Ronneby

Möbler, natur och Huseby
fredag 26 oktober 2018 - Ronneby, Blekinge län, Sverige

Sista dagen med gänget! Efter en god frukost på Toftaholms herrgård så åkte bussen 8.25 in mot centrala Värnamo och Bruno Mattssons möbelmuseum. Vi parkerade vid Apladalen och tvärsövervägen låg muséet inrymt i Mattssons föräldrahem/faderns snickerifabrik.Har ni någonsin suttit i en

Hej hej Monica....
torsdag 27 oktober 2016 - Ronneby, Blekinge län, Sverige

Efter frukosten så var vi återigen på bussen - på väg mot nya äventyr. Och denna morgon var målet Hagfors, och det var stadens sångfågel vi ville veta mer om....nej inte Stefan Borsch, nej inte Christer Sjögren - jag menar givetvis Monica Zetterlund!Vi besökte Monica Zetterlundmuseet

kaffe, poesi, linneväveri och relax.....
tisdag 25 oktober 2016 - Ronneby, Blekinge län, Sverige

Efter en tidig frukost begav vi oss till "kaffeskrapan" för en kaffeguidning. På 10:e våningen fick vi berättat för oss om familjeföretaget Löfbergs och om kaffets historia. Sedan var det dags för oss att provsmaka. Vår guide Emma som var barista visade hur det skulle gå till och vilka

Inför resan....
onsdag 19 oktober 2016 - Ronneby, Blekinge län, Sverige

Under flera veckor har vi nu förkorvrat oss om Värmland historia, kultur, litteratur & poesi, berömda personer, viktiga händelser, företag mm och nu har vi bara en träff kvar ( i morgon) innan vi ger oss av på vår resa.Men det är mycket som ska hinnas med i morgon - vi har ännu inte

Dag 1 side
lördag 15 november 2014 - Strandgatan 6, Ronneby, Blekinge län, Sverige

Då var man framme på ett underbart hotell :)Trevligt område :)

Ahmad Amoura
amouras i Turkiet side
Senast aktiv - från Pension Kassiopeia, Turkiet
Tomorrow....
måndag 21 april 2014 - Strandgatan 6, Ronneby, Blekinge län, Sverige

Hej igen!! Nu börjar det dra ihop sig för vår årliga resa..... Vi har varit i Södra England, Normandie, Norra Tyskland Holland, Wales, Alsace...och i år åker vi nästan så långt söderut i Tyskland som man kan komma.... Vi ska botanisera i moderna städer, OS-park, slott, blomsterprakt,

Ko Lanta
söndag 2 februari 2014 - Strandgatan 6, Ronneby, Blekinge län, Sverige

På en fruktansvärt skakig uppkoppling ska vi försöka rapportera från Thailand. Bilder är inte att tänka på. Har hittat ett riktigt drömställe på Ko Lanta, men vi måste hitta en bättre internetuppkoppling. Nu har vi det riktigt skönt, motion, bad, sol och god mat och dryck. Hör av oss

Fortfarande Langkawi
tisdag 28 januari 2014 - Strandgatan 6, Ronneby, Blekinge län, Sverige

Precis när vi gjort oss hemmastadda på vårt hotell och t o m skaffat katt (förlåt, Peutr), blev vi p g a språkligt missförstånd hastigt utkastade. Fixade annat hotell direkt och nu har vi ingen katt, men däremot en tupp! Stranden är kanonfin och vi har träffat på trevliga människor (t

Lankawi
söndag 26 januari 2014 - Strandgatan 6, Ronneby, Blekinge län, Sverige

Ja, då var vi alltså på ön Langkawi, fortfarande i Malaysia. Detta känns bättre, lite mindre religiöst, muslimskt, och därmed mera avslappnat. Härifrån hoppas vi kunna ta oss till de sydliga öarna i Thailand så småningom. Men vi planerar att stanna här ett tag till. Vi har oxå bytt

Pulau Pangkor
måndag 20 januari 2014 - Strandgatan 6, Ronneby, Blekinge län, Sverige

Ja,nu har vi kommit till ön Pangkor på västra sidan av Malaysias halvö. Vi tillbringar tiden med att bada och läsa och beundra djungellandskapet med bla gott om apor och hornbillfåglar. Ön motsvarar doch inte helt våra förväntningar så vi drar vidare till Georgetown i övermorgon. Ha de!

Resa i Sverige: Småland

Resa i Sverige: Småland

23 oktober 2018 - 23 oktober 2018

Återigen är det dags för seniorkursen "Resa i Sverige" att bege sig ut och upptäcka vårt vackra och intressanta Sverige. I år åker vi nästgårds och gör många intressanta besök i Småland! Följ med oss här och se vart vi hamnar, vilka underbara och intressanta platser vi besöker!

Resa i Sverige - Värmland!

Resa i Sverige - Värmland!

23 oktober 2016 - 27 oktober 2016

Höstens resekurs handlar om Värmland! Alsters herrgård med Gustav Fröding, Alfred Nobel, Tage Erlander, Klössbol, Långban, Monica Zetterlund, Rottneros Park mm. Vi läser om Värmland och v 43 upplever vi Värmland! Följ oss här på vår resa!

Turkiet side

Turkiet side

14 november 2014 - 22 november 2014

Ta det lugnt :)

Lär känna Södra Tyskland

Lär känna Södra Tyskland

22 april 2014 - 29 april 2014

Lär känna Södra Tyskland Under vårterminen bekantar vi oss med södra Tyskland, mest koncentrarat runt Bayern och Baden Wurttenberg, för att seda i april resa dit och uppleva den fantastiska naturen, kulturen, mat & dryck och besöka de fina städerna med dess museum och alla kyrkor och slott....

Sydostasien 2014

Sydostasien 2014

31 december 2013 - 28 februari 2014

Vi planerar att i tur och ordning besöka VietNam, Malaysia och Thailand. Mycket öar har vi tänkt oss. Den första blir Phu Quoc i VietNam, där vi ska vila upp oss. Sedan får vi se......

Longstay i Thailand

Longstay i Thailand

24 december 2013 - 5 april 2014

Nyår i Vietnam och sedan 12 veckors skolgång för barnen på Koh Lanta.

Kiwi

Kiwi

18 oktober 2013 - 6 december 2013

Vi lämnar hemmet ca klockan 06.30 fredagen den 18 oktober för att ta tåget till Köpenhamn kl 07.09.Flyg till Stockholm, Doha för att landa i Singapore lördag eftermiddag. Stannar två dagar i Singapore innan vi fortsätter vår resa till Nya Zeeland och Australien. Vi hoppas att både ni och vi får en härlig upplevelse.

Henke på Wildlife Rescue Centre

Henke på Wildlife Rescue Centre

5 maj 2013 - 1 juli 2013

Åtta veckors volontärarbete på ett räddningscenter för djur som fallit offer för den illegala handeln.

Skånska slott och herresäten

Skånska slott och herresäten

20 november 2012 - 21 november 2012

Under höstterminen har vi läst om skånska slott. Vi har haft engästföreläsare, Ragnar Lönnäng, som har berättat allt han vet om skånes historia och om slott och mmänniskoöden runt slotten. Vi kommer även åka på en 2-dagars resa till Skåne för att få uppleva lite slottskänsla.

Västergötland - I Arns fotspår

Västergötland - I Arns fotspår

9 oktober 2012 - 11 oktober 2012

Under höstterminen 2012 har vi för första gången en resekurs där vi håller oss inom rikets gränser. Vi har delat in terminen i två områden; 1) Västergötland - I Arns fotspår - då vi läser om medeltiden, Västergötland och bekantar oss med Jan Guillous korsriddrae Arn Magnusson och hans äventyr. Vi kommer under 3 dagar resa runt i Arns fotspår i Västergötland. 2) Skånes slott och herresäten - Här läser vi om Skånes historia, om de många slotten som finns i landskapet och om olika släkter som ägt olika slott. Vi kommer under 2 dagar resa runt och besöka några av de slott vi studerat.

Christer Cederlund
kiddec