Kristianstad

Det blev ca 300 km totalt...
fredag 11 augusti 2017 - Kristianstad, Skåne län, Sverige

Ja nu är vi hemma igen...de två sista etapperna var Kristianstad-Brösarp och Brösarp- Simrishamn.Sträckan till Åhus-Rigeleje gick förbi Ålakusten...var lätt och lite hemmatam för mig...innan dess bjöd Ylva på glass på Torget i Åhus..men från Rigeleje kom stigningen upp mot

Lite mer än halvvägs...
onsdag 9 augusti 2017 - Kristianstad, Skåne län, Sverige

Hej...nu har vi cyklat i tre dagar. Ca 6-7 mil om dagen. Väldigt lite regn men idag fick vi några stänk i närheten av Sölvesborg, annars superfint cykelväder. Naturen varierar, från den mörka småländska skogen till de öppa landskapen.I början av Sydostleden i Växjö kommun var det

Hemma igen.
söndag 2 april 2017 - Kristianstad, Skåne län, Sverige

Hemma igen. ( 28/3 2017).Även den sista dagen (27/3) på vår Asiensemester var solig och varm.Vi har haft det mycket skönt, inte en enda dag utan solsken. Ibland lätta moln och t.o.m. regnstänk i någon minut. Åska och regn några nätter. Varmt, på slutet nästan för varmt, men härlig

ewaleo i Öar i Thailand och Vietnam
måndag 20 mars 2017 - Kristianstad, Skåne län, Sverige

Kristianstad är en kommun i nordöstra Skåne som gränsar till Blekinge och södra Småland. Staden har en yta på 1 346 kvadratkilometer och är mest känd för sin natur, inte minst sina vattendrag. I jämförelse med andra kommuners yta är Kristianstad den största kommunen i Skåne, trots

Nu snart dags att sova

Jan-Erik Janson
Jke i Spanien 2016/17
Senast aktiv - från Boden, Norrbottens län, Sverige
Albanien och Korfu och lek med Signe o Viktor

Min resa till Albanien och Corfu 2016-07-20--31 Jag startade med en flygresa med Norwegian från Köpenhamn via Oslo-Corfu. Lite onödigt lång, men… I Corfu tog jag en båt över till Sarande i Albanien. En liten behaglig tur på ca 1,5 tim. Inpasseringen genom passkontrollen var lite trög, men

malte
Malte i Albanien 2016
Heraklion, Kreta

Heraklion, Kreta. 19/4. Vi hade lugnt och skönt väder när vi kryssade från Port Said till Kreta. Något svalare men 25 grader på soldäck var inget att klaga på. Dagen i Heraklion blev en mycket skön promenaddag i den gamla staden innanför

Rom och sedan hem.

Rom. 22/4. Sista utflyktsdagen stod Rom på agendan. Costa Luminosa angjorde kaj i Roms hamnstad Civitavecchia där ett mäktigt gammalt fort drog till sig blickarna. Till Rom hade vi 1,5 timmars bussfärd genom ett vackert, böljande landskap med vinodlingar och vårgrönska.

Catania och Etna på Sicilien

Catania och Etna på Sicilien. 20/4. Vi kryssar i lite svalare väder och dessutom i ett hav med lite vågor! En dag lämplig att börja sortera ut det som inte ska med hem. När vi lämnade Sverige hade vi packning på 2x23 kg (förutom handbagage), exakt tillåten vikt. En del inköp har vi gjort

Cykling på Sydostleden i södra Sverige

Cykling på Sydostleden i södra Sverige

7 augusti 2017 - 7 augusti 2017

https://sydostleden.se/ Här kan Du se den 270km långa leden. Ylva och jag cyklar den från Växjö till Simrishamn. Den passerar igenom många av de platser där jag har "mycket förflutit". Ungdomsdanserna i Växjö, scoutläger i Blidingsholm, Åkeholm, Mörrumsån där jag varit "hemmensägare" och fiskat lax i ca 20 år, hotel Walhall där jag konfererat med julbord och nuförtiden har jag återupptagit dansen i Mörrums folkets park och så Kristianstadstrakten ner mot Simrishamn är ju min hemmaplan...men det blir flera nya cykel-bana-avsnitt som jag inte cyklat på. Kanske kommer Radio Kristianstad med på resan? Roligt skall det bli...så välkommen!

13 mars 2017 - 20 mars 2017

Öar i Thailand och Vietnam

Öar i Thailand och Vietnam

9 januari 2017 - 28 mars 2017

Vi besöker Koh Chang, Koh Kood i Thailand samt Saigon och Phu Quoc i Vietnam.

Spanien 2016/17

Spanien 2016/17

7 oktober 2016 - 17 april 2017

Husbil genom europa och vinte i Spanien/Portugal

Albanien 2016

Albanien 2016

20 juli 2016 - 31 juli 2016

Välkomna till Albanien! Jag flyger till Korfu. Sedan åker jag båt till Saranda i Albanien. Det bor ca 3 mijl invånare i landet och Albanien är ungefär så stort som Småland. Jag är mest intresserad av kuststräckan norr och söder om Sarande. Ksamil, Himare är platser jag tänker besöka. Jag kommer att leka med några av mina barnbarn under resans gång. Välkomna att följa med! Jonny P

Kryssning Jorden runt.

Kryssning Jorden runt.

5 januari 2016 - 23 april 2016

Flyg till Milano, övernattning. Bil till Savona där vi går ombord på Costa Luminosa. Vår kryssning går först till Marseille, Barcelona,Lanzarote och Kap Verde. Vi korsar Atlanten och följer sedan Sydamerikas östra kust från Recife till "Hornet". Vi går iland på totalt 8 ställen utmed kusten. Vi följer sedan Chiles kust norrut, går iland på 4 olika ställen. Sedan går vi till Påskön där vi stannar i 2 dagar. Sällskapsöarna kommer vi till efter 4 dygn till havs. Fyra olika öriken besöker vi där under 8 dygn. Nya Zealand och Australien står sedan på tur, besök i 3 städer. Sju dygn till havs, Indiska Oceanen, sedan kommer vi till Sri Lanka och därefter väntar Indien. Vi fortsätter sedan till Förenade Arabemiraten, Petra i Jordanien, Suezkanalen och tillbaka till Medelhavet. Vi besöker Kreta och Sicilien samt Citavecchia (med utflykt till Rom). I Savona sluts cirkeln.

Öriken i Indiska Oceanen

Öriken i Indiska Oceanen

6 januari 2015 - 16 mars 2015

Zambia

Zambia

13 september 2014 - 9 november 2014

Vi: Maja och Ea tar den fantastiska chansen vi har att få göra en av våra sjuksköterskepraktiker i ett annat land. Eftersom att Maja alltid haft en längtan att vara tillbaka i Afrika, och Ea inte heller har något emot att testa på detta äventyr, så har vi valt att förlägga dessa 8 veckor i Zambia! Det är med förväntansfulla, nervösa och glada känslor som vi nu packar våra stora väskor fulla med allt från sjukvårdskläder och skolböcker till myggnät och knäckebröd! Vi blir glada om ni vill hänga med här i vad vi har för oss! Vi ska göra vårt bästa för att uppdatera med jämna mellanrum, vilket innefattar böner om ett inte allt för segt internet ;) Hakuna matata!

malte
Malte