Nordvästprovinsen

Åska o ösregn

Torsdag 5 april.Var inte frukost förrän 8 men vaken sen före 5 o gick väl upp strax efter 6. Fick en kopp kaffe innan frukosten kom fram runt 7.30.Har sen traskat runt området o så hittade vi vandringsstigar som vi följde. Fanns 3 olika markeringar. Jag o Ingrid började följa ett spår o

Sun City

Onsdag 4 april.F....n ta dessa hundar!!! Stället har 4 Jack Russel hundar - Whiskey, Soda  Ice o Water- som har skällt hela natten. Inte mkt till sömn för någon. Till slut gick jag upp då kl var ca 5 o var på toa. Ingen el eller varmvatten o fåligt återflöde i toan. Bra morgon??Ätit

Då är det nog dags för ytterliggare en ny bil....
fredag 7 april 2017 - Sun City, Nordvästprovinsen, Sydafrika

Efter Ghanzi tog vi oss in i Transfrontier parken, väl där så tog vi oss över till den Sydafrikanska delen. I Nossob som är det närmsta lägret upptäckte vi till våran förfäran att allt var fullbokat, tydligen börjar de sitt skollov denna veckan, nåväl vi fick en "nöd camping plats".

Julafton!

Nu är klockan 07.00 Sydafrikansk tid (vilket är 06 hemma i Sverige) och idag är det faktiskt julafton. Men det är svårt att förstå. De har ljusdekorationer runt hotellet i alla möjliga julmotiv, men i 32 graders värme med giraffer runt hörnet så känns det ändå inte riktigt som jul.

Första dygnet i Sydafrika

Det är snart lunchtid den 22 december och vi har varit i Sydafrika i ett dygn. Resan gick bra, över förväntan får man väl säga. Komforten ombord hos Lufthansa var bra, även i vår ekonomisektion och vi lyckades alla sova en hyfsad nattsömn.Efter landning tog det minst en timme innan vi

Rustenburg och Pilanesberg 9-11 dec
torsdag 11 december 2014 - Rustenburg, Nordvästprovinsen, Sydafrika

Hyrde bil i Johannesburg den 9/12 och styrde kosan mot Rustenburg och Sun City. Hade bokat 2 nätter på en lodge som heter Kedar Lodge. Som tur var hade vi även tagit en GPS annars hade vi nog aldrig hittat ut ur Johannesburg, eller Joburg som stan kallas i folkmun. Resan tog ungefär 2,5 timme

Liz Berglund
LizoSoren i Sydafrika
Elgro - Swedish and English version
söndag 13 januari 2013 - Potchefstroom, Nordvästprovinsen, Sydafrika

Efter många dar med begränsad uppkoppling ska vi nu försöka summera några enastående upplevelser. Våra sista veckor i Sydafrika. Det började med Elgro river lodge som ligger vid Vaal river. Där skulle jag äntligen få flugfiska. Vi möttes upp av Marius vänner Graeme och Tina som skulle

Anna Sjöberg
Condan i Suid-Afrika terugkeer
Safaridebut!!

Vilken fantastisk helg!! Safaridebut! I helgen har hela gänget hyrt en lodge i Pilanesberg National Park. Lodgen var helt fantastiskt fin! Vilken lyx! Vi har bara chillat hela helgen med två stycken safariturer (s k game drives). Första turen var redan 5,30 på morgonen, lite kyligt i luften

Karin Wir
KarinWir i Äventyr i Sydafrika!
Senast aktiv - från Johannesburg, Gauteng, Sydafrika
Levt bush liv i några dagar,,, härligt avbrott mot storstadens liv.

Hejsan! Dags för lite uppdatering… Förra lördagen förflöt ganska lugnt på sjukan. Det ramla i vanlig ordning in några knivstick och trafikolyckor men alla var stabila. Åkte ju därifrån ganska tidigt eftersom vi skulle upp tidigt dagen efter. Det känns kul att vara på sjukan och vi

Mia Holgersson
miaholgersson i Sydafrika
Senast aktiv - från Göteborg, Västra Götalands län, Sverige
Safariäventyr och softa dagar
måndag 2 januari 2012 - Madikwe, Madikwe, Nordvästprovinsen, Sydafrika

Måste ju bara fortsätta berätta om safari-turen till Madikwe! Efter första eftermiddags-/kvällsturen som avslutades i mörker (både lite läskigt och spännande!) serverades vi en utsökt middag i ute-restaurangen. Underbart vackert i bästa Robinson-stuk med linnedukar och marschaller mitt

Kristina Jägerloo
Jagerloo i Sydafrikansk jul & nyår!!
Sydöstafrika med Rosa Bussarna

Sydöstafrika med Rosa Bussarna

10 mars 2018 - 21 april 2018

Flyger ner till Kapstaden o därifrån åker vi sen med bussen utefter Sydafrikas östkust upp till Botswana, Zimbabwe o in i Mozambique där vi sen flyger hem från Maputo.

Sydafrika jul 2016

Sydafrika jul 2016

6 januari 2016 - 6 januari 2016

Familjeäventyr i södra Afrika

Familjeäventyr i södra Afrika

13 januari 2017 - 14 april 2017

Tre vuxna och två barn på 7 och 5 år ska vi bila Sydafrika runt, sedan dumpar vi en vuxen och drar vidare ut till Mauritius för 11 dagars slappande med sol och bad. Efter detta styr vi kosan mot Namibia, Viktoriafallen och Botswana. Sen är både pengarna och tiden slut!

6 december 2014 - 10 januari 2015

Längtar

Suid-Afrika terugkeer

Suid-Afrika terugkeer

8 december 2012 - 12 januari 2013

Så var det dags igen! Denna gång går äventyret till Sydafrika. Under fem veckor ska vi tillsammans med våra vänner från Australien resa runt i landet. Vi börjar i Kapstaden och åker sedan norrut längs ostkusten, besöker Drakensberg, Johannesburg och Krugerparken. Vi har siktet inställt på en resa bestående av sol, bad, vackra vyer, god mat och gott vin, exotiska djur och en hel del bilåkande  Hoppas du vill följa vår resa! And we are off again. This time to South Africa. During five weeks we are going to travel around the country with our friends from Australia. We start our trip in Cape Town and then go north along the east coast, visit Drakensberg, Johannesburg and Kruger National Park. We look forward to enjoying beaches, great food and wine, great views, exotic animals and of course some hours in the car... Hope you want to follow us!

Äventyr i Sydafrika!

Äventyr i Sydafrika!

30 september 2012 - 2 januari 2013

Jag har fått chansen att jobba tre månader i Johannesburg, Sydafrika, via mitt jobb i Sverige. Kommer dels att uppleva Johannesburg men även övriga delar av detta land som har så mycket att uppleva.

7 april 2012 - 12 maj 2012

Hej! Nu är det dax för en afrika resa igen men denna gången bär det av mot Sydafrika. Ska vara största delen i Joburg och hospitera på ett traumasjukhus där. Tänker även försöka se och göra så mycket annat som vi bara hinner med. Mer uppdatering kommer snart. Hälsningar Mia & Maria

Sydafrikansk jul & nyår!!

Sydafrikansk jul & nyår!!

14 december 2011 - 5 januari 2012

Ny jul- & nyårstripp för att hälsa på Göranssons. Underbart att ha kära vänner att hälsa på runt om i världen!! Så makalöst roligt att träffas - och roligt att få se hur de har det, samtidigt som vi själva får fantastiska möjligheter till resor & upplevelser som vi förmodligen inte skulle fått om vi inte hade haft dem att hälsa på. Denna resan får vi sällskap av härliga familjen Sivertsson - we like!!

South Africa!!!

South Africa!!!

19 december 2011 - 7 januari 2012

Uffes dröm när han fyllde 70 i somras går i uppfyllelse! Hela gänget drar till Sydafrika!!

Family four...eller resan till lillebror

Family four...eller resan till lillebror

20 juli 2011 - 31 augusti 2011

Välkommen att följa med på vår resa från Sverige till Sydafrika. Med obeskrivliga minnen i ryggsäcken från 2007 då vi fick vår son C, reser vi tillbaka och återupplever och skapar nya fantastiska minnen då vi äntligen får träffa lillebror! Ett äventyr väntar...som sagt, varmt välkommen att följa med!

481
538