Upington

Från Arlanda i Sverige till Upington i Sydafrika.
söndag 12 november 2017 - Upington, Norra Kapprovinsen, Sydafrika

Jag vaknad kl 7 på morgonen och kunde inte somna om. Busan låg bredvid på soffan och snarkade och vid 7.45 kom Blinca upputan att skälla. Bara glädje och massa mys. Vi laddade med god frukost och innan vi åkte blev det hemmalagad risgrynsgröt. Klockan 13.30 kliver Vi två pirriga och glada

Annu kallare natter
torsdag 19 november 2009 - Upington, Norra Kapprovinsen, Sydafrika

Fyra dagar har nu passerat och ikvall lamnar vi Springbok och Sydafrika bakom oss for att fortsatta in i Namibia till Ketmanshoop. Vi har bott pa en camping ett par km utanfor staden. riktigt lata dagar har vi haft, mest slappat vid polen, last bocker och solat. vilket ar nara det enda som finns

Viktor Andersson
vikevire i Hur smakar glassen?
Dag 15: Kalahari Trails och professor Anne Rasa
lördag 10 januari 2009 - Upington, Norra Kapprovinsen, Sydafrika

Kl halv sju var det dags för en promenad upp på sanddynerna tillsammans med professor Rasa. Ett tyskt par gjorde oss sällskap, de bodde också på ranchen, men på en annan del av ägorna. Professorn var helt otrolig på att 'läsa av' alla spår som natten lämnat efter sig i sanden. Hon visade

Senast aktiv - från Malmö, Skåne län, Sverige
Dag 14: Suricater och leopard!
fredag 9 januari 2009 - Upington, Norra Kapprovinsen, Sydafrika

Vi gick upp halv sex för att komma iväg så fort som möjligt. Packade, duschade och lastade bilen. Åkte till gaten för att stämma av med vakten vart vi skulle åka under dagen, och styrde kosan norrut mot campen Nossob, ca 16 mil på grusväg. Vägen gick längs den sedan länge uttorkade

Dag 13: Norrut till Kgalagadi Transfrontier Park
torsdag 8 januari 2009 - Upington, Norra Kapprovinsen, Sydafrika

Efter att ha pratat med professor Anne Rasa, beslöt vi oss för att köra norrut mot hennes ställe Kalahari Trails. Hon skulle dock inte vara där förrän på fredag kväll, så vi beslöt oss för att tillbringa torsdagkvällen och hela fredagen i Kgalagadi (Kalahari) Transfrontier Park, som

Dag 12: Besök på en vingård
onsdag 7 januari 2009 - Upington, Norra Kapprovinsen, Sydafrika

Efter en god frukost med ägg och bacon for vi till turistbyrån. Där fick vi lite tips om vingårdar, och for iväg någon mil västerut för att besöka Bezel, en mindre vingård längs Orangefloden. Vi blev mottagna av en färgad tjej som visade oss runt bland vinrankor, vinkällare och

Fråns savann till öken
lördag 4 oktober 2008 - Upington, Norra Kapprovinsen, Sydafrika

åEfter två kördagar över den afrikanska kontinenten har vi hamnat i en oas i öknen. I torsdags morse startade vi välplanerat klockan sex på morgonen från Brits väster om Pretoria. Frukost- och lunchpackar låg klara sedan kvällen innan och en enkel och rak väg fanns inplanerad på

Lars O Hiltrud Svensson
Ramnoe i Sydafrika 2008
Senast aktiv - från Göteborg, Västra Götalands län, Sverige
Tillbaka i Upington
fredag 30 maj 2008 - Upington, Norra Kapprovinsen, Sydafrika

Sa var man tillbaka i Upington for att lamna tillbaka bilen och aka vidare. Har nast vanter en gard utanfor Citrusdal nara Cedersbarg. Ska tydligen finnas massa roliga saker att hitta pa dar. Igar akte jag till Spikstop narurresarvat (som det mer kanda Kgaglari fast mindre och utan stora rovdur).

Senast aktiv - från Malmö, Skåne län, Sverige
Hyrde en bil och oknen oppnades
tisdag 27 maj 2008 - Upington, Norra Kapprovinsen, Sydafrika

Japp, idag hyrde jag en bil och korde till Augrabes, ett vattenfall med tillhorande nationelpark. Gick och kollade lite pa vattenfallet och gick en runda i nationalparken. Valdans fint med oken ibland. Lite ovant med vanstertrafiken och att vaxla med vansrerhanden. Eftersom internet har ar sa

Upington, vilken oken!
måndag 26 maj 2008 - Upington, Norra Kapprovinsen, Sydafrika

Sitter fast i Upington, vilket inte ar sa valdans kul, har ar mest haloken. Javla skit land dar man maste ha bli for att kunna gora nogot kul. Men jag ska forsoka komma i vag pa en safari i omradet. Det finns massa som anordnar safaris har, men ingen som har nagot kontor, utan man maste boka via

Senast aktiv - från Malmö, Skåne län, Sverige
Fotoresa till Sydafrika, Botswana och Kalahariöken.

Fotoresa till Sydafrika, Botswana och Kalahariöken.

11 november 2017 - 25 november 2017

Tillsamman med ett gäng fotografer och två av mina fotovänner åker jag med Wild nature fotoresor till Botswana för att fota och uppleva deras artrika djurliv .

Hur smakar glassen?

Hur smakar glassen?

11 november 2009 - 10 januari 2010

Jag och Annie åker till Sydafrika för att därifrån leta oss uppåt Namibia.

Sydafrika 2008

Sydafrika 2008

18 september 2008 - 12 december 2008

Flyg till Johannesburg. Rundresa med egen bil.

Sydafrika 2008-2009

Sydafrika 2008-2009

27 december 2008 - 18 januari 2009

Nyår i Johannesburg, därefter en 'road trip' genom landet till Kapstaden via Madikwe och Kalahari. Avslutande sol och bad och fest ska vi väl hinna med också...

Tripp Sydafrika

Tripp Sydafrika

6 maj 2008 - 3 juli 2008

Åker till Sydafrika i nästan två månader för att kolla läget

Sydafrika

Sydafrika

10 november 2007 - 14 mars 2008

Min otroliga resa till afrika tillsammans med min andra hälft... grymt!

Sydafrika - en tre månaders resa

Sydafrika - en tre månaders resa

4 november 2007 - 2 februari 2008

Resan börjar och slutar i Kapstaden. Där emellan ska vi bl.a. besöka Kgalagadi parken, vindistrikten och Krugerparken. Eventuellt ska vi upp till Viktoriafallen och in i Mozambique. Vi ska fira jul och nyår i Durban, besöka diverse nöjesparker och undvika att bli rånade coh lemlästade. En höjdarresa med andra ord!!

Sydafrika och rättvis handel

Sydafrika och rättvis handel

15 juni 2007 - 19 juli 2007

Resan som främst kommer att genomföras i Sydafrika är en del i kursen "Rättvis handel" på Röda Korsets folkhögskola. Under fem veckor kommer vi att få en ordentlig inblick i det sydafrikanska samhället och dess positiva och negativa sidor. Vår huvuduppgift under resan är att besöka producenter och att intervjua dem och arbetare, för att på så sätt få en inblick i deras livsförhållanden. I och med detta kommer vi förhoppningsvis att få svar på frågan: Gör "rättvisare" produktionsförhållanden någon skillnad? Att resa till Afrika har varit en dröm sedan jag var liten. Det är otroligt att drömmen äntligen besannas!

Canoeing on the Orange River

Canoeing on the Orange River

26 april 2007 - 2 maj 2007

1300km through South Africans wastelands in a new Ford Fiesta and a entertaining South African girl named Catherine Bell, 4 days of canoeing through the canyons between Namibia and South Africa and the vcery same 1300km back. What a joll!

1 år i Cape Town

1 år i Cape Town

25 juli 2006 - 6 juli 2007

Jag flyttar till Kapstaden för att jobba och bo!! Följ med på min resa och jag ska låta er ta del av mina öden och äventyr......

Inga resenärer