Kiruna V

Till Abiskojaure
fredag 5 september 2014 - Kiruna V, Norrbottens län, Sverige

Idag skulle den alltså bli av. Vandringen ner till Abiskojaurestugorna där jag jobbade som stugvärd 1970, för ett helt yrkesliv sedan. Vi tittade oroligt mot himlen men det såg rätt bra ut. Lite sol sken emellan de grå molnskyarna och lite duggregn strilade ner då och då så vi packade

Nerförsbacke...
tisdag 29 juli 2014 - Kiruna V, Norrbottens län, Sverige

Vi kan ju börja med gårdagen för den var inte lång ska jag säga! Mamma sa att idag kan vi ta sovmorron...vaknade tio minuter senare än dagen innan. Regnet låg hotande över Abisko men vi tänkte att efter gårdagens strapats så tar vi en lugn dag. Jaja vi började med att strunta i

epyon
Epyon i Abisko med mamma 2014
Senast aktiv - från Finspång, Östergötlands län, Sverige
Jävla stenhelvete!
söndag 27 juli 2014 - Kiruna V, Norrbottens län, Sverige

Resan började igår men då var vi så trötta att vi inget orkade skriva. Blev som vanligt bil-tåg-tåg-flyg-buss. Flygresan var jättekul eftersom det var molnfritt hela vägen till Kiruna! Speciellt kul var det när jag fick låna mammas glasögon och verkligen SE allt (har någon sett mina

epyon
Epyon i Abisko med mamma 2014
Senast aktiv - från Finspång, Östergötlands län, Sverige
Vandringen är påbörjad
fredag 19 juli 2013 - Kiruna V, Norrbottens län, Sverige

Nu har vi påbörjat vår fjällvandring från Abisko till Nikkaloukta. Nu är tredje dagen överstökad och vi har gått abisko -> abiskojaure, abiskojaure -> fantomenvattenfallet, fantomenvattenfallet -> alesjaure och nu är vi framme i tjäktja. Imorgon bär det av till Sälka, 13 km. Man

Dag 9
söndag 25 augusti 2013 - Kiruna V, Norrbottens län, Sverige

Inatt var jag helt ensam i tältet, det kändes lite konstigt för man var ju van att dela tältet med Rikard, men det gick. Käkade buffefrulle idag med. Nu e det bara att döda 6 timmar tills det är dags att åka helikopter till Nikalukta. Ska bli kul. Det är verkligen tur att jag inte går

Dag 8
lördag 24 augusti 2013 - Kiruna V, Norrbottens län, Sverige

Idag käkade vi buffefrukost tillsammans för att vi ska dela på oss, grabbarna drar via isgrottan mot Nikalukta, medans gag stannar kvar i Kebnekaisefjällstuga. Vi var uppe o frågade var isgrottan låg, det var bara en 3-4 km dit och jag kände mig ganska ok i lederna så jag bestämde mig

Dag 7
fredag 23 augusti 2013 - Kiruna V, Norrbottens län, Sverige

Idag var det guidat topptur, östra rutten över glaciären till sydtoppen 2106m för Petter & Rikard. Jag stannar vid fjällstationen pga ömmande knän o hälsenor. De skulle upp 06:00 för att käka bufféfrukost samt att ta matsäck till turen. Men den guidade toppturen blev tyvärr

Dag 6
torsdag 22 augusti 2013 - Kiruna V, Norrbottens län, Sverige

Natten var extremt blåsig och regnig. Man sov inte så bra då man vaknade titt som tätt o var säker på att yttertältet blåst bort ;-) Nu hade vi inte så långt kvar till Kebnekajse fjällstation. Vi började gå och bestämde oss för att ta frukosten på vägen då det blåste storm i

Dag 5
onsdag 21 augusti 2013 - Kiruna V, Norrbottens län, Sverige

Vaknade vid 07. Var på väg en halvtimma senare, börjar bli rutinerade nu. Lämnade stugområdet i bra väder, såg renar ganska nära. Gick förbi en mörk sjö samtidigt som det var relativt vindstilla. Det resulterade i ett par fina spegelbildsfoton. Resterande dalgången bjöd på en ganska

Dag 4
tisdag 20 augusti 2013 - Kiruna V, Norrbottens län, Sverige

Klockan är 06:30, det börjar stänka lite, Rikard väcker oss lite panikartat, nu går vi upp o packar ihop tälten innan det börjar regna ordentligt. Det gör vi, snabbt går det. På vägen från campet tillbax till stigen hittar vi ett par hjortron. Vi ser också en hel del renar

Höstresa till Lappland

Höstresa till Lappland

29 augusti 2014 - 9 september 2014

En dröm om att få se fjällen i höstens guldfärger har gett denna resa. Nu lär det fortfarande vara grönt och grant, men det är säker fint ändå! Bilder utlovas.

Abisko med mamma 2014

Abisko med mamma 2014

26 juli 2014 - 30 juli 2014

2100,2 m.ö.h i norra Sverige

2100,2 m.ö.h i norra Sverige

12 juli 2013 - 19 juli 2013

En liten spontanidé på krogen blev verklighet - Kungsleden och bestigning av Kebnekaise

Kungsleden

Kungsleden

17 augusti 2013 - 27 augusti 2013

Vandra kungsleden mellan Abisko och Nikkaluokta. Samt bestiga Kebnekaise (vandra upp till toppen 2106m).

Abisko med mamma 3

Abisko med mamma 3

29 juli 2013 - 4 augusti 2013

Ännu en sväng norrut med avslut i Kiruna

International Artic Trail Adventure IATA-13

International Artic Trail Adventure IATA-13

11 april 2013 - 15 april 2013

IATA International Artic Trail Adventure. Målet är att doppa näsan i Atlanten och köra skoter i tre länder. Klockan 12.00 torsdagen den 11 april bär det av från Nikkaluokta med styrstålen pekandes mot Råstojaure. Från Råsto kör vi ner till Atlanten vid Skibotn via Kilpisjärvi och Treriksröset. När vi doppat näsan i Atlanten så återvänder vi till nattläger i Kilpisjärvi. Därefter ansluter vi till Kungsleden via Torne Träsk och Abiskojaure. Sista etappen går via Singistuorna och Kebnekaise fjällstation innan vi är tillbaks i Nikkaluokta igen på söndag eftermiddag – och väderprognosen lovar fint väder......nu kör vi!!!!!!

Magic Lapland Tour

Magic Lapland Tour

15 december 2012 - 21 december 2012

Ska åka på bussresa från Stockholm upp till Abisko och tillbaka. Vi kommer stanna i Kiruna på vägen i två dagar.

Abisko med mamma 2

Abisko med mamma 2

30 juli 2012 - 4 augusti 2012

Då ska vi bege oss uppåt igen för lite vandring, denna gång med tema GC

Lappland 2012

Lappland 2012

2 juli 2012 - 20 juli 2012

Som kontrast till förra sommarens Floridaresa vänder vi norrut i år. Resan börjar med nattåg till Kiruna där en hyrbil väntar.

Abisko juli 2012

Abisko juli 2012

29 juni 2012 - 7 juli 2012

En resa till de nordligaste delarna av Sverige. Den här gången kommer bilen att lämnas hemma. Transportmedel på den här resan kommer att vara tåg. Vi kommer att ha 4 övernattningar i Abisko turiststation, 2 nätter på hotell i Kiruna och 2 nätter på tåget.

Hella Krook
HellaPO