Östergötlands län

Lite otur

Igår hade vi en tuff dag. Från Norsholm tog vi oss över sjön Roxen. Det blåste rejält 15-18 s/m. Roxen är grund och det blev krabb sjö,höga och korta vågor. Det skumpade på rätt bra. Tuffe var inte nöjd. Mitt på Roxen började det plötsligt låta och skramla högt. Vårt ankare hade

Lena Dahlberg
VeraLinnea i Kanalresa mot medelhavet
Senast aktiv - från Gottskär, Hallands län, Sverige
Första stoppet - Medevi brunn

Första kaffestoppet blev Medevi brunn, helt otippat men vilken idyll. Vi hade först tänkt Öfralid, men tack vare att vi åkte fel fick det bli detta.- Ge mig ett citat, David, säger Kalle.- Nordens äldsta hälsobrunn. Här skulle vi ha tagit nattlogi, säger David.

Vi är äntligen på väg
söndag 30 juli 2017 - Norsholm, Östergötlands län, Sverige

Nu är vi på väg, eller på vatten vill jag skriva. Vi startade i tisdags från Stockholm där vi lämnade Årstavikens Segelsällskaps hamn. Där har vår motorseglare Vera-Linnea legat under vintern och väntat på äventyret som ska ta oss ner till Medelhavet. En mycket trevlig och glad

Lena Dahlberg
VeraLinnea i Kanalresa mot medelhavet
Senast aktiv - från Gottskär, Hallands län, Sverige
Finns dem så finns dem i Finspång
torsdag 20 juli 2017 - Finspång, Östergötlands län, Sverige

Resan gör sig påmind med en lätt pulserande värk i vaderna, och gårdagen med en smak av hallon och lakrits, när vi ska ta oss ner till frukosten efter en sista natt på hotell De Geer i Finspång. Nu ska man snart sätta sig på gumpen igen. Den vill inte det! En lagom etapp på 12 mil

En stuga i Åtvidaberg
tisdag 18 juli 2017 - Åtvidaberg, Östergötlands län, Sverige

Hej och hå,det blev en rejäl sittning idag. 7 timmar och 15 minuter aktiv rulltid i sadeln. Oskarshamn - Åtvidaberg. Sedan 07:00 imorse har vi varit i farten och sitter nu nersjunkna i varsin stol i en liten stuga på Åtvidabergs camping med dörren öppen för att få överblick över

Frukost på slusscafé
torsdag 13 juli 2017 - Kimstad, Östergötlands län, Sverige

Idag har vi inte bara tur med vädret, fick snubblade på ett STF-vandrarhem som hade billig frulle precis vid en sluss på Göta kanal... himla vackert!

Ett soligt uppvaknande
torsdag 13 juli 2017 - Norrköping, Östergötlands län, Sverige

07:30 och strålande sol. En kopp kaffe och sedan vidare!

Tälta vid löfstad slott..
onsdag 12 juli 2017 - Norrköping, Östergötlands län, Sverige

Hittade en fin tältplats nedanför Löfstad slott! En folköl tillsammans med myggen. Å en utsikt över vattnet ... gött!

En pizza i Åby
onsdag 12 juli 2017 - Åby, Östergötlands län, Sverige

5h 30 minuter rulltid, det känns för oss båda. Med vissa undantag har vägen varit både bra och vacker. Somliga delar nästan för fina för att vara sant.  Solen har kikat på oss sedan vårt första pedaltag i förmiddags, så knappast nåt att klaga på där.

18 Februari
lördag 18 februari 2017 - Skärblacka, Östergötlands län, Sverige

Då var det äntligen dags att snart bege sig mot tågstation för färd mot Arlanda😊Fick samtal från Carro att hon inte mår bra feber, ont i halsen & förkyld så det blir att proppa i sig värktabletter eller så får det bli whiskey på planet > dessa himla dagisbaciller. Chili har

Jessica Jonasson

Resa med vår Motorseglare ner genom Europas kanaler

Roadtrip till Åshöjden

Roadtrip till Åshöjden

30 juli 2017 - 2 augusti 2017

Det hela började för ett år sedan kanske, när Kalle var hemma hos David och råkade få syn på ett dammigt exemplar av SVTs dramatisering av Åshöjdens bollklubb på DVD. - Haha, vad kul! Kan vi inte kolla? - Klart vi ska! Och tillsammans med Jorma, Edward, bagarn, hittejoel, de livsfarliga Ruben Svarte och Kniven Jönsson samt alla andra profiler i det lilla samhället från norra Skåne startade ett episkt äventyr. - Alltså man borde nästan läsa om böckerna för att jämföra. - Ja det borde man! Det ena ledde till det andra och nu är det alltså dags att göra en tur i författaren Max Lundgrens fotspår till Åshöjden (Åsljunga) för att med egna ögon se Blåbärskungens (Lingonkungen) hus, jogga ett varv runt Kräftsjön, känna på fotbollsplanernas gräs och njuta av den vad vi tror unika och vackra naturen. Vi packar med oss fotboll, tennisracket, portabel frisbeegolfkorg och frisbeesar och sätter av söderut. Äventyret kan börja.

Dit hjulen rullar 2017

27 januari 2017 - 24 februari 2017

Thailand 2017

Thailand 2017

18 februari 2017 - 16 mars 2017

Semesterresa kombinerad lite försenad 50-års resa då det denna gången även kommer vara Carro, Robin, Angelie och Casper. Och på plats finns redan Matte, Sanna, Elliot, Alvin, Karin & Lennart

Bonaire 2017

Bonaire 2017

19 januari 2017 - 5 februari 2017

Efter att ha haft Bonaire på kandidatlistan i flera år så blir det till slut en två veckors resa till denna karibiska ö. Om urvalet av aktiviteter har varit något begränsat på tidigare resor så finns här egentligen bara en - dykning. Sedan kan man också titta på flamingos, åsnor, och saltproduktion vilket säkert är fullständigt fascinerande. Dykningen å andra sidan lär vara väldigt bra och vi har fått en del tips på bra ställen för vilka vi hoppas kunna återkomma med rapport.

Filippinerna 2016-2017

Filippinerna 2016-2017

28 december 2016 - 28 december 2016

Äntligen är det dags för vår efterlängtade resa till Filippinerna! 3 veckor kommer vi spendera här, på boracay och Malapascua 🌴

Thailand Fam Arnell Thorwald

Thailand Fam Arnell Thorwald

11 december 2016 - 4 januari 2017

Jul och nyår i Thailand. Ett himla farande och flängande.

Våran  Thailandsresa.

Våran Thailandsresa.