Sydafrika

brev nr 4
måndag 4 december 2017 - Oudtshoorn, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Brev nr 4 2017   God Jul och Gott Nytt År Det här blir årets sista brev. Jag skriver redan i början av december så att jag inte ska glömma bort det.Som vanligt är det svårt att få någon julstämning här. Nu börjar värmen komma. I torsdag den 30 november åkte jag till vår större

Från Arlanda i Sverige till Upington i Sydafrika.
söndag 12 november 2017 - Upington, Norra Kapprovinsen, Sydafrika

Jag vaknad kl 7 på morgonen och kunde inte somna om. Busan låg bredvid på soffan och snarkade och vid 7.45 kom Blinca upputan att skälla. Bara glädje och massa mys. Vi laddade med god frukost och innan vi åkte blev det hemmalagad risgrynsgröt. Klockan 13.30 kliver Vi två pirriga och glada

springbokii
torsdag 12 oktober 2017 - Springbok, Norra Kapprovinsen, Sydafrika

Gårdagens middag avslutades med en sån här - en flytande After eight.

Mil, efter mil, efter mil.
onsdag 11 oktober 2017 - Springbok, Norra Kapprovinsen, Sydafrika

6,30 timmar o 56 mil senare har vi kommit fram till Springbok 10 mil söder om gränsen till Namibia. Första delen av resan gick genom ett grönskande landskap med många vinodlingar. Sen blev det allt kragare ju längre norrut vi kom men också häftigare. Jag har parkerat mig i baksätet o

Pingviner & där två hav möts
tisdag 10 oktober 2017 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Äntligen stod vädret oss bi 😎. Vi har haft en härlig dag o åkt ut till Goda hoppsudden. Hämtade bilen på fm sen körde vi ner mot Afrikas sydlig udde. På vägen stannade vi till vid Boulders beach o tittade på pingvin.

Hop on hop off
måndag 9 oktober 2017 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Istället för Robben Island ägnade em till att utforska stan med hjälp av hop on hop off bussen. Det blev både en tur i den centrala delen o en längre tur runt Taffelberget o beacherna väster om stan- det blåste riktigt ordentligt med stora häftigt vågor

Missräkning
måndag 9 oktober 2017 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Igår upplevde vi Taffelberget i dimma o regn o idag när vi hade bokat en tur ut till Robben Island så blåste det så mycket så att färjan ställdes in. Vi fick nöja oss med att se Robben Island på avstånd

En dag i sol o regn
söndag 8 oktober 2017 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Dagen började i sol med god frukost ute i även om temperaturen inte var mer än 16-17 grader. Promenad ner till Waterfront med många söndags lediga människor. Sen taxi till kabinbana upp till Taffelberget. Molnen tätnade men vi hann få se på utsikten innan dimman o regnet kom. Promenaden

Nu är vi här 😀
lördag 7 oktober 2017 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Nu är vi äntligen här efter 16 tim resa. Mellanlandning i Addis var intressant, speciellt säkerhetskontrollen som var ett skämt. På sena em har vi tagit en promenad i de centrala delarna av staden o jag har hunnit avsmak  det sydafrikanska vinet, både bubbel o det röda.

Hemma igen
onsdag 6 september 2017 - Oudtshoorn, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Hej!Vi har nu varit tillbaka i Oudthoorn i 3 veckor efter en 2 månaders resa till Sverige. Det var kallt att komma tillbaka den 16 augusti. En morgon när vi vaknade var det lätt frost på gräsmattan och väldigt kallt inomhus under de första dagarna ca 14 grader.  Nu har det blivit varmare

Fotoresa till Sydafrika, Botswana och Kalahariöken.

Fotoresa till Sydafrika, Botswana och Kalahariöken.

11 november 2017 - 25 november 2017

Tillsamman med ett gäng fotografer och två av mina fotovänner åker jag med Wild nature fotoresor till Botswana för att fota och uppleva deras artrika djurliv .

Namibia 2017

6 september 2017 - 6 september 2017

Resan till Thabelo

Resan till Thabelo

6 maj 2017 - 2 juni 2017

Att resa för att hämta hem sitt adoptivbarn känns onekligen speciellt. "Hurra" och "Hur då" på samma gång. Aldrig trodde jag väl att den dagen skulle kunna komma och det är knappt jag tror det nu heller, trots att jag nu har ett medgivande, har gjort bokningar och förberett det som behöver förberedas. Det är, tycker jag, en både fysisk och psykisk resa vilket kan låta klyschigt, men det är många tankar och känslor att hantera och försöka landa i. Kanske det är det svåraste med resan. Hursomhelst; i den här resdagboken tänker jag berätta om mina upplevelser kring adoptionen och om starten på mitt nya efterlängtade liv tillsammans med Thabelo, som jag kommer kalla Abbe. Jag tror jag kommer behöva skriva av mig om det jag är med om. Välkommen med.

37. Volontär hos L E O i Marataba, Sydafrika

37. Volontär hos L E O i Marataba, Sydafrika

20 mars 2017 - 12 april 2017

Så är det dags igen, att "räkna lejon" hos L E O https://www.facebook.com/LEO.Africa Vi hyr en bil i Johannesburg, 3 - 4 timmar till Marataba, där blir vi i 2 veckor, därefter en veckas rundtur upp i Drakenbergen, Panorama Route. Denna gång hänger Tiina med

Sydöstafrika👅

Sydöstafrika👅

9 mars 2017 - 22 april 2017

Jag ska bo på ett busstak i sex veckor, join mee

Panthera Africa

Panthera Africa

21 januari 2017 - 19 februari 2017

Panthera Africa är ett projekt som räddar kattdjur. Projektet håller till i Sydafrika, Stanford. Här ska vi tillbringa fyra veckor framåt som volontärer.

Stora Sydafrikaresan 2017

Stora Sydafrikaresan 2017

19 januari 2017 - 8 februari 2017

It's Time for Africa

It's Time for Africa

28 december 2016 - 18 januari 2017

Dags att besöka ännu en världsdel - It's time for Africa! Närmare bestämt Sydafrika där jag, tillsammans med min bror och hans familj, i tre veckor ska bo hemma hos Emma (+ familj)... Så låt oss se vad SA har att erbjuda ;)

Sydafrika Garden Route

Sydafrika Garden Route