Örebro

Inledande ord- på väg
fredag 7 december 2018 - Örebro, Örebro län, Sverige

Jag har burit på hopp om snö innan jag lämnar mitt vackra o kalla land. Att få ge mig ut i skidspåret i alla fall en gång i år. Men ödet ville annorlunda. När jag då vaknade i natt var marken helt vit, flera cm hade fallit under natten. Nej, tänkte jag. Inte nu, när jag ska åka. Det

Avfärd
onsdag 24 oktober 2018 - Örebro, Örebro län, Sverige

Lämnar ett snålblåsigt, soligt, sjugradigt Örebro vid lunchtid idag. Göteborg är dagens etappmål, där färjan till Kiel avgår 18.45.Transporterar oss Gbg-Kiel under natten. Ett ypperligt sätt att åka rätt många mil, sovandes i en hytt 🚢

Ewa Neogard
NiNeontourvilsen i Vilse i Europa del två
Senast aktiv - från Luxemburg
Halva nöjet är att längta
lördag 13 januari 2018 - Örebro, Örebro län, Sverige

Efter en tämligen resefattig sommar (vi sov hemma VARJE  natt så när som på ett par lägernätter i tält) så suger det REJÄLT i upplevelsetarmen. För två år sedan gjorde vi av med Svantes sista föräldradagar på en en femveckors-resa till Koh Lanta... och nu är det dags för dotterns

Liza Undemar
fiza71 i Costa Rica 2018
Fortfarande hemma
fredag 20 oktober 2017 - Örebro, Örebro län, Sverige

Idag är det fredag och vi packar och funderar på om allt verkligen ska med....kanske räcker det med betydligt mindre. Imorgon em tar vi bussen till Arlanda och sover på hotell för att vara på plats 04.30 söndag morgon. Planet går 06.30 mot Amsterdam.

Packning pågår
söndag 8 oktober 2017 - Örebro, Örebro län, Sverige

Hur ska jag få plats med allt??

Monica Ström
monica1960 i sydamerika
Senast aktiv - från Puno, Puno, Peru
Vi lämnar hemmet
fredag 29 september 2017 - Örebro, Örebro län, Sverige

Efter några smärre incidenter på morgonen med elproblem i husbilen (läs Stefan) rullar vi från Örebro kl 13.15.Dagens etapp blir till Göteborg där färjan till Kiel är bokad och avgår 18.45.Man kan ju välja att åka landvägen till Skåne, färja eller bro till Danmark o sen ner till

Ewa Neogard
NiNeontourvilsen i Vilse i Europa
Senast aktiv - från Luxemburg
Startklara!
söndag 30 juli 2017 - Lundby, Örebro, Örebro län, Sverige

Då var vi äntligen redo för avfärd.

Packning
söndag 30 april 2017 - Örebro, Örebro län, Sverige

Packningen har kommit igång. Vädret där bort verkar, i vart fall i början, bli betydligt varmare än vad som förutsagts tidigare. Så det får bli lite blandat. Ett par kortbyxor kanske och nätskor eller sandaler måste nog med.Pålästa om resmålet? Njae, så boken om Vancouver får nog

Livin the dream-på upptäcktsfärd i Latinamerika

Livin the dream-på upptäcktsfärd i Latinamerika

7 december 2018 - 10 januari 2019

Vilse i Europa del två

Vilse i Europa del två

24 oktober 2018 - 30 oktober 2018

Den här hösten är vi i lite tidsnöd när vi ska käre husbil en ner genom Europa. Så vi väljer den kortaste vägen och har valt att hyra parkeringsplats strax utanför Barcelona denna höst/vinter.

Costa Rica 2018

Costa Rica 2018

30 januari 2018 - 23 februari 2018

Vi åker tre veckor till Costa Rica med familjen. Svante 10 år och Tilla 8. En stor del av syftet med resan är att barnen ska få prova att surfa - pappans absolut största glädje i livet.

Sydamerika 2017

Sydamerika 2017

22 oktober 2017 - 22 oktober 2017

Avresa från Arlanda den 22/10. Mellanlandning i Amsterdam och sen vidare till Quito i Ecuador. Sedan vidare med buss och kanoter på Rio Verde, en biflod till Amazonfloden. I djungeln bör vi ett par nätter på en lodge. Efter det flyger vi till Galapagos och stannar fyra dygn där. Därefter bär det iväg till Lima i Peru och vidare med buss till Cusco för att ta tåget upp på Macchu Pichu. Resan avslutas vid Titicacasjön med besök på vassöarna. Flyg från Lima till Arlanda den 10/11.

sydamerika

sydamerika

8 oktober 2017 - 8 oktober 2017

Den 18 oktober far jag med flyget till Quito i Equador

Vilse i Europa

Vilse i Europa

29 september 2017 - 13 oktober 2017

Då ingen av oss jublar över det svenska klimatet höst o vinter födde vi 2016 en idé. Vi ska prova att parkera vår husbil på sydligare breddgrader, där det är mer gynnsamt klimat. Kriterierna blev: 1 möjlighet till hyfsad värme på vintern.2 Lättillgängligt att flyga till och från destinationen. 3 inte alltför lång flygtid. Valet blev snabbt Spanien och Alicante. Hösten 2016 bar det iväg rakt ner genom Tyskland,Schweiz o Frankrike, för att landa i Alicante på det fjärde dygnet sen avresan från Sverige. Hemresan 5 månader senare gick i stort samma väg,med undantag av en mellanlandning i Montreux. Hela den grejen 2016 var så enkel och lättillgängligt och gav mersmak. Snabbt bestämde vi att 2017 göra om detta med långresa genom Europa. Valet av slutdestination blev den samma då vi inte utforskat det området klart. Samt att vi vet att det funkar då bra med parkeringen, transfer, flyg etc. Däremot blir resrutten en annan. Tanken är att ta oss från Örebro, Göteborg, Kiel till Atlantkusten och genom Holland, Belgien, Frankrike. In genom Frankrike till Andorra och sedan landa i Alicante ca 10-12 dagar senare. Några stopp har vi planerat för, vad vi vill se efter resan. Samtidigt får väder o vind avgöra en del. Vi åker till sol o hav om vädret tillåter. O är det sämre väder blir det mer sevärdheter och körsträckor. Dit näsan pekar och utan krus. 🎶🎼🎤🎵 För den som vill följa oss ska vi hålla den här dagboken uppdaterad så gott det går de här två veckorna. Kanske kan ge inspiration till någon. Eller bara bjuda på lite härliga bilder o glada skratt när vi berättar om vår vilsenhet och totala avsaknad av lokalsinne. Men fram kommer vi alltid. 🌞🌞🌞🌞🌞🌞

Roadtrip till Åshöjden

Roadtrip till Åshöjden

30 juli 2017 - 2 augusti 2017

Det hela började för ett år sedan kanske, när Kalle var hemma hos David och råkade få syn på ett dammigt exemplar av SVTs dramatisering av Åshöjdens bollklubb på DVD. - Haha, vad kul! Kan vi inte kolla? - Klart vi ska! Och tillsammans med Jorma, Edward, bagarn, hittejoel, de livsfarliga Ruben Svarte och Kniven Jönsson samt alla andra profiler i det lilla samhället från norra Skåne startade ett episkt äventyr. - Alltså man borde nästan läsa om böckerna för att jämföra. - Ja det borde man! Det ena ledde till det andra och nu är det alltså dags att göra en tur i författaren Max Lundgrens fotspår till Åshöjden (Åsljunga) för att med egna ögon se Blåbärskungens (Lingonkungen) hus, jogga ett varv runt Kräftsjön, känna på fotbollsplanernas gräs och njuta av den vad vi tror unika och vackra naturen. Vi packar med oss fotboll, tennisracket, portabel frisbeegolfkorg och frisbeesar och sätter av söderut. Äventyret kan börja.

Vancouver BC

Vancouver BC

3 maj 2017 - 17 maj 2017

Vancouver, Vancouver Island, vandring i tempererad regnskog, valar och kanske späckhuggare

Julen 2016

Julen 2016

6 december 2016 - 4 januari 2017

Jul och nyår ska firas i Sydostasien detta år. Sen resdagboken senast blev använd har vi gjort många resor, reseminnen finns på min FB. Där sjunker de undan fort . Carina ser fram mot jul i Thailand

Anita Erlenhov
Hildae53