Västra Kapprovinsen

Skogsbrand

2017- 01- 15  Simons Towns brand Vi skulle kanske varit i Kapstaden redan om inte skogsbranden hade gjort att man fick stänga den enda vägen hit från huvudstaden så den speciella plåtbiten som behövdes för generatorfundamentet inte kunde levereras i tid. Dessutom ville plötsligt Signiture

Simons Town

2017-01-10  Durban, andra gången gillt, Port Elisabeth, SimonstownPå morgonen den 6/11 såg det lovande ut, vår granne ”Norma” stack iväg redan vid fyratiden på morgonen men vi ville vänta några timmar till för att komma fram till Durban tidigt på morgonen istället. Vinden var

På världens bästa valskådarplats

Semestern börjar närma sig sitt slut. Två veckor är en ganska lång tid och oftast brukar åtminstone jag känna mig ganska nöjd och redo att åka hem vid det laget. Den här gången känner jag dock att jag kunnat tänka mig att stanna lite längre i solen och ledigheten. Men det jag

Sylvesterdagen
lördag 31 december 2016 - Knysna, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Förmiddagen var fri och jag passade på att handla de sista presenterna. Eftermiddagen tillbringade vi i Featherbed Naturbarn.  Vi åkte båt över till andra sidan sjön och där fick vi äntra vagnar som drogs av en traktor. Färden gick i slingrande vägar upp över höjden. Otroligt vackra

Senast aktiv - från Knysna, Västra Kapprovinsen, Sydafrika
Knysna! ..och så va det de där med namn
fredag 30 december 2016 - Sedgefield, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Någon som nånsin hört ett namn och tänkt  ngt i stil med "va tusan är det för namn" eller "kan man verkligen heta så"? Well, jag har iaf gjort det. IDAG! För här i Sydafrika döper man tydligen sina barn till vad som passar bäst för stunden, vilket kan resultera i lite vad som helst

Nyårsafton vid poolen
lördag 31 december 2016 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Solen skiner utanför fönstren idag igen och vi har vaknat upp till årets sista dag. Dagarna har rusat förbi och vi har börjat känna oss så smått hemma i vårt område här i Kapstaden. Vad har vi gjort? Massor. Kommer knappt ihåg vad jag skrivit om tidigare och inte, men igår var vi vid

Triss av aktiviteter
fredag 30 december 2016 - Knysna, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Jag tror det är resans varmaste dag. Närmare 40°. Första aktiviteten var besök på Monkyland. Ett reservat som tar emot apor som varit husdjur eller på cirkus. De är helt lösa inom reservatet.  Växtligheten i Reservatet var som regnskog. Mycket fuktigt. Efter en bussresa på en timme så

Senast aktiv - från Knysna, Västra Kapprovinsen, Sydafrika
Att flyga är en dans på rosor
fredag 30 december 2016 - Sedgefield, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Nu är vi framme. Eller ja, igår kom vi fram. Efter tre flygturer, där vissa av oss (läs jag) hade det betydligt mkt more comfortable den andra hade det (läs Peter och Johanna. Wilma har det gött så länge hon har en film att titta på och Milton..ja den lilla ålen han är som han

Till Knysna
torsdag 29 december 2016 - Knysna, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Ytterligare uppbrott. Nu från Oudtshoorn till Knysna. Resan gick via Mossen bay. Där gjorde vi en liten paus så att vi hann titta till i Marin muiseumet. Där fanns en av de två skepp som seglade av Bartolomeu Dias någon gång i slutet av 1400-talet. Vi fortsatte resan mot Knysna. Nu blir det

Storstad och vildmark
onsdag 28 december 2016 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Det är kväll och barnen verkar ha somnat. Jag och Melissa får hålla oss tysta sista stunden innan vi ska sova eftersom vi delar ett ca 15 kvm stort rum alla fyra. När man är van vid att kunna rumsrena om i ett radhus känns det lite trångt, men man vänjer sig ganska fort. Mycket tack vare

It's Time for Africa

It's Time for Africa

28 december 2016 - 18 januari 2017

Dags att besöka ännu en världsdel - It's time for Africa! Närmare bestämt Sydafrika där jag, tillsammans med min bror och hans familj, i tre veckor ska bo hemma hos Emma (+ familj)... Så låt oss se vad SA har att erbjuda ;)

Sydafrika Garden Route

1 september 2016 - 15 december 2016

Sydafrika

Sydafrika

23 februari 2016 - 11 mars 2016

Nu längtar vi att få komma iväg. Är och pratar ihop oss med Mattias föräldrar som ska ha våra hundar medans vi är borta. Det känns tryggt att de ska vara hos dem.

Sydafrika och Sydostasien

Sydafrika och Sydostasien

19 januari 2016 - 4 april 2016

Ja vad ska man säga om denna resa :)? Jag har velat göra den i 8 år i princip men olika omständigheter har gjort att jag inte kunnat förrän nu. Ni som står mig nära och för den delen kollegor vet att jag jobbat hårt för att komma hit och det känns fantastiskt att äntligen vara på väg nu:). Resan går via Sthlm och stopp i Qatar till Kapstaden och efter 9 dagar där vidare till Bangkok och sedan 4 dagar senare till norra Thailand och Chiang Mai. Sedan är planen att resa runt i Thailand, Laos, Vietnam och Kambodja...och kanske nåt land till ;)! Denna resdagarna har jag skapat för vänner, familj och mig själv såklart och tanken är att löpande under resans gäng uppdatera med inte vara bilder utan mina tankar, intryck, filosoferingar om livet och mindre djupa texter :p. Häng med på resan vettja ;).

En Smilla på vift i Afrika!

En Smilla på vift i Afrika!

11 januari 2016 - 8 mars 2016

Tänkte testa på en ny kontinent och ett nytt sätt att resa. Så nu bär det av med Rosa Bussarna från Kenya till Sydafrika i knappt två månader. Känner inte en kotte (än så länge) och det kommer att bli ganska primitivt. Sova på busstaket, ingen air-condition eller toa på bussen. Blir spännande det här! ;-)

ZAkikki

ZAkikki

9 januari 2016 - 14 februari 2016

Ensam och vilsen till främmande land,Sydafrika.Inget är försent.Jag vill uppleva "the big five"

RonjaAnna
Frida Nyqvist
frida_pida

Välkommen till
nya resdagboken.se

Vi håller på att bygga om för fullt, därför kanske allt fungerar precis som det ska.

Hittar du några fel, eller kanske har du önskemål om ny funktionalitet? Skriv i forumet så svarar vi så snabbt vi kan! Börja surfa!