Kristianstad

Cykeltur till Torsebro krutbruk, ca 10 km norr om Kristianstad
onsdag 15 april 2020 - Kristianstad, Skåne län, Sverige

I Coronatider håller vi oss hemomkring!Det finns så många intressanta platser att besöka i vårt närområde. Vid Toresbro kan man även vandra en runda i Torsebroparken som är ett Natura 2000-område med många gamla ekar och hålträd. Man har tillverkat krut i Torsebro från 1600-talet

Vandring på Balsberget, ca 97 m ö h. Cyklade runt Oppmannasjön mm
måndag 13 april 2020 - Kristianstad, Skåne län, Sverige

Vi vandrar så mycket vi kan här hemomkring. När vi inte kunde resa till Alanya. Vi rör oss i Kristianstadstrakten och Listerlandet 🚴‍♂️

Hemma igen.
fredag 13 mars 2020 - Kristianstad, Skåne län, Sverige

Avsluta denna resan - och nästa!!Onsdag förmiddag (4 mars, resdag) på stranden ett par timmar! Packa klart och utcheckning. Taxi till flygplatsen.Så enkelt det är att checka in när man får hjälp av vänlig personal, som sköter den automatiska incheckningen. Inför denna avresan satte vi

ewaleo i Maldiverna och Qatar
Hemma sedan två veckor!!
fredag 29 mars 2019 - Kristianstad, Skåne län, Sverige

Visst är vi hemma igen! Just idag, den 29 mars har vi nästan 15 grader varmt, det kan man kalla vårväder.Vi kom hem den 16 mars, nöjda med vår semester i sol och värme. Resten av årets resor blir i Europa! Må väl kära "medresenärer". Varma hälsningarEwa och Leo

ewaleo i A och C öar i Karibien
Australien
fredag 22 mars 2019 - Kristianstad, Skåne län, Sverige

Idag har vi varit inne på resebolaget och betalt handpenningen för vår resa.

Eva Rubin
Evru54 i Australien/Nya Zeeland/Bali
Senast aktiv - från Tollarp, Skåne län, Sverige
Förberedelse, fakta
tisdag 28 augusti 2018 - Kristianstad, Skåne län, Sverige

Studio Sandra i Dubrovnik 6-11 sept 2018.Boendet ligger 4 minuters promenad från stranden. Studio Sandra ligger 2 km från den gamla stadsdelen i Dubrovnik som finns med på UNESCO:s världsarvslista. Här finns gratis Wi-Fi, kostnadsfri parkering, en balkong med havsutsikt samt en LCD-TV med

Jonny Persson
Malte i Ö-luffning i Kroatien
Barcelona - Stockholm- Kristianstad
lördag 28 april 2018 - Kristianstad, Skåne län, Sverige

Hemåt via Barcelona och Stockholm.Efter ett och ett halvt dygns avslutande medelhavskryssning var det avmönstring i Barcelona.Bussar mötte upp och tog oss svenskar, ca 280 personer, med på en trevlig rundtur i staden. I vår buss hade vi en mycket duktig svensk guide som presenterade stadens

ewaleo i Kryssning i Karibiska Havet
Hemma igen.
fredag 9 mars 2018 - Kristianstad, Skåne län, Sverige

Hemma igen!Strålande sol och 7 grader varmt när vi kom till Kristianstad den 6 mars! Härligt.I Abu Dhabi har vi haft en behaglig tillvaro, sol och bad och avkoppling mitt i storstaden.Det finns en hel del att fundera på, de otroligt påkostade byggnaderna, vägarna m.m. och samtidigt många

ewaleo i Sol och värme i Abu Dhabi
Senast aktiv - från Kristianstad, Skåne län, Sverige
Det blev ca 300 km totalt...
fredag 11 augusti 2017 - Kristianstad, Skåne län, Sverige

Ja nu är vi hemma igen...de två sista etapperna var Kristianstad-Brösarp och Brösarp- Simrishamn.Sträckan till Åhus-Rigeleje gick förbi Ålakusten...var lätt och lite hemmatam för mig...innan dess bjöd Ylva på glass på Torget i Åhus..men från Rigeleje kom stigningen upp mot

Lite mer än halvvägs...
onsdag 9 augusti 2017 - Kristianstad, Skåne län, Sverige

Hej...nu har vi cyklat i tre dagar. Ca 6-7 mil om dagen. Väldigt lite regn men idag fick vi några stänk i närheten av Sölvesborg, annars superfint cykelväder. Naturen varierar, från den mörka småländska skogen till de öppa landskapen.I början av Sydostleden i Växjö kommun var det

Vandringar, Boule och Canasta i Alanyaområdet, Turkiet i 40 dagar. Men CORONAN satte stop för resan!

28 mars 2020 - 8 maj 2020

Vårt härliga reseliv fortsätter. Vi avser att möta våren-försommaren i Alanyaområdet. Vandringar, Boule och Canasta och härliga möten med glada människor står högt på vår önskelista. Speciellt genom vandringarna blir det bra möten att träffa gamla och nya vänner, i en fantastisk natur. Taurus-bergen bjuder på varierande svårigheter. Vi hoppas oxå på några bad på Kleopatrastranden. Välkomna ombord! Trodde vi, men ack så blev det inte. Vi fick försöka och ställa om till vandringar och cykelturer i södra Sverige istället. Vädret har så långt varit mycket bra. Mycket sol och vindigt och lite svalare än i Alanya, men häng med om Ni vill!

Maldiverna och Qatar

Maldiverna och Qatar

11 februari 2020 - 4 mars 2020

Avresa på kvällen från Kastrup. Byte i Doha, Qatar och nästa dag landar vi på Malé. Båt till Maafushi, en vecka på Kaani Beach. Tillbaka till Malé (!) och därifrån till Malahini. Sol och bad en vecka. Vi lämnar Maldiverna för Doha, Qatar där vi har en vecka i storstad för återanpassning till Kristianstad.

Australien/Nya Zeeland/Bali

Australien/Nya Zeeland/Bali

26 december 2019 - 29 januari 2020

Reser till Australien över nyår 2019/2020, sedan bär det av till Nya Zeeland, där vi ska bila runt både på sydön och nordön. Avslutar resan med fem dagar på Bali.

A och C öar i Karibien

A och C öar i Karibien

14 februari 2019 - 16 mars 2019

Två veckor på Aruba och två veckor på Curacao. Naturupplevelser både på land och i havet.

Ö-luffning i Kroatien

Ö-luffning i Kroatien

6 september 2018 - 26 september 2018

Vi flyger till Dubrovnik via Zagreb. Sover i Dubrovnik i 5 nätter. Sen beger vi oss ut på Ö-luffning i Kroatiens arkipilag. Vi avser besöka Korcula, Hvar och Split. Därifrån tar vi bussen tillbaka till Dubrovnik. Kroatien blev självständigt 1991 efter en blodig skilsmässa från Jugoslavien. Landet gränsar till Slovenien, Ungern, Serbien, Bosnien-Hercegovina och Montenegro. Kustlinjen är ca 1778 km och landet har ca 1246 öar. Vattnet i Adriatiska havet är kanske Europas renaste. Jag tänker lägga in bilder och lite text och Ni får gärna skriva texter/inlägg och lägga in bilder. Jag reser med Inger och vi skall vandra åka båt, tanka mycket sol, göra utflykter och lära oss en del om Kroatien. Och framför allt njuta av det goda klimatet. Välkomna att följa oss!

Kryssning i Karibiska Havet

Kryssning i Karibiska Havet

2 april 2018 - 22 april 2018

Flyg från Arlanda till Dominikanska Republiken där vi går ombord på Costa Pacifica i La Romana. Två dygn i DR, La Romana och Catalina Island. Besöker därefter under en vecka öarna: St. Kitts, St. John´s, Martinique, Guadeloupe, St. Lucia och Barbados. Sedan följer sex dygn till havs då vi korsar Atlanten. Stannar till i St. Cruz (Teneriffa), fortsätter till Malaga och avslutar i Barcelona. Heldag där innan vi flyger "hem" till Stockholm.

Sol och värme i Abu Dhabi

Sol och värme i Abu Dhabi

13 februari 2018 - 6 mars 2018

Flyg till Dubai. Bil till Abu Dhabi. Inga planerade utfärder men det hoppas vi att det ska bli.

Cykling på Sydostleden i södra Sverige

Cykling på Sydostleden i södra Sverige

7 augusti 2017 - 7 augusti 2017

https://sydostleden.se/ Här kan Du se den 270km långa leden. Ylva och jag cyklar den från Växjö till Simrishamn. Den passerar igenom många av de platser där jag har "mycket förflutit". Ungdomsdanserna i Växjö, scoutläger i Blidingsholm, Åkeholm, Mörrumsån där jag varit "hemmensägare" och fiskat lax i ca 20 år, hotel Walhall där jag konfererat med julbord och nuförtiden har jag återupptagit dansen i Mörrums folkets park och så Kristianstadstrakten ner mot Simrishamn är ju min hemmaplan...men det blir flera nya cykel-bana-avsnitt som jag inte cyklat på. Kanske kommer Radio Kristianstad med på resan? Roligt skall det bli...så välkommen!

Vandring i Kristianstad och Bromölla

Vandring i Kristianstad och Bromölla

13 mars 2017 - 20 mars 2017

Öar i Thailand och Vietnam

Öar i Thailand och Vietnam

9 januari 2017 - 28 mars 2017

Vi besöker Koh Chang, Koh Kood i Thailand samt Saigon och Phu Quoc i Vietnam.

Jonny Persson
Malte