Kalix NO

Epilog
tisdag 5 juli 2016 - Kalix NO, Norrbottens län, Sverige

Det tar några dagar att komma i rätta gängorna efter en sådan här resa. Allt blir ju annorlunda, inte minst att man inte har en reseblogg att skriva. Jag vill tacka alla "följare" vi hade under denna resa. Varje dag var Arne och jag förväntansfulla över vilka kommentarer ni skulle komma

Potasvirja i Poltava 2016
Nu är det nära.
fredag 30 maj 2014 - Kalix NO, Norrbottens län, Sverige

5 Dagar kvar till avfärd och den omfattande listan med saker som måste göras och införskaffas är nu helt avklarad. Nu är man så nära att man kan börja spana på vädret. Tyvärr ser det ut som att första drygt 160 mil långa dagsetappen genom Sverige kommer i alla fall delvis kommer

Andreas Persson
bonde456 i MC-Touring i Europa
Senast aktiv - från Kalix NO, Norrbottens län, Sverige
Laddad och lastad för årets resa
söndag 12 maj 2013 - Kalix NO, Norrbottens län, Sverige

Efter en hel del strul med försäkringshandlingar och extrautrustning är jag nu lastad och klar för resan. Måndagen skall ägnas åt städning och de sista förberedelserna för Mörris boende under resan. Inga och Kalle är ju hans "fosterföräldrar" som rycker in när jag far på mina resor!

NSD på måndag?
tisdag 23 april 2013 - Kalix NO, Norrbottens län, Sverige

Om allt fungerar skall ni kunna läsa om min förestående resa i NSD på måndag! Det börjar dra ihop sig....

Den nya MC:n har kommit!
måndag 22 april 2013 - Kalix NO, Norrbottens län, Sverige

Min nya "färdkompis" , en ny BMW R1200 GS 2013 står nu i garaget och laddar. Har hunnit köra ca 25 mil och är imponerad. Väntar nu på att packväskorna skall anlända, så jag kan påbörja slutförberedelserna. I morgon kommer Lotta från NSD och skall göra ett reportage om min resa!

Senast aktiv - från Kuhmo, Finland
Jag ler idag, bara 95 dagar kvar...
fredag 8 februari 2013 - Kalix NO, Norrbottens län, Sverige

Häromdagen gjorde jag upp med min mc-handlare om att hämta den nya mc:n den 2-4 april. Då skall den vara fullkittad för äventyr. Har tillbringar den senaste tiden med att finslipa dagsetapperna, och funnit en hel del "pärlor" på nätet. Små nationalparker i Polen, Ungern och Macedonien, som

Att resa på kartan...
lördag 29 december 2012 - Kalix NO, Norrbottens län, Sverige

Mellandagarna är tråkigare än normalt, så jag har roat mnig med att resa på kartan en del. Då främst med hjälp av Google Earth, där man kan gå ner i marknivån och till och med studera vägbanans beskaffenhet! Bifogar en bild av resans sträckning. Troligtvis kommer en del justeringar att

Senast aktiv - från Kuhmo, Finland
Nej, inte till Tuniasien!
fredag 21 december 2012 - Kalix NO, Norrbottens län, Sverige

Nej, jag skall inte till Tunisien, om inte Yanko övertalar mig. Det är han som planerat att resa dit!

Senast aktiv - från Kuhmo, Finland
En Bulgar blir min reskamrat ett par dagar!
fredag 21 december 2012 - Kalix NO, Norrbottens län, Sverige

Under resan till Ararat träffade jag två "bikers" från Bulgarien. Yanko Churov och hans ryska kamrat. Yanko bor i Varna och kör naturligtvis en BMW1200GS! Nu har vi kommit överens om att mötas i Leskovic i Serbien, för att sedan följas åt genom Macedonien och Albanien. Om han sedan

Ny MC och reviderad planering
fredag 14 december 2012 - Kalix NO, Norrbottens län, Sverige

I oktober bestämde jag mig för att byta Mc, till en likadan, fast årets nya ombyggda modell! Den gamla står kvar i garaget och den nya får jag inte förrän i början av april. Eftersom jag kört 5200 mil på två år, beslutade jag mig för att byta. Gatantin har gått ut, och när man är

Poltava 2016

Poltava 2016

30 maj 2016 - 2 juli 2016

Årets första mcresa går via Balicum,på mindre vägar längs Ryska gränsen, genom Polen och in i Ukraina, där vi bl.a. planerar att besöka Tjernobyl, Poltava och Odessa med sin berömda Potemkintrappa. Därefter upp i Transnistrien, Europas minst kända land, där vi besöker Tiraspol och Bender, innan vi stävar in i Moldaviens bergstrakter. Hemresan går via Wolfmountain i hörnet Slovakien, Ukraina och Polen. Kanske södra Europas "vildaste" naturreservat. I Polen skall vi dessutom åka kanalbåt på Elblaqkanalen, innan vi troligtvis tar färjan hem till Skåne. Min reskamrat är som förr Arne Svensson från Perstorp.

MC-Touring i Europa

MC-Touring i Europa

4 juni 2014 - 19 juni 2014

Resa genom många av Europas länder med mål att resa på dom roligaste vägarna som man som motorcyklist kan möta i t.ex alperna. Ett antal stopp på dom platser vi passerar och som verkar vara intressanta. 2,5 veckor är den planerade reslängden. Medresenär är Erik Johansson från Luleå.

Resan till Etna 2013

Resan till Etna 2013

14 maj 2013 - 19 juni 2013

Detta är min fjärde långresa på Mc. Den första gick till Gibraltar (2010), den andra till Draculas berg i Rumänien (2011), den tredje till Ararat i Turkiet (2012).

Birgitta Spets
Bisp