Kalix

Det drar ihop sig...
måndag 23 maj 2016 - Kalix, Norrbottens län, Sverige

Avresa om några dagar (30/5). Först till Borlänge för övernattning och dagen därpå till färjeläget i Kapellskär där jag möter Arne. Färja under dagen till Paldiski och en kort tur på kvällen till hotellet i Tallinn. Fram tills dess skall alla prylar plockas ihop, kollas och packas ...

Potasvirja i Poltava 2016
Senast aktiv - från Kalix, Norrbottens län, Sverige
De sista förberedelserna startas ...
torsdag 19 mars 2015 - Kalix, Norrbottens län, Sverige

Det internationella körkortet har anlänt. För resa genom Turkiet rekommenderas ett 1-årigt internationellt körkort, så det har också inskaffats att komplettera det 3-åriga. I början av april rekvireras Travel Insurance certificat och ett personbevis från skattemyndigheten. I slutet av

Potasvirja i Iran 2015
Det närmar sig ...
torsdag 5 mars 2015 - Kalix, Norrbottens län, Sverige

Nu är det "bara" drygt 70 dagar till jag åker söderut med riktning mot Iran. De sista förberedelserna påbörjas. I mitten av april söker vi visum till Iran. Jag har inte nämnt att denna gång är vi tre resenärer. Arne Svensson från Perstorp och Tommy Carlsson från Örebro blir mina

Potasvirja i Iran 2015
MC-premiär!!
söndag 13 april 2014 - Kalix, Norrbottens län, Sverige

Så fick jag till slut ta ut BMW på första turen! Först släpvagn in till byn och asfalterad väg, sedan en liten tur runt Kalix-Töre och tillbaka. Allt gick bra, förutom att jag spräckte den nya vindrutan med kåpan på släpet. "Takhöjden" i släpet var för låg för den höga rutan, så

Tidigarelagd start!
söndag 23 mars 2014 - Kalix, Norrbottens län, Sverige

Resfebern stiger! Nu är det mindre än två månader till avfärd. Arne och jag har dessutom beslutat att starta redan den 20 maj. Planeringen är klar, så nu fördriver jag tiden med att hitta upp alla möjliga ting att köpa och hänga på mc:n. Räknar med att jag kan inleda årets säsong

Resrutten
måndag 13 januari 2014 - Kalix, Norrbottens län, Sverige

Av någon anledning så skrivs inte resrutten ut i bloggens karta, så därför får ni en karta av mig! I kartbilden är rutterna markerade med olika färger

Ny vindruta
söndag 12 januari 2014 - Kalix, Norrbottens län, Sverige

Idag har jag monterat en ny vindruta på mc:n. Den nya är högre och svagt rökfärgad. Håller också på med att lösa strömförsörjningen till alla kameror m.m. Skall installera en huvudsladd till tankväskan och därifrån via USB-hub kablar till olika apparater. Väntar också på en

Senast aktiv - från Kalix, Norrbottens län, Sverige
Örnen har landat "on schedule" ...
torsdag 20 juni 2013 - Kalix, Norrbottens län, Sverige

I går kväll kl 21.30 (Sharp) anlände jag till Potasvirja efter 37 dagars körning, 1292 mil i 17 länder. Den sista etappen blev som vanligt hård,90 mils körning med ett depåstopp i Sundsvall för service i två timmar! Den här resan går inte att sammanfatta, knappt smälta, men det jag

Potasvirja i Resan till Etna 2013
God jul!
måndag 24 december 2012 - Kalix, Norrbottens län, Sverige

God jul på er alla. Känns lite konstigt vakna upp till sommar och sol, men härligt. Felicia som är min systers dotter kommer med en julklapp åt Emil på morgonen. Jag och syrran åker sedan för att handla frukost. Sedan frukosten var intagen begav vi oss till Jetwing Sea för bad. Idag är

Petter Blom
Westbeach i Sri-lanka
Senast aktiv - från Negombo, Västprovinsen, Sri Lanka
Söndag
söndag 23 december 2012 - Kalix, Norrbottens län, Sverige

På morgononen vaknade vi tidigt, iaf jag och Elin av ett flygplan som dundrade förbi. Vädret 09.30 på morgonen var disigt och inte så varmt, kanske som en svensk sommardag ca 25C. 25C låter kanske mycket, men det är så fuktig luft här. Barnen vaknade lite senare och vi frågade vad dom

Petter Blom
Westbeach i Sri-lanka
Senast aktiv - från Negombo, Västprovinsen, Sri Lanka
Poltava 2016

Poltava 2016

30 maj 2016 - 2 juli 2016

Årets första mcresa går via Balicum,på mindre vägar längs Ryska gränsen, genom Polen och in i Ukraina, där vi bl.a. planerar att besöka Tjernobyl, Poltava och Odessa med sin berömda Potemkintrappa. Därefter upp i Transnistrien, Europas minst kända land, där vi besöker Tiraspol och Bender, innan vi stävar in i Moldaviens bergstrakter. Hemresan går via Wolfmountain i hörnet Slovakien, Ukraina och Polen. Kanske södra Europas "vildaste" naturreservat. I Polen skall vi dessutom åka kanalbåt på Elblaqkanalen, innan vi troligtvis tar färjan hem till Skåne. Min reskamrat är som förr Arne Svensson från Perstorp.

Iran 2015

Iran 2015

15 maj 2015 - 12 juli 2015

En motorcykelresa utöver det vanliga till Iran tillsammans med kompisarna Arne och Tommy.

Florens 2014

Florens 2014

20 maj 2014 - 19 juni 2014

Mc-resan för 2014 börjar ta form. Ursprungligen är den inspirerad av Dan Browns senaste bok: Inferno. Handlingen i boken utspelas till stor del i Venedig och Florens fantastiska miljöer. Dessutom skall jag besöka Kärnten i Österrike och den berömda Italienska Rivieran. Därefter åker jag de två legendariska rutterna i de franska alperna: Route des Grand Alpes och Route Napoleon samt bergen i Chevennerna. I bara farten blir det besök i städerna Genua, Marseilles, Avignon och berömda bron Millau i Frankrike. Hemresan sker via Luxembourg, Moseldalen och ett par gamla Tyska städer. I år åker jag inte ensam, utan Arne Svensson från Perstorp blir min färdkamrat. Vi kör BMW båda två, så vi har mycket gemensamt! Efterhand skall jag lägga upp rutten här på bloggen. Vi hörs!

Sri-lanka

Sri-lanka

18 december 2012 - 9 januari 2013

Resan till Etna 2013

Resan till Etna 2013

14 maj 2013 - 19 juni 2013

Detta är min fjärde långresa på Mc. Den första gick till Gibraltar (2010), den andra till Draculas berg i Rumänien (2011), den tredje till Ararat i Turkiet (2012).

Lofoten

Lofoten

18 augusti 2012 - 2 september 2012

Alcudia Trip!

Alcudia Trip!

8 juni 2012 - 15 juni 2012

En sol och bad resa tillsammans med goda vänner!

Weekend i Budapest, Ungern

Weekend i Budapest, Ungern

17 februari 2012 - 20 februari 2012

Fick en weekend i julklapp av min älskling. På julafton så sa vi att vi checkar våra scheman och bestämmer ett datum vi kan åka och sen bokar dit flygbiljetterna är absolut billigast. Det stod mellan Prag & Budapest. Denna gång blev det Budapest. Ska bli en spännande resa! :)

Australien-Nya Zeeland

Australien-Nya Zeeland

1 december 2011 - 31 januari 2012

Östersjön runt, medurs.

Östersjön runt, medurs.

29 maj 2011 - 15 augusti 2011

En segling Östersjön runt sommaren 2011.

Potasvirja
Johannes Malmhäll