Örebro

Packning pågår
söndag 8 oktober 2017 - Örebro, Örebro län, Sverige

Hur ska jag få plats med allt??

Vi lämnar hemmet
fredag 29 september 2017 - Örebro, Örebro län, Sverige

Efter några smärre incidenter på morgonen med elproblem i husbilen (läs Stefan) rullar vi från Örebro kl 13.15.Dagens etapp blir till Göteborg där färjan till Kiel är bokad och avgår 18.45.Man kan ju välja att åka landvägen till Skåne, färja eller bro till Danmark o sen ner till

Ewa Neogard
NiNeontourvilsen i Vilse i Europa
Senast aktiv - från El Campello, Spanien
Startklara!
söndag 30 juli 2017 - Lundby, Örebro, Örebro län, Sverige

Då var vi äntligen redo för avfärd.

Packning
söndag 30 april 2017 - Örebro, Örebro län, Sverige

Packningen har kommit igång. Vädret där bort verkar, i vart fall i början, bli betydligt varmare än vad som förutsagts tidigare. Så det får bli lite blandat. Ett par kortbyxor kanske och nätskor eller sandaler måste nog med.Pålästa om resmålet? Njae, så boken om Vancouver får nog

Nedräkningen har börjat
fredag 28 april 2017 - Örebro, Örebro län, Sverige

Nu är det inte många dagar kvar till avresa. Dags att börja packa...

Facebook
måndag 5 december 2016 - Örebro, Örebro län, Sverige

Det verkar inte funka att dela med FB, jag får skippa resdagboken denna resa också

Leif Granlund

Leif Granlund
sture54 i Julen 2016
Dagen innan avresa
torsdag 8 september 2016 - Örebro, Örebro län, Sverige

Nu är det dagen innan avresa. Eller egentligen börjar min resa redan idag då jag reser till Arlanda. Flyget imorgon går så pass tidigt att jag har valt att tillbringa en natt på ett hostel vid arlanda så att jag kan ta mig in i tid. Just nu härjar många känslor. Förväntan, nyfikenhet,

Dag 1
fredag 27 maj 2016 - Örebro, Örebro län, Sverige

Flyg från Arlanda till Amsterdam, och långflyg till Nairobi. Jag hade svårt att sova som jag planerat, trots min kudde, ögonlapp och hörlurar som ja fick köpa på flygplatsen. Efter Nairobi flög vi till Kilimanjaro där vi blev upphämtade av vår chaufför med buss som tog oss vidare till

Hej!
lördag 9 januari 2016 - Örebro, Örebro län, Sverige

En vecka kvar tills min lilla resa till Goa, Indien börjar. Skaffade den här resdagboken dels för min egen skull för att kunna gå tillbaka och läsa om vad som hände men också för att flera personer efterfrågat det. Jag är ingen expert på att skriva roliga inlägg men det ska nog gå bra

Angelica Rodenfelt

Den 18 oktober far jag med flyget till Quito i Equador

Vilse i Europa

Vilse i Europa

29 september 2017 - 13 oktober 2017

Då ingen av oss jublar över det svenska klimatet höst o vinter födde vi 2016 en idé. Vi ska prova att parkera vår husbil på sydligare breddgrader, där det är mer gynnsamt klimat. Kriterierna blev: 1 möjlighet till hyfsad värme på vintern.2 Lättillgängligt att flyga till och från destinationen. 3 inte alltför lång flygtid. Valet blev snabbt Spanien och Alicante. Hösten 2016 bar det iväg rakt ner genom Tyskland,Schweiz o Frankrike, för att landa i Alicante på det fjärde dygnet sen avresan från Sverige. Hemresan 5 månader senare gick i stort samma väg,med undantag av en mellanlandning i Montreux. Hela den grejen 2016 var så enkel och lättillgängligt och gav mersmak. Snabbt bestämde vi att 2017 göra om detta med långresa genom Europa. Valet av slutdestination blev den samma då vi inte utforskat det området klart. Samt att vi vet att det funkar då bra med parkeringen, transfer, flyg etc. Däremot blir resrutten en annan. Tanken är att ta oss från Örebro, Göteborg, Kiel till Atlantkusten och genom Holland, Belgien, Frankrike. In genom Frankrike till Andorra och sedan landa i Alicante ca 10-12 dagar senare. Några stopp har vi planerat för, vad vi vill se efter resan. Samtidigt får väder o vind avgöra en del. Vi åker till sol o hav om vädret tillåter. O är det sämre väder blir det mer sevärdheter och körsträckor. Dit näsan pekar och utan krus. 🎶🎼🎤🎵 För den som vill följa oss ska vi hålla den här dagboken uppdaterad så gott det går de här två veckorna. Kanske kan ge inspiration till någon. Eller bara bjuda på lite härliga bilder o glada skratt när vi berättar om vår vilsenhet och totala avsaknad av lokalsinne. Men fram kommer vi alltid. 🌞🌞🌞🌞🌞🌞

Roadtrip till Åshöjden

Roadtrip till Åshöjden

30 juli 2017 - 2 augusti 2017

Det hela började för ett år sedan kanske, när Kalle var hemma hos David och råkade få syn på ett dammigt exemplar av SVTs dramatisering av Åshöjdens bollklubb på DVD. - Haha, vad kul! Kan vi inte kolla? - Klart vi ska! Och tillsammans med Jorma, Edward, bagarn, hittejoel, de livsfarliga Ruben Svarte och Kniven Jönsson samt alla andra profiler i det lilla samhället från norra Skåne startade ett episkt äventyr. - Alltså man borde nästan läsa om böckerna för att jämföra. - Ja det borde man! Det ena ledde till det andra och nu är det alltså dags att göra en tur i författaren Max Lundgrens fotspår till Åshöjden (Åsljunga) för att med egna ögon se Blåbärskungens (Lingonkungen) hus, jogga ett varv runt Kräftsjön, känna på fotbollsplanernas gräs och njuta av den vad vi tror unika och vackra naturen. Vi packar med oss fotboll, tennisracket, portabel frisbeegolfkorg och frisbeesar och sätter av söderut. Äventyret kan börja.

Vancouver BC

Vancouver BC

3 maj 2017 - 17 maj 2017

Vancouver, Vancouver Island, vandring i tempererad regnskog, valar och kanske späckhuggare

Julen 2016

Julen 2016

6 december 2016 - 4 januari 2017

Jul och nyår ska firas i Sydostasien detta år. Sen resdagboken senast blev använd har vi gjort många resor, reseminnen finns på min FB. Där sjunker de undan fort . Carina ser fram mot jul i Thailand

Praktik i Monrovia, Liberia, HT 2016

Praktik i Monrovia, Liberia, HT 2016

9 september 2016 - 21 december 2016

Nu är det dags att fara iväg på en längre resa igen. Jag går för närvarande på socionomlinjen i Örebro och har fått chans att tillbringa en termin på praktik i Liberia. Jag kommer praktisera med en lokal organisation - RESH (Renewed Energy Serving Humanity. De arbetar för att främja psykisk hälsa och arbetar mycket med att stödja familjer som fallit offer för bland annat ebola, med fokus på den psykiska hälsan. Nu, bara ett par veckor innan avresa är allt väldigt nervöst, men även förväntansfullt!

Tanzania

Tanzania

26 maj 2016 - 5 juni 2016

En resa tillsammans med arbetskamraterna där vi börjar med safari i ngorogoro och serengetti och avslutar med en vecka på Zanzibar

Volontärarbete i Goa

14 december 2015 - 10 januari 2016

Sverigeroadtrip 2015

Sverigeroadtrip 2015

9 juli 2015 - 21 juli 2015

Göteborg - Hjo - Örebro - Stockholm - Norrköping - Västervik - Oskarshamn - Kalmar - Öland - Karlskrona - Åhus - Lund - Göteborg

Monica Ström
monica1960