Det tar några dagar att komma i rätta gängorna efter en sådan här resa. Allt blir ju annorlunda, inte minst att man inte har en reseblogg att skriva. Jag vill tacka alla "följare" vi hade under denna resa. Varje dag var Arne och jag förväntansfulla över vilka kommentarer ni skulle komma
5 Dagar kvar till avfärd och den omfattande listan med saker som måste göras och införskaffas är nu helt avklarad. Nu är man så nära att man kan börja spana på vädret. Tyvärr ser det ut som att första drygt 160 mil långa dagsetappen genom Sverige kommer i alla fall delvis kommer
Efter en hel del strul med försäkringshandlingar och extrautrustning är jag nu lastad och klar för resan. Måndagen skall ägnas åt städning och de sista förberedelserna för Mörris boende under resan. Inga och Kalle är ju hans "fosterföräldrar" som rycker in när jag far på mina resor!
Om allt fungerar skall ni kunna läsa om min förestående resa i NSD på måndag! Det börjar dra ihop sig....
Min nya "färdkompis" , en ny BMW R1200 GS 2013 står nu i garaget och laddar. Har hunnit köra ca 25 mil och är imponerad. Väntar nu på att packväskorna skall anlända, så jag kan påbörja slutförberedelserna. I morgon kommer Lotta från NSD och skall göra ett reportage om min resa!
Häromdagen gjorde jag upp med min mc-handlare om att hämta den nya mc:n den 2-4 april. Då skall den vara fullkittad för äventyr. Har tillbringar den senaste tiden med att finslipa dagsetapperna, och funnit en hel del "pärlor" på nätet. Små nationalparker i Polen, Ungern och Macedonien, som
Mellandagarna är tråkigare än normalt, så jag har roat mnig med att resa på kartan en del. Då främst med hjälp av Google Earth, där man kan gå ner i marknivån och till och med studera vägbanans beskaffenhet! Bifogar en bild av resans sträckning. Troligtvis kommer en del justeringar att
Nej, jag skall inte till Tunisien, om inte Yanko övertalar mig. Det är han som planerat att resa dit!
Under resan till Ararat träffade jag två "bikers" från Bulgarien. Yanko Churov och hans ryska kamrat. Yanko bor i Varna och kör naturligtvis en BMW1200GS! Nu har vi kommit överens om att mötas i Leskovic i Serbien, för att sedan följas åt genom Macedonien och Albanien. Om han sedan
I oktober bestämde jag mig för att byta Mc, till en likadan, fast årets nya ombyggda modell! Den gamla står kvar i garaget och den nya får jag inte förrän i början av april. Eftersom jag kört 5200 mil på två år, beslutade jag mig för att byta. Gatantin har gått ut, och när man är
Årets första mcresa går via Balicum,på mindre vägar längs Ryska gränsen, genom Polen och in i Ukraina, där vi bl.a. planerar att besöka Tjernobyl, Poltava och Odessa med sin berömda Potemkintrappa. Därefter upp i Transnistrien, Europas minst kända land, där vi besöker Tiraspol och Bender, innan vi stävar in i Moldaviens bergstrakter. Hemresan går via Wolfmountain i hörnet Slovakien, Ukraina och Polen. Kanske södra Europas "vildaste" naturreservat. I Polen skall vi dessutom åka kanalbåt på Elblaqkanalen, innan vi troligtvis tar färjan hem till Skåne. Min reskamrat är som förr Arne Svensson från Perstorp.
Resa genom många av Europas länder med mål att resa på dom roligaste vägarna som man som motorcyklist kan möta i t.ex alperna. Ett antal stopp på dom platser vi passerar och som verkar vara intressanta. 2,5 veckor är den planerade reslängden. Medresenär är Erik Johansson från Luleå.
Detta är min fjärde långresa på Mc. Den första gick till Gibraltar (2010), den andra till Draculas berg i Rumänien (2011), den tredje till Ararat i Turkiet (2012).