Östra Kapprovinsen

Filtfolket
lördag 24 mars 2018 - Tsitsikamma, Östra Kapprovinsen, Sydafrika

Lördag 24 marsHar sovit ganska ok, vi var 8 i vårt rum. Inte frusit under alla filtar i alla fall, lakan, 2 filtar o 1 täcke! Fått lite frukost  o så får vi se vad dagen bjuder på. Än så länge inget regn.Först gick vi till en by längre bort där vi träffade byns healer som också är

Regn o +10,4 grader
torsdag 22 mars 2018 - Tsitsikamma, Östra Kapprovinsen, Sydafrika

Torsdag 22 marsKnappt sovit något i natt men det är ju som en jobbarnatt:)Regn av o till hela natten. Uppehåll vid 6-tiden men strax efter när frukosten skulle fixas så startade det igen. Fick flytta all mat en bit bort under tak. Ska försöka komma iväg ca 8.00, ska köra ca 43 mil till

In i dimman
tisdag 20 mars 2018 - Hogsback, Östra Kapprovinsen, Sydafrika

Tisdag 20 marsFrukost, inräkning o så kör vi vidare. Första stopp i Port Elisabeth, tanka, kissa o snacks.Nu är vi i Grahamstown o ska stanna för lunch. Ätit sallad, handlat lite o fått lite wifi på restaurangen. Kunde ladda upp inlägget från 15/3 , sen tog batteriet slut:(Åkte  sen

Måndag
måndag 19 mars 2018 - Tsitsikamma, Östra Kapprovinsen, Sydafrika

Måndag 19 marsMolnig morgon o det har kommit lite regn i natt. Som vanligt vaken tidigt. Tittar på klockan av o till sen 03-04 tiden. Gick i alla fall upp o gjorde mig i ordning runt 06.Röjt undan lite på utsidan o plockat in det lilla jag tvättade igår. Frukost blir 7.30 så det blir lite

Wifi igen!!
söndag 18 mars 2018 - Tsitsikamma, Östra Kapprovinsen, Sydafrika

Söndag 18 marsIngen blåst i natt!! Kunnat sova med fönstret öppet till o med.Frukost ca 7 o när allt var ihopplockat så kom vi iväg runt 8.00.Var framme vid Bloukrans där Benny o Magnus ska hoppa bungy från bron. Så vacker här är!!! Men aldrig att jag skulle hoppa! Detta är världens

Golf, Bathurst och Port Elizabeth.
söndag 25 februari 2018 - Port Alfred, Östra Kapprovinsen, Sydafrika

Hej igen.Resan gick nu vidare efter att vi lämnat Karin och Roger på Port Elizabeths flygplats✈️, det känns alltid tomt när det är någon som lämnar.😢😢Det var då dags att lämna den bilen vi haft när vi var 6 och hämta ut en Toyota Avanza,🚗 sagt och gjort men ett problem

Lena Rehn
rehn47 i Sydafrika 2018
Senast aktiv - från Sölvesborg, Blekinge län, Sverige
Återhämtning
lördag 4 februari 2017 - East London, Östra Kapprovinsen, Sydafrika

Sa, veckan borjade med att halvften av den svenska delegationen visade tecken pa infektion samt hade frekventa tarmtomningar. Dessa hardade afrikanska bakterier nedkampades med paracetamol, resorb, resorb och mer resorb. Trots goda insatser fick behandlingen tyvarr uppgraderas till ASIH med

Vi har vilda apor i köket!!!
måndag 30 januari 2017 - East London, Östra Kapprovinsen, Sydafrika

Patrik gick upp före mig imorse. När han kom in i köket ligget det en tom brödpåse utanför köksfönstret och det är smått kaos i köket. På muren utanför sitter en familj med vilda apor och festar på vårat frukostbröd! De har hittat in via fönstret och lekt rövare i köket under

Braai and park run at Three Silos
lördag 28 januari 2017 - East London, Östra Kapprovinsen, Sydafrika

Braai är Afrikaans för att grilla. De är väldigt bra på det och det är lång tradition. Vi blev invigda i detta på fredag kväll. Det involverar ofta även en större mängd alkohol. Shooter är ett annat inhemskt ord och är det samma som shots. Vi blev bjudna på en hel del av dem och det

Buffalo city Iron man 70.3
söndag 29 januari 2017 - East London, Östra Kapprovinsen, Sydafrika

Idag har Iron Man gått av stapeln. Vi har sett till att allt gått rätt till😎​​​​​​Mycket värmeutmattning och några värmeslag. 30 grader i solen. För er som inte vet vad en halv Iron Man är. 1,8km simning följt av 80km cykel och avsluta med en halv marathon på 20,1

Sydöstafrika med Rosa Bussarna

Sydöstafrika med Rosa Bussarna

10 mars 2018 - 21 april 2018

Flyger ner till Kapstaden o därifrån åker vi sen med bussen utefter Sydafrikas östkust upp till Botswana, Zimbabwe o in i Mozambique där vi sen flyger hem från Maputo.

Sydafrika 2018

Sydafrika 2018

3 februari 2018 - 6 mars 2018

Hej! Ja, det var ett tag sedan jag skrev i min resedagbok, det har ju varit ett antal resor sedan dess, men nu skall det bli dokumenterat lite igen. Ofta har det varit så att det har varit svårt med WIFI. Denna resa skall vi göra med goda vännerna Ann, Micke, Karin och Roger. Resan går först till Johannesburg för att åka till Krugerparken och Blyde River Canyon efter en vecka där blir det flyg till Kapstaden och där hyr vi ytterligare en bil . Vi stannar den 11-15 febr nära Kapstaden för att sedan börja rutten bort mot Port Elizabeth. Vi hörs alltså framöver. Kram Lena med resesällskap.

Stora Sydafrikaresan 2017

Stora Sydafrikaresan 2017

19 januari 2017 - 8 februari 2017

It's Time for Africa

It's Time for Africa

28 december 2016 - 18 januari 2017

Dags att besöka ännu en världsdel - It's time for Africa! Närmare bestämt Sydafrika där jag, tillsammans med min bror och hans familj, i tre veckor ska bo hemma hos Emma (+ familj)... Så låt oss se vad SA har att erbjuda ;)

Sydafrika 2016

Sydafrika 2016

5 november 2016 - 18 november 2016

Från Lusaka till Kapstaden

Från Lusaka till Kapstaden

10 oktober 2015 - 10 november 2015

Nu är det bara en dag kvar tills Gun och jag börjar vår resa. Imorgon flyger vi till Lusaka i Zambia. Resan går från Landvetter till Arlanda - Wien - Addis Abbeba - Harare - Lusaka och den tar nästan ett dygn innan vi är framme.

Sydafrika 2015

Sydafrika 2015

24 oktober 2015 - 12 november 2015

29 mars 2015 - 19 maj 2015

3 februari 2015 - 2 mars 2015

Resan till Sydafrika blir den 3:dje, första resan var med Ann och Micke 2004, 2:a resan till Johannesburg-Durban-Zwaziland var med Nettan och Roland. Nu skall vi åka tillsammans med Ann o. Micke, och med Nettan, Roland, Marianne och Arne de första 4 dagarna i Kapstaden sedan skiljs våra vägar åt och vi åker till Vindistriktet för att kanske senare stråla samman någonstans. Micke och Ann åker hem den 18 febr och då fortsätter Göran och jag upp mot Drakenbergen.

15 december 2014 - 16 januari 2015

En månad i sydafrika med målet att se mycket natur och sevärdheter samt kanske någon safari. Trängtar efter sol o värme.

Airport West Road, Port Elizabeth, Östra Kapprovinsen, Sydafrika
169