Sigtuna

En sista koll på att Resdagboken funkar.
torsdag 19 april 2018 - Sigtuna, Stockholms län, Sverige

Så är det packat å klart.Skönt att man bor så nära Arlanda, 25 minuter med direkt buss.Imorgon startar vi med en tur upp i Tokyos högsta stuga, bara för att få lite koll på byn, 30 000 000 mäniskor bor det där !!!!Skall nu försöka lägga upp en bild av Tunnelbane nätet (tur att Tiina

Hemma å här kommer hela resan
måndag 26 februari 2018 - Sigtuna, Stockholms län, Sverige

Hej igen alla människor.Nu har jag kommit hem och fått igång min Wi-Fi, nu skall här skrivas.Det har varit en fantastisk resa, jag älskar USA, underbara bilar, härliga människor.Det hela startad med en liten flygtur, Sigtuna – Orlando, tog 22 timmar, phuha. Jobbigt det där.Hämtade ut

lionkungen i 40. Daytona, igen, igen
Det ser vel bra ut.
lördag 10 februari 2018 - Sigtuna, Stockholms län, Sverige

På Onsdag är det dax, kollar väderet i Orlando varje dag, är lite nervös, 2015 var det kallt, kallt, synd.Men nu du, nu ser det riktigt bra ut, det blir ner cabbat varje dag.Bild 1 är från 2015.Bild 2 är från idag.Det blir keps å solkräm, hurra, hurra.

lionkungen i 40. Daytona, igen, igen
Nu börjar resan!

Ja då var dagen äntligen här! Idag jobbade vi bara halvdag, sen stökade vi runt hemma under eftermiddagen. Sen var det dags att ta tåget till Arlanda, det var hur mycket folk som helst på tåget men det gick ganska smidigt. När vi kom till Arlanda checkade vi in på #bluradissonarlanda

Packat å klart
måndag 11 september 2017 - Sigtuna, Stockholms län, Sverige

Det som är packat det har jag med mig, det som saknas behöver jag inte (eller åxå så köper jag på vägen).En månad att trask runt östra delen av Östarsjön, skall bli riktigt intressant.Tyskland känner jag ju, Litauen, Lettland, Estland, har Tiina koll på, det kuliga kommer å bli

lionkungen i 39. Östersjön runt
GPS i all ära.........
lördag 26 augusti 2017 - Sigtuna, Stockholms län, Sverige

........men en kartbok för översikts navigering är alltid bra.Så idag köptes en Michlein EuropaAtlas från 2013 på rea. 95 kr.Så nu kan vi börja detalj planera.

lionkungen i 39. Östersjön runt
Så är Meeting point avtalad
lördag 18 mars 2017 - Sigtuna, Stockholms län, Sverige

På Tisdag möter Koos upp på Menlyn Park Mall, Menlyn/Pretoria. Sedan lotsar han oss ut i teränglådan.  Johannesburg - Pretoria, ca: 40 minuter, Pretoria - Maratbe National Park, ca 4 timmer. Hur långt in i parken vi bor vet jag inte ännu.Tiina har hittat platsen på sin "platta", där hon

Reseförsäkringen gäller inte...............
torsdag 16 mars 2017 - Sigtuna, Stockholms län, Sverige

........för Volontär resor. Visste ni det. Jag gjorde det inte, men hon Tiina hon kan läsa paragrafer hon. Ok, det kostade en extraförsäkring. 707 kr för 14 dagar. Hummm, de var dyrt de.Idag fick jag en mail från Sydafrika:===========================Sabrina told me today that next week we

Hemma, å testen av Resdagboken gick jättebra.
torsdag 9 mars 2017 - Sigtuna, Stockholms län, Sverige

Återvänt till hemmets ljuva vrå.Avslutade Danmark med ännu en nostalgi trip i Köpenhamn, besökte mitt första och sista boende.Sedan turen över bron å fick visa körkort, det var den stora flykting kontrollen!!!!Så bar det av till Halmstad, å en gammal resekompis, från Rosabussarna, Peru

lionkungen i 36 Nostalgitur i Danmark
41. Körsbärsblommor å Snöapor i Japan

41. Körsbärsblommor å Snöapor i Japan

19 april 2018 - 3 maj 2018

Så skall vi öppna ett nytt land i Asien. Tiina har alltid pratat om Snöaporna (Makkaker heter dom) i Japan. Å så hittade hon denna resa, med Världens Resor. Dyrt men spännande. Liten grupp (13 st) å svensk guide. kan det bli bättre?? Startar i Tokyo å lufsar norrut, både med tåg, buss å till fots.

40. Daytona, igen, igen

40. Daytona, igen, igen

14 februari 2018 - 24 februari 2018

Åter igen en tur till Orlando Florida, Nascar, Daytona 500. Jaha, varför tar idioten den turen en gång till. Åk själva dit å kolla, 40 - 45 bilar, med ett par meter emellan i över 300 km/timmen på en rundbana, 100 000 racertokiga amerikanare på läktaren. Måste upplevas en gång till. F1 (formula 1), släng dej i väggen. Det blir 4 dagar bilrace + ett dragster museum, och en veckas turnera runt, Mustis cab, beställd. Kolla hemsidan: http://www.daytonainternationalspeedway.com/

Anneli och Olovs USA-resa hösten 2017

Anneli och Olovs USA-resa hösten 2017

13 oktober 2017 - 3 november 2017

Vi kommer bila runt 3 veckor i västra USA, med start och stopp i Los Angeles.

39. Östersjön runt

39. Östersjön runt

12 september 2017 - 30 september 2017

Så är det dags att sluta cirkeln, tidigare i år har jag varit tur å retur Danmark, senare körde jag genom hela Norge, Oslo till Kirkenes, ner i Finland till Lahtis. Nu skall säcken knytas samman, och Tiina skall med. Tyskland, Polen, Litauen, Lettland, Estland, Lahtis Finland. En spännande bilresa utanför den heta turist säsongen.

37. Volontär hos L E O i Marataba, Sydafrika

37. Volontär hos L E O i Marataba, Sydafrika

20 mars 2017 - 12 april 2017

Så är det dags igen, att "räkna lejon" hos L E O https://www.facebook.com/LEO.Africa Vi hyr en bil i Johannesburg, 3 - 4 timmar till Marataba, där blir vi i 2 veckor, därefter en veckas rundtur upp i Drakenbergen, Panorama Route. Denna gång hänger Tiina med

36 Nostalgitur i Danmark

36 Nostalgitur i Danmark

9 mars 2017 - 9 mars 2017

En av mina stora idoler, Hans Joensen, (min tidigare medarbetare) har inviterat på "Inflyttnings party", då kommer man å samtidigt blir det en rundtur i Köpenhamn med omnejd. Jag har ju bott och arbetat 22 år i Danmark. Samtidigt skall det bli spännande att testa hur den nya Resdagboken fungerar.

Afrika Seychellerna 2016

Afrika Seychellerna 2016

16 december 2016 - 30 december 2016

Glada Skogsbor drar på safari och badsemester över jul. Vi hoppas se spännande djur, ha lata dagar på stranden, dyka och....komma tillbaks som gifta (ja, de två äldsta då...)

35. Iran runt, hos nomader å grott boende

35. Iran runt, hos nomader å grott boende

12 april 2016 - 30 april 2016

Så är det dags igen, en spännande kultur-tur med Läs & Res, en uppföljning av vår tidigare resa till Uzbekistan å Sidenvägen. Startar i Shiraz, sedan besök hos nomader (bo i tält), vidare med buss å tåg. På ett annat ställe skall vi bo i grottor. En liten tajt grupp på 13 personer plus en lokal guide.

34. Äventyrernas, Äventyr

34. Äventyrernas, Äventyr

5 januari 2016 - 23 januari 2016

Jag har mött en jätte trevlig kille från Gambia, som har hus och familj i Senegal. Han arbetar i Sigtuna som hemhjälpare. Han har många andra järn i elden. Det ena ordet gav det andra ordet, å jag har aldrig varit i Vest Afrika. Så nu kommer jag dit, skall bo hemma hos Mustapha och uppleva Senegal, inte som turist utan som privat person samman med en vanlig familj. Det kallar jag för ett äventyr. Jag gläder mig.

33. Grekland på 4 hjul

33. Grekland på 4 hjul

2 september 2015 - 16 september 2015

Så är det dax igen, denna gång blir Tiina med, hon har ju blivit pensionär. Diskussionens vågor gick höga, hon ville ö-luffa (man hamnar på många turistorter), jag ville bila runt långt bort från alla turister. Det blev ett demokratiskt mix. Flyg till Aten, hämta hyrbil, köra 3 timmar till första övernattningen, sedan vet vi inte mer än att vi skall ut på några öar ett par dagar. Dessvärre blir det bara 14 dagar denna gång.

Stockholm Arlanda International Airport / Terminal 2 - 3 - 4 - 5, Sigtuna, Stockholms län, Sverige
109
228