Sydafrika

Brev nr 2- På väg till Sverige
onsdag 7 juni 2017 - Oudtshoorn, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Kära vänner!Imorgon bär det av till Sverige igen. Peter följer med denna gången och vi kommer att vara i Sverige fram till den 15 augusti. Vi behöver extra mycket tid i år därför att vi har hyrt ett sommar torp i Östra Vingåker som ligger på gården Barksäter.Vi kommer att flytta in i

Anette Murless
Usambarabergen i Oudtshoorn
Senast aktiv - från Oudtshoorn, Västra Kapprovinsen, Sydafrika
1 juni
torsdag 1 juni 2017 - Pretoria, Gauteng, Sydafrika

"Den tjugofemte (dagen tillsammans) smäller det."Hemresedagen är här. Som vi har väntat och längtat. Tänk va, att jag och pappa varit här längst nere i Afrika i nästan en månad. Vi var i Sverige fem dagar av min favoritmånad maj. Men det har gått bra ändå. Har inte mycket att klaga

Min första morsdag
måndag 29 maj 2017 - Pretoria, Gauteng, Sydafrika

Dag tjugoett tillsammans. Tre veckor. Igår firade föräldrarna 51-årig bröllopsdag. Eller firade och firade, pappa glömde bort den men påmindes av mamma, i vanlig ordning. Det är lite av en tradition för dem. 😉 De får hursomhelst fira en vecka försent istället. Inte illa det

3 veckor
lördag 27 maj 2017 - Pretoria, Gauteng, Sydafrika

20 dagar tillsammans. Nu har vi varit borta i tre veckor och jag längtar rutin och vardag. 🇸🇪Ett förtydligande: Landet Abbe kommer från är Lesotho. Språket han talar är Sesotho. Han är en Mosotho. Hans folk heter Basotho. Typ så. 👶🏾Gårdagen kan vara den sämsta dagen på resan.

Kenny & Dolly
torsdag 25 maj 2017 - Pretoria, Gauteng, Sydafrika

Jag har nästan släppt räkningen på dagar nu. Tror det är 18 tillsammans. Det är iallafall torsdag och en vecka kvar till hemfärd. I förrgår blev vi hämtade 8:45 för att åka till Svenska ambassaden och ansöka om pass. Eftersom Thabelo är utländsk kommer han få ett annorlunda

Pretoria
tisdag 23 maj 2017 - Pretoria, Gauteng, Sydafrika

Dag sexton tillsammans. Tisdag. "Pretoria - we're goin up up up uuup.."🎶Igår morse vid nio gav vi oss av; jag, pappa, Abbe och vår chaufför Stefanos. Stefanos är en gentleman i 55-års åldern. Tänk aprikostonade glasögon, jeans, silkig beige skjorta. Tänk en nedtonad privat Elton John.

Senast aktiv - från Falun, Dalarnas län, Sverige
Knallat en bottenplatta igen.
måndag 10 april 2017 - Pretoria, Gauteng, Sydafrika

Hyrbilar är bara skräp, igen har jag knallat en bottenplatta på en hyrbil, förra gången var det "mustisen" i U S A.Inte kan det vara fel på han som kör, eller??Nå, på en hårdtorkad potatisåker gäller det att hitta rätt, men så såg vägen till L E O basen ut.Tur att det finns

med GPS:en hamnade vi på en sopptipp
lördag 8 april 2017 - Graskop, Sydafrika

Vid transporten från Pretoria till Grasskop styrde gps:en in oss på en soptipp, tur att man kan prata och att det finns snälla mäniskor som leder en på rätt spår.Det har varit dåligt med WiFi på denna resa, så jag återkommer med bilder när vi kommer hem. (har 1 600 bilder att välja

Då är det nog dags för ytterliggare en ny bil....
fredag 7 april 2017 - Sun City, Nordvästprovinsen, Sydafrika

Efter Ghanzi tog vi oss in i Transfrontier parken, väl där så tog vi oss över till den Sydafrikanska delen. I Nossob som är det närmsta lägret upptäckte vi till våran förfäran att allt var fullbokat, tydligen börjar de sitt skollov denna veckan, nåväl vi fick en "nöd camping plats".

Hijacker 4 km
onsdag 5 april 2017 - Pretoria, Gauteng, Sydafrika

Efter 2 fantastiska veckor i buchen vände vi ut mot civilisationen, i Pretoria möttes vi av denna vägskylt "Hijaker 4 km" !!!!Nej tack, tillbaka till buchen där känner vi oss trygga.Första natten blev på ett 5 stjärnigt hotel som Sabrina hade rekomenderat.Visst är det trevligt. meeen,

Resan till Thabelo

Resan till Thabelo

6 maj 2017 - 2 juni 2017

Att resa för att hämta hem sitt adoptivbarn känns onekligen speciellt. "Hurra" och "Hur då" på samma gång. Aldrig trodde jag väl att den dagen skulle kunna komma och det är knappt jag tror det nu heller, trots att jag nu har ett medgivande, har gjort bokningar och förberett det som behöver förberedas. Det är, tycker jag, en både fysisk och psykisk resa vilket kan låta klyschigt, men det är många tankar och känslor att hantera och försöka landa i. Kanske det är det svåraste med resan. Hursomhelst; i den här resdagboken tänker jag berätta om mina upplevelser kring adoptionen och om starten på mitt nya efterlängtade liv tillsammans med Thabelo, som jag kommer kalla Abbe. Jag tror jag kommer behöva skriva av mig om det jag är med om. Välkommen med.

37. Volontär hos L E O i Marataba, Sydafrika

37. Volontär hos L E O i Marataba, Sydafrika

20 mars 2017 - 12 april 2017

Så är det dags igen, att "räkna lejon" hos L E O https://www.facebook.com/LEO.Africa Vi hyr en bil i Johannesburg, 3 - 4 timmar till Marataba, där blir vi i 2 veckor, därefter en veckas rundtur upp i Drakenbergen, Panorama Route. Denna gång hänger Tiina med

Sydöstafrika👅

Sydöstafrika👅

9 mars 2017 - 22 april 2017

Jag ska bo på ett busstak i sex veckor, join mee

Panthera Africa

Panthera Africa

21 januari 2017 - 19 februari 2017

Panthera Africa är ett projekt som räddar kattdjur. Projektet håller till i Sydafrika, Stanford. Här ska vi tillbringa fyra veckor framåt som volontärer.

Stora Sydafrikaresan 2017

Stora Sydafrikaresan 2017

19 januari 2017 - 8 februari 2017

It's Time for Africa

It's Time for Africa

28 december 2016 - 18 januari 2017

Dags att besöka ännu en världsdel - It's time for Africa! Närmare bestämt Sydafrika där jag, tillsammans med min bror och hans familj, i tre veckor ska bo hemma hos Emma (+ familj)... Så låt oss se vad SA har att erbjuda ;)

Sydafrika Garden Route

6 januari 2016 - 6 januari 2016

Sydafrika 2016

Sydafrika 2016

18 november 2016 - 27 november 2016

Djur Natur och äventyr i trevligt sällskap på Zebra Country Lodge, Pretoria.

Familjeäventyr i södra Afrika

Familjeäventyr i södra Afrika

13 januari 2017 - 14 april 2017

Tre vuxna och två barn på 7 och 5 år ska vi bila Sydafrika runt, sedan dumpar vi en vuxen och drar vidare ut till Mauritius för 11 dagars slappande med sol och bad. Efter detta styr vi kosan mot Namibia, Viktoriafallen och Botswana. Sen är både pengarna och tiden slut!

Senast aktiv - från Durban, KwaZulu-Natal, Sydafrika
Sy Marieke Iii