Jönköping

Lugnet före stormen
söndag 19 augusti 2018 - Jönköping, Jönköpings län, Sverige

Så var det dags igen. Hela hemmet är nerpackat i lådor och undanstuvat i ett förråd. Undantaget är det som går ner i två resväskor; det som jag tar med mig för de kommande tio månaderna. Intressant att inse hur lite det går att klara sig på, och hur mycket 'extra' som jag har.Med flera

Josef Dagson
josef_elanga i Tunisien
Senast aktiv - från Tunis, Tunisien
Följ med på äventyret
torsdag 16 augusti 2018 - Jönköping, Jönköpings län, Sverige

Ett första inlägg för att testa detta forum. Mer kommer...

Josef Dagson
josef_elanga i Tunisien
Senast aktiv - från Tunis, Tunisien
Resan börjar
lördag 4 augusti 2018 - Jönköping, Jönköpings län, Sverige

Godmorron..Nu börjar resan.. på bussen å den rullar i tid 06.20. Wohooo..Trött men på g.

Epilog
torsdag 19 oktober 2017 - Jönköping, Jönköpings län, Sverige

Det är drygt en månad sedan vi kom hem från Sydsudan. Vi har hunnit visa bilder i Pingstkyrkans café. Korrespondenterna har sänt avsnittet som de spelade in. Finns på SVT play, "Att röja en väg", om ni vill se.Många tankar och funderingar kring hur vi bäst går vidare med arbetet snurrar

Hemma igen.
onsdag 20 september 2017 - Jönköping, Jönköpings län, Sverige

Hemkomen sedan några dagar. Helt oförglömlig resa! Allt gått bra. Nu börjar skrivandet. Vet inte riktigt hur många inlägg det blir, men något per vecka i några veckor kommer det att bli. Passar redan nu på att göra reklam för att det kommer ett program i Korrespondenterna, på SVT, i

Nedräkning
fredag 1 september 2017 - Jönköping, Jönköpings län, Sverige

Imorgon är det dags! Fyra år sedan jag var i Afrika senast.Förrförra söndagen blev vi officiellt utsända i samand med förmiddagsgudstjänsten i Pingstkyrkan. Det var lite märkligt, men också roligt, att vara en av dem som fick gå fram och få förbön inför en insats utomlands. Har ju

Platser jag varit på
onsdag 23 augusti 2017 - Jönköping, Jönköpings län, Sverige

Jomenvisst!

Bakgrund
lördag 19 augusti 2017 - Jönköping, Jönköpings län, Sverige

Det finns en plats som heter Lotimor. Ja, det finns säkert flera, men en av dessa är lite speciell förmig just nu. Den ligger i ett avlägset hörn av planetens yngsta land, Sydsudan. En kompis till mig åkte in en sväng i Sydsudan när han jobbade i Etiopien för ett par år sedan, och kände

På besök i rackethallen
onsdag 2 augusti 2017 - Jönköping, Jönköpings län, Sverige

Efter vårt inköp av pedal steel i Ängelholm blev gårdagkvällen en enda lång jakt på tennisbana. Inomhus. Ty återigen vräkte regnet ned och omöjliggjorde all form av spel i Guds fria natur. Vi besökte tennishallen i Ängelholm. Tvärstängt. Vi besökte tennishallen i Munka-Ljungby. Om

Dag 8, vi börjar andas sydliga breddgrader igen
fredag 28 juli 2017 - Jönköping, Jönköpings län, Sverige

Dag 8. Då har vi lämnat ”norra” delen av Sverige och åkt neråt mot Skåne igen. Vi är dock inte riktigt framme än utan vi har hamnat i norra Småland. Närmare bestämt i HV 71:s hemstad Jönköping. Självklart har det blivit en ny ishallsbild här i Jönköping på Kinnarps arena. Vi

Fredrik Persson
Fredrikpp i Sverigeresan 2017
Senast aktiv - från Helsingborg, Skåne län, Sverige
The Global Cycling 1719

The Global Cycling 1719

1 april 2017 - 31 december 2019

En global cykeltur från Ö-vik den 1 April 2017. Resan går genom Sverige & östra Europa till Turkiet. Följer sedan sidenvägen över Central Asien & Pamir genom Turkmenistan, Tadjikistan, Kyrgyzstan & in i Kina. Över tibetanska platån genom Yunnan dalen & Vietnam, Laos, Thailand till Singapore. Flyg till Borneo & en lång cykleltrip till ett Orangutang Rehahcenter där jag tänker stanna några veckor. Tvärs över Borneo till Balikpapan. Nytt flyg till Darwin. Korsar Australiens outback till Melbourne & ett nytt flyg till Nya Zeeland. Båda öarna till Aukland. Nytt flyg till Ushuaia, världens sydligaste stad. Vidare norrut genom Syd & Centralamerika in i USA till L.A. Följer den mytomspunna Route 66 via Grand Canyon till Chicago. Några mil till, flyg från Washington till Portugal och Algarve sen resten på sadeln hem till Övik JOIN ME AND MY FIGHT for Save the Orangutan Logga in till min blogg http://theglobalcycling.com för mer info Ha det bra för det tänker jag försöka ha. P-G (The Global Cyclist)

Tunisien

Tunisien

16 augusti 2018 - 21 juni 2019

Ett återseende av en bekant kontinent men ett nytt land.

USA Florida + Los Angeles

USA Florida + Los Angeles

4 augusti 2018 - 4 augusti 2018

En härlig semester bara vi två..

Till Jordens yttersta gräns

Till Jordens yttersta gräns

2 september 2017 - 17 september 2017

Mot Lotimor, och jobb som bushdoktor i ett bortglömt hörn av Östafrika!

Roadtrip till Åshöjden

Roadtrip till Åshöjden

30 juli 2017 - 2 augusti 2017

Det hela började för ett år sedan kanske, när Kalle var hemma hos David och råkade få syn på ett dammigt exemplar av SVTs dramatisering av Åshöjdens bollklubb på DVD. - Haha, vad kul! Kan vi inte kolla? - Klart vi ska! Och tillsammans med Jorma, Edward, bagarn, hittejoel, de livsfarliga Ruben Svarte och Kniven Jönsson samt alla andra profiler i det lilla samhället från norra Skåne startade ett episkt äventyr. - Alltså man borde nästan läsa om böckerna för att jämföra. - Ja det borde man! Det ena ledde till det andra och nu är det alltså dags att göra en tur i författaren Max Lundgrens fotspår till Åshöjden (Åsljunga) för att med egna ögon se Blåbärskungens (Lingonkungen) hus, jogga ett varv runt Kräftsjön, känna på fotbollsplanernas gräs och njuta av den vad vi tror unika och vackra naturen. Vi packar med oss fotboll, tennisracket, portabel frisbeegolfkorg och frisbeesar och sätter av söderut. Äventyret kan börja.

Sverigeresan 2017

Sverigeresan 2017

21 juli 2017 - 28 juli 2017

Resan där bilen kör dit näsan pekar....eller nått

Vi hade iallafall tur med vädret 3

Vi hade iallafall tur med vädret 3

30 juni 2017 - 22 juli 2017

I en arbetsbil i flera hundra mil från Söråker till Kroatien reser vi med goda vänner. Vandring genom berg och dal med mycket sol och bad.

Färöarna och Island

Färöarna och Island

30 juni 2017 - 16 juli 2017

Glaciärer, bubblande varma källor, mäktiga vattenfall och sprutande gejsrar. Sagolandet Island nästa! Nä just de, Färöarna tar vi längs vägen! Spännande!!!

Peru

Peru

31 mars 2017 - 18 april 2017

I slutet av mars åker jag till Peru för att dels vandra Inkaleden samt besöka en kompis till mig som jobbar som missionär uppe i norra Peru.

Blekinge, Skåne och Halland

Blekinge, Skåne och Halland