Norway (Svalbard)
onsdag 16 augusti 2017 - Longyearbyen, Svalbard, Svalbard

This is my photo blog and travel journal for this trip: http://lifeforce1perspectives.blogspot.se/

Ragnar Asker
Lifeforce1 i Svalbard
Senast aktiv - från Varberg, Hallands län, Sverige
Spetsbergen3
måndag 14 juli 2014 - Longyearbyen, Svalbard, Svalbard

Hej! Nu har vi haft ljust dygnet runt och vår Funchal går som "tåget", säkert och lugnt. Det är fantastiskt att gå inomskärs som vi gjorde från Lofoten och uppåt. Det är svårt att fatta att detta är på riktigt. Fantastiskt med dessa steniga berg delvis med snö på. Och solen som bara

Bland pyramider, miljöforskare och attraktiva bartenders.
tisdag 6 augusti 2013 - Longyearbyen, Svalbard, Svalbard

6 augusti Pyramiden. Märkligt nog har denna övergivna ryska gruvby fått ett namn från något som befinner sig tusentals mil härifrån, men ack likväl visade sig ett närliggande berg anta just den formen. Därav namnet. Det är tal om båttur nummer två. Först till Nordenskiöldglaciären

Hyttetur
fredag 26 juli 2013 - Longyearbyen, Svalbard, Svalbard

26 juli Tillbaka till vattenkranar, duschar, speglar, internet, civilisationen och mest av allt tidsuppfattning. I dagarna tre for jag, morfar och Elin till Förstehytta som är en hundra år gammal hytta några kilometer från Longyearbyen. Äventyret började tidigt då vi ganska snart fick

emmacarlsson i Svalbard
Mormor och morfar flyttar in
söndag 7 juli 2013 - Longyearbyen, Svalbard, Svalbard

22 juni Midsommar. Det blir en något märklig situation att fira årets ljusaste dag då ljuset här trots allt är ganska konstant för tillfället. Som traditionsrika svenskor ska denna högtid givetvis firas, på krogen. Pubrunda genom byns alla fem pubar bjöd på vin, B52:or, mera vin och

Dag 8 Svalbard
söndag 23 juni 2013 - Longyearbyen, Svalbard, Svalbard

Sov dåligt den här natten, vaknade många gånger innan Adam väckte oss vid 7.30 tiden. Klockan 8 var det frukost igen, man gör inget annat än äter och äter. Har väl gått upp flera kilon på den här resan. Vi åkte ut på den sista promenaden klockan 9.30 på Selmaneset. Vi gick i ca 3

Dag 7 Svalbard
lördag 22 juni 2013 - Longyearbyen, Svalbard, Svalbard

Vaknade som vanligt till Adam som väckte oss, sedan är det bara att gå upp och äta frukost. Sedan gick vi iland i Stormbukta där vi gick omkring i 3 timmar. Det regnade en del under promenaden men det spelade ingen roll, det är skönt att vara ute och röra på sig. Vi såg en del fåglar men

Dag 6 Svalbard
fredag 21 juni 2013 - Longyearbyen, Svalbard, Svalbard

Adam väckte oss klockan 23.55, då var vi framme vid Alcefjellet. Jag valde att inte åka ut i zodiakerna utan jag stod kvar på båten. Det var helt otroligt fint väder ute, solen sken och det var knallblå himmel. Det var som en midsommarafton ska vara. Kapten körde så vi var 4 m från

Dag 5 Svalbard
torsdag 20 juni 2013 - Longyearbyen, Svalbard, Svalbard

Först ropade Adam vid midnatt att de ser en isbjörn på packisen. Jag hade inte somnat än men upp och sätta på sig en massa kläder. Jag satte på mig kläderna ovanpå pyjamasen, det gick alldeles utmärkt. Isbjörnen var rätt långt bort, det var svårt att se honom. Men man såg att han

Dag 4 Svalbard
onsdag 19 juni 2013 - Longyearbyen, Svalbard, Svalbard

Vaknade av att jag lyssnade på fel bok, det blir oftast så när jag somnar med en ljudbok i hörlurarna. Men jag kände ingen gungning under natten så det hade nog gått bra. Somnade om och vaknade vid halv 7 av att Lise-lott var uppe och på väg ut. Hon tänkte gå och prata med kapten sa hon.

16 augusti 2017 - 21 augusti 2017

This was trip was about exploring Svalbard during the summer. This is my photo blog for this trip: http://lifeforce1perspectives.blogspot.se/

En sväng runt Svalbard

En sväng runt Svalbard

22 juni 2017 - 3 juli 2017

Stockholm, Oslo, Tromsö och till Longyearbyen. Därefter 10 dygn ombord på Sea Endurance. 14 ton med fotoutrustning tar vi med oss

Spetsbergen - juli 2014

Spetsbergen - juli 2014

5 juli 2014 - 21 juli 2014

Med Funchal upp genom norska fjordarna med start Geiranger. Vidare upp till Longyearbyen via Isafjördur, Island till Färöarna och åter Göteborg.

8 juni 2013 - 11 augusti 2013

Det är återigen på tiden att få min rastlösa själ underhållen och mitt resebehov tillfredsställt, då färden denna gång tar mig till midnattsolens och isbjörnarnas rike. "Jag saknar verkligen Norge, och jag känner mig redo att upptäcka livet i de nordliga delarna av landet". "Om du önskar att resa upp i norr, varför far du då inte hela vägen till Svalbard?" Jaa, varför inte, egentligen? Då jag med en en gnutta envishet och en touch av räkmacka fick jobb och boende avklarat, saknades endast flygbiljetten. Och tänka sig att käraste Elin, från kollektivet i Kanada, skall göra mig sällskap på denna något avsides, men ack så fantastiska ö. Låt äventyret börja!

Isbjörnsexpedition på Svalbard 2013

Isbjörnsexpedition på Svalbard 2013

16 juni 2013 - 26 juni 2013

Jag ska resa på en båt runt Svalbard och leta efter isbjörnar. Ser fram emot den här resan. Hörs!

Svalbard över nyåret 2012/2013

Svalbard över nyåret 2012/2013

28 december 2012 - 3 januari 2013

Resa till Svalbard över nyår 2012/2013. Utflykter med hundsläde och snöskoter samt bandvagn i den arktiska natten står på menyn. Norrsken (Aurora Borealis) skall skärskådas......

Tre arktiska öar...

Tre arktiska öar...

3 september 2012 - 19 september 2012

Tre arktiska öar ska besökas under en 2 veckors period. Svalbard, Grönland och Island. [link url=http://www.quarkexpeditions.com/arctic-expeditions/three-arctic-islands/overview]http://www.quarkexpeditions.com/arctic-expeditions/three-arctic-islands/overview[/link]

In i Avgrunden, att hata allt mänskligt liv

In i Avgrunden, att hata allt mänskligt liv

17 augusti 2012 - 17 augusti 2013

En resa inåt, djupt inåt, in i avgrunden, in så långt det går. En resa utan spärrar. Jag behöver få bort spärrarna. Jag behöver skriva om det som inte får sägas och inte skrivas men som är jag, Katarina.

14 juni 2012 - 17 juni 2012

Minisemester till Svalbard! Två intensiva dagar planerade med spännande utflykter och mycket midnattssol.

Expeditionsresa till Arktis

Expeditionsresa till Arktis

2 juli 2012 - 9 juli 2012

Då va de dax med en ny resa. Denna gång åker vi med våra goda vänner Jan-Eric o May-Lena till Spetsbergen för en expiditionstur längs västkusten på Svalbard och några dagar i Longyearbyn. Hoppas på Lite val, isbjörn, valross och annat smått o gott. Försöker hålla er uppdaterade. Vi hörs Gun o Rolle

Carolinefjellet, Svalbard, Svalbard and Jan Mayen
Carolinefjellet, Svalbard, Svalbard and Jan Mayen