Unawatuna

Djur
fredag 16 mars 2018 - Unawatuna, Sydprovinsen, Sri Lanka

Först och främst tack för alla kommentarer på vårt förra inlägg. Ingen nämnd, ingen glömd. Vi uppskattar det mycket precis som alltid. Kanske inte att höra om avbrutna operationer och krossade knäskålar, eller rättare: vi uppskattar att ni berättar om det men vi uppskattar inte att ni

Senast aktiv - från Bol, Split-Dalmatiens län, Kroatien
Det finns inget dåligt väder...
onsdag 14 mars 2018 - Unawatuna, Sydprovinsen, Sri Lanka

"Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder".Gud, vad vi hatar den frasen. Vad finns det för bra kläder att ta med sig på en solsemester när regnet fullkomligt vräker ner större delen av dagarna? Regnkläder och regnstövlar? Ett jordat paraply eftersom det samtidigt åskar av och

Fanny
lördag 10 mars 2018 - Unawatuna, Sydprovinsen, Sri Lanka

Just i detta nu sitter vi på vår stora inväggade balkong tillhörande sviten (har vi nämnt den?) och regnet öser ner. Ett rejält monsunregn. Hela dagen har varit grå och mörk och det är något vi har vant oss vid sen vi kom hit. Det är inte sol bakom moln utan moln med solen framtittande

Uppgraderade
onsdag 7 mars 2018 - Unawatuna, Sydprovinsen, Sri Lanka

Vi hade precis avslutat frukosten i morse (för den intresserade: Ewa valde stekt ägg och mängder med färsk frukt och jag en omelett med "everything on it" samt två smörgåsar och en något mindre mängd färsk frukt. Ägg och omelett tillagas medan man sitter vid bordet, lyxigt värre).

27 timmar fast utan bagage
söndag 4 mars 2018 - Unawatuna, Sydprovinsen, Sri Lanka

Klockan 10 fredag förmiddag i Varberg till lördag klockan 17.30 lankesisk tid (eftersom det skiljer 4,5 timmar mellan Sverige och Sri Lanka så innebär det 13.00 i Sverige). 27 timmars resande, med en väldigt massa sittande. Men vi tar det från början.Snälla grannen Lennart körde oss till

Bada med sköldpaddor
tisdag 27 februari 2018 - Unawatuna, Sydprovinsen, Sri Lanka

Åter igen fick vi en härlig förmiddag på Wijaya beach. Denna gång fick vi även besök av sköldpaddor. Dessa fantastiska djur som surfade på vågorna, såg riktigt lekfulla ut. På eftermiddagen fick vi uppleva regn och åska. Snacka om oväder. På kvällen åt vi på en restaurang som

Trodde vi åkte ifrån vabruari!
söndag 25 februari 2018 - Unawatuna, Sydprovinsen, Sri Lanka

Då har vi fått den första riktiga motgången här i Sri Lanka. Tilja har fått öroninflammation. Undra vad det beror på? 🏄🏽‍♀️🌊🏊🏽‍♀️ Därför blev det ett besök till ett av sjukhusen i Galle. Kan säga att dom har ett väldigt konstigt kösystem här nere, fattade

Besök vid poolen
lördag 17 februari 2018 - Unawatuna, Sydprovinsen, Sri Lanka

Sista dagen i Unawatuna. Vi fick besök vid poolen av denna varan. Tilja har fått en sari, lankesisk dräkt som hon är så nöjd över. Theodor har fått ett par lankesiska byxor, men han är svårare att fota. Fick även en inblick i hur en del srilankeser spenderar sina lördagkvällar ibland.

Unawatuna beach
fredag 16 februari 2018 - Unawatuna, Sydprovinsen, Sri Lanka

Morgonen kickade igång med lite träning på stranden i soluppgången. Känns som att vi äter konstant på denna resa så det var skönt att få LITE motvikt iallafall 😁💪Dagen fortsatte med ett besök på Unawatuna beach och barnen fick varsina ”surfbrädor” som de har gått och trånat

En dag med mycket känslor
torsdag 15 februari 2018 - Unawatuna, Sydprovinsen, Sri Lanka

Dagen började med ett frieri... dock inte för oss utan för Malins bror och hans tjej 😁. Efter detta så blev Martin utskälld av en fiskare som inte fick några pengar av honom efter att han fotograferat honom 🤑.Sedan fick vi hjälp av tuk-tuk förarna att hitta till Angulugaha, den by

Vi drog till Sri Lanka

Vi drog till Sri Lanka

2 februari 2018 - 22 mars 2018

Vi i familjen hoppas på 7 underbara och spännnde veckor i Sri Lanka. Så håll i hatten för nu kör vi! Får se om Sri Lanka är beredd att ta emot oss från Bollnäs :)

Första resan till Sri Lanka

Första resan till Sri Lanka

21 november 2017 - 13 december 2017

Hämtade med förbeställda taxi hos mig i Järnbrott 10.45. Det gick smidigt ut till Landvetter. Det tog tid, så bra att vi var ute i tid. Finnair avgick kl 12.55, till Helsingfors. Brått till nästa flyg, också Finnair med destination Bangkock. Vi satt bra, Ante med extra benutrymmme, har långa ben. Maten bra (ny giv, finsk skolmat)👍. Framme i Bangkock vid 8-9 -tiden. Direkt iväg till flyget till Colombo, brått ! De trodde att vi inte skulle hinna få med våra väskor, men det funkade. Tre timmar till Colombo, bra service hela vägen. Taxi till vårt hotell, riktigt fruktansvärd trafik, man visste knappt vad som var upp eller ner. Landade så småningom vid vårt hotell där jag bokat tre ! nätter. Vi fick ett trevligt mottagande. Gav oss ut för att finna en restaurang, inte lätt på dessa trafikerade, osande gator. Fann ett palatsliknande ställe, men de serverade ingen alkohol. FAnn ett anat ställe, en Tuktuk tog oss dit, trevligt, dyrt. Det mesta här är dubbelt så dyrt som i Thailand, vissa saker som i Sverige. Vi bestämmer oss för at resa vidare redan nästa dag. Tar en öl i hotellets vardagsrum, mannen i receptionen vill gärna prata. Berättar och visar historiska saker om landet. Talar om att man här normalt bara äter fisk, kyckling och grönsaker, rotfrukter. Talar om vissa människor, tillhörande vissa religioner som dödar djur, för att sedan äta dem ! Knappt någon som röker, några ungdomar sa till Ante att man inte skall röka !

2 mars 2018 - 18 mars 2018

Sol och bad och teplantager och vilda djur och...

1 januari 2017 - 15 januari 2017

Nu åker hela familjen till Sri lanka! Flyget går kl 17 med en mellanlandning i Istanbul sen tar vi nattflyget till Sri Lanka. Framme måndag morgon, där börjar vår trip till tre olika destinationer, och förhoppningsvis en liten Safari på det. Vi ska slappa, läsa böcker, träna och försöka prova på att surfa. En vecka tillbringar vi på en av världens 10 vackraste stränder. Unawatuna. Häng med!

Sri Lanka och Maldiverna

Sri Lanka och Maldiverna

18 december 2015 - 8 januari 2016

En härlig jullovsresa som innehåller många djur. Förs besöker vi Yala nationalpark med en yta på 141 km2, en av de bästa platserna i världen för att se leoparder, lankesisk elefant, läppbjörn, vattenbuffel, vildsvin, axishjort, sambarhjort och guldschakal. Efter det åker vi till Udawalawe nationalpark där vi kommer få se Sri Lanka-elefanter, fåglar, krokodiler m.m. Sedan bär det av till Rekawa där vi ska titta på sköldpaddor som lägger ägg på stranden samt förhoppningsvis simma med dem. Nästa stopp blir Mirissa där vi ska ut på blåvals- & delfinsafari. Sen åker vi vidare för att fira nyår i Unawatuna samt besöka Sinharaja skogsreservat för att titta på ödlor, ormar och få en regnskogsupplevelse. Sista delen på resan är ännu en överraskning för resterande familjemedlemmar. Då beger vi oss till Maldivernas ö Rasdhoo för att snorkla, dyka och slappa i nästan en vecka.

Sri Lanka Indiska-Oceaniens pärla

10 februari 2014 - 27 februari 2014

Till Sri Lanka, hem från Bangkok

Till Sri Lanka, hem från Bangkok

9 december 2013 - 16 april 2014

Sagt upp mig från jobbet och hyrt ut lägenheten på ett år, reser i Asien fyra månader, sen vet jag inte. Det är inte svårt att vara modig när man inte är rädd... Hoppas ni som följer mig på Resedagboken ger ett litet livstecken om väder, hälsa och kärlek, för att förgylla min säkert tråkiga tillvaro då och då...;)

Munkar och ris

Munkar och ris

19 oktober 2013 - 28 december 2013

Volontärarbete på ett kloster i Nepal och på ett barnhem i Sri Lanka, wihooooo! Allt detta med hjälp av goxplore :)

Sri Lanka, baby!

Sri Lanka, baby!

5 augusti 2013 - 23 augusti 2013

Två saker som händer för första gången: 1. Jag och Jeppe åker på semester tillsammans 2. Vi båda åker till Sri Lanka! ca 3 intensiva veckor på, vad vi tror är, en paradisö. Häng med!

100
710 A2, Unawatuna, Südprovinz, Sri Lanka
156
296 Matara Rd, Unawatuna, Südprovinz, Sri Lanka
131
Colombo - Galle - Hambantota - Wellawaya Road, Unawatuna, Sydprovinsen, Sri Lanka
121
155