - Tangalle, Sydprovinsen, Sri Lanka

Igår blev jag väckt mitt i natten, klockan 3:45, för vi skulle åka på valsafari. Man fick vänta jättelänge, jag och mamma spelade schack på båten, men till slut såg vi blåvalar och delfiner. Delfinerna tävlade med båten, först simmade de in under den och sen hoppade de högt i

Utflykter i Hotellet mellan bergen
Resdag till Yala
söndag 18 februari 2018 - Yala, Sydprovinsen, Sri Lanka

Då har vi hamnat i Yala. Äntligen har vi åter träffat vår super chaufför Fernando, Tilja är väldigt förtjust i honom 😊. Resorna tar väldigt hårt på oss här nere, speciellt på kidsen. Detta hade vi väl en liten förvarning om hemma men är såklart svårt att veta. Det tar väldigt

Besök vid poolen
lördag 17 februari 2018 - Unawatuna, Sydprovinsen, Sri Lanka

Sista dagen i Unawatuna. Vi fick besök vid poolen av denna varan. Tilja har fått en sari, lankesisk dräkt som hon är så nöjd över. Theodor har fått ett par lankesiska byxor, men han är svårare att fota. Fick även en inblick i hur en del srilankeser spenderar sina lördagkvällar ibland.

Dag 7 & 8
lördag 17 februari 2018 - Tangalle, Sydprovinsen, Sri Lanka

Igår åkte vi på safari i Udawalawa nationalpark. Vi gick upp jättetidigt innan solen gick upp. Vi åkte jeep utan dörrar i en halvtimme innan vi var framme. I parken åkte vi runt i sex timmar, jättejobbigt. Vi såg många djur bland annat schakal, många elefanter, vattenbufflar, apor, två

Utflykter i Hotellet mellan bergen
Unawatuna beach
fredag 16 februari 2018 - Unawatuna, Sydprovinsen, Sri Lanka

Morgonen kickade igång med lite träning på stranden i soluppgången. Känns som att vi äter konstant på denna resa så det var skönt att få LITE motvikt iallafall 😁💪Dagen fortsatte med ett besök på Unawatuna beach och barnen fick varsina ”surfbrädor” som de har gått och trånat

En dag med mycket känslor
torsdag 15 februari 2018 - Unawatuna, Sydprovinsen, Sri Lanka

Dagen började med ett frieri... dock inte för oss utan för Malins bror och hans tjej 😁. Efter detta så blev Martin utskälld av en fiskare som inte fick några pengar av honom efter att han fotograferat honom 🤑.Sedan fick vi hjälp av tuk-tuk förarna att hitta till Angulugaha, den by

Fortet i Galle
onsdag 14 februari 2018 - Unawatuna, Sydprovinsen, Sri Lanka

I dag besökte vi fortet i Galle. Eftersom det var så varmt orkade vi inte vara kvar så länge. Jag och kidsen åkte tillbaka till hotellet och poolen. Malin fortsatte med shopping, hur man nu orkar med det i denna värme. På kvällen åt jag och Malin alla hjärtans dags middag utan barn och

Strand häng!
tisdag 13 februari 2018 - Unawatuna, Sydprovinsen, Sri Lanka

Ytterligare en soft dag i Unawatuna. En trädgårdsskötare började dagen med att ta ner kokosnötter och bjuda oss på. Skapligt skickliga när de klättrar bara med hjälp av ett rep hela vägen upp! Dagen fortsatte med ett besök på Wijaya beach. Eftersom stranden ligger i en lagun passar det

Hotellet mellan bergen

Hotellet mellan bergen

9 februari 2018 - 23 februari 2018

Jag heter Astrid och är sex år. Det här är min första resdagbok. Jag har tidigare varit i olika länder, som t.ex. Polen, Lettland, Indien, Malaysia, Thailand och Italien. Den här gången är det Sri Lanka som väntar. Det blir nog spännande. Mamma och Pappa är också med.

Vi drog till Sri Lanka

Vi drog till Sri Lanka

2 februari 2018 - 22 mars 2018

Vi i familjen hoppas på 7 underbara och spännnde veckor i Sri Lanka. Så håll i hatten för nu kör vi! Får se om Sri Lanka är beredd att ta emot oss från Bollnäs :)

17 januari 2018 - 14 februari 2018

Rundresa på Sri Lanka

Rundresa på Sri Lanka

29 december 2017 - 13 januari 2018

En nyårsresa till Sri Lanka blir det denna gång. Asien spricker men glad är jag för det. Berg, tempel, te och strand förväntas. Mitt löfte om inget mera

Janne o Jeanette Sri Lanka 2018

Janne o Jeanette Sri Lanka 2018

7 januari 2018 - 27 januari 2018

På rundresa i Sri Lanka

Första resan till Sri Lanka

Första resan till Sri Lanka

21 november 2017 - 13 december 2017

Hämtade med förbeställda taxi hos mig i Järnbrott 10.45. Det gick smidigt ut till Landvetter. Det tog tid, så bra att vi var ute i tid. Finnair avgick kl 12.55, till Helsingfors. Brått till nästa flyg, också Finnair med destination Bangkock. Vi satt bra, Ante med extra benutrymmme, har långa ben. Maten bra (ny giv, finsk skolmat)👍. Framme i Bangkock vid 8-9 -tiden. Direkt iväg till flyget till Colombo, brått ! De trodde att vi inte skulle hinna få med våra väskor, men det funkade. Tre timmar till Colombo, bra service hela vägen. Taxi till vårt hotell, riktigt fruktansvärd trafik, man visste knappt vad som var upp eller ner. Landade så småningom vid vårt hotell där jag bokat tre ! nätter. Vi fick ett trevligt mottagande. Gav oss ut för att finna en restaurang, inte lätt på dessa trafikerade, osande gator. Fann ett palatsliknande ställe, men de serverade ingen alkohol. FAnn ett anat ställe, en Tuktuk tog oss dit, trevligt, dyrt. Det mesta här är dubbelt så dyrt som i Thailand, vissa saker som i Sverige. Vi bestämmer oss för at resa vidare redan nästa dag. Tar en öl i hotellets vardagsrum, mannen i receptionen vill gärna prata. Berättar och visar historiska saker om landet. Talar om att man här normalt bara äter fisk, kyckling och grönsaker, rotfrukter. Talar om vissa människor, tillhörande vissa religioner som dödar djur, för att sedan äta dem ! Knappt någon som röker, några ungdomar sa till Ante att man inte skall röka !

From Yeti to Rama Setu

From Yeti to Rama Setu

2 november 2017 - 17 december 2017

Resa från den förskräcklige snömannens hem i Nepal genom Indiens djungeltempel och palats ridsndes på en tiger ner över Ramas bro till Srilanka.

21 juni 2017 - 7 juli 2017

Bröllopsresa till den droppformade ön öster om Indien bland elefanter och Tuk tuks.

10 februari 2017 - 25 februari 2017

2 veckor på Centara Ceysands resort.

Galle Sri Lanka Childrens wellfarefond

Galle Sri Lanka Childrens wellfarefond