Franschhoek

Vinden vänder, branden sprider sig och vi provar fler viner
torsdag 21 februari 2019 - Franschhoek, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Förmiddagen ägnade vi åt att promenera runt i Franschoek men även att titta på alla helikoptrar och brandbilar som samlats vid infarten till Franschhoek. Vinden bar vänt i dag och branden har tagit fart igen. Röken gör sikten dimmig och luften rökig. Trist! Franschhoek är en liten stad

Nu är vi i Franschhoek
måndag 18 februari 2019 - Franschhoek, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

I dag lämnade vi Hermanus och körde till Franschhoek. På vägen passerade vi enorma fält där man troligen precis skördat spannmål. Dessutom mängder av fruktodlingar. Vi körde också över ett bergspass, som syns på en av bilderna. Längs vägen var det flera vägarbeten. I början av

Vinprovning och rundtur i bergen
onsdag 16 november 2016 - Franschhoek, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Ons 161116Fin frukost ute på hotellets terrass. Vi tar en tur i centrum och letar presenter till de små barnbarnen inkl lilla fröken ostbåge. Efter det börjar vi dagen med vin och ostprovning på Franschhoek Cellar, 60 R pp. Tre vita och tre röda med utvalda ostar. Lika gott som vi mindes

Droemmen i Sydafrika 2016
Mot vindistrikten
tisdag 15 november 2016 - Franschhoek, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Tis 161115Frukost serveras kl 9. Härlig utsikt från frukostbordet. Blåser klart mindre idag så vi har inga häftiga vågor som bryter mot land att titta på. Använder wifin innan vi åker. Kör längs kusten. Det finns många fina rastplatser att spana på valar från. Några valar såg vi

Droemmen i Sydafrika 2016
Över bergen, från Knysna till Franschoek
söndag 21 december 2014 - Franschhoek, Franschhoek, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Morgon i Knysna. Frukost och sen tack för oss. Nu ska vi styra färden mot Franschoek och alla vingårdar. Vi bestämde oss för att ta en lite mindre väg över bergen mot Oudtshoorn. Sagt och gjort, vi hittade vägen som såg lovande ut, i ca 5 kilometer, sen var det nästan dags för 4

Liz Berglund
LizoSoren i Sydafrika
Senast aktiv - från Johannesburg, Gauteng, Sydafrika
Kap Agulhas - Franschhoek

Tar ett bubbelbad före frukost. Efter frukost checkar vi ut. Vårt dyraste B&B hittills, R1790 (1075kr). I kronor så kostade middagens fyra rätter med vin, kaffe och GT 600kr. Åker till fyren på sydspetsen som är den äldsta uppför 1849. Går upp i tornet och klappar på fyren som vi brukar.

Droemmen i Sydafrika 2014
Bergsvägen från Franschhoek till Mossel Bay
söndag 10 februari 2013 - Franschhoek, Franschhoek, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Så ska vi tillbaka till Mossel Bay och den här gången väljer vi Norra vägen. Ett stopp i Franschhoek för lunch på vingården "La Motte". Mycket trevlig lunch miljö! Ingen vinprovning här eftersom det är Söndag men vi köper naturligtvis med oss lite vin som vi provar vid senare

Janne Gisselson
Malteserna i SydAfrika
Senast aktiv - från Norrtälje, Stockholms län, Sverige
Stellenbosch till Franschhoek

Som rubriken lyder har vi idag kört längre in i vingårdarnas dalar till den lilla byn Franschhoek som är helt omringad av höga berg. Innan vi lämnade Stellenbosch gick vi en tur i det lilla centrumet och var innen på ett ”Leksaks-miniatyr-museum” Med en väldigt pratglad gubbe i

TIA- This Is Africa!

Så kom vi alltsa till höjdpunken på resan. Shamwari Safari. En snabbresume av Mossel Bay med 5 ord, eller ja, fem påståenden: 1. Fantastisk utsikt 2. Otroligt mysigt och gästvänligt hotel med bra frukost 3. Grymt vackra stränder med superhöga vågor där vi badade i timmar och lekte

Vinprovning med chockad och ost

I dag var vi på en guidad vinprovningstur. Tre vinprovningar och en chokladprovnig. Kl 10:00 hämtade vår guide Melvin upp oss. Första stoppet var på Porcupine Ridge, där provade vi rödvin. Nästa stopp var Mont Rochelle, där har Melvin jobbat som vinmakare. Vi passade på att prova lite

Sydafrika - golf- och vinresa

Sydafrika - golf- och vinresa

3 februari 2019 - 25 februari 2019

Den 3 februari reser vi till Sydafrika/Cape Town för en tre veckors vistelse med fokus på golf och vingårdar. Resan har vi bokat genom Golf in the Garden Route i Cape Town. Vi kommer att bo i Stellenbosch, Hermanus och Franschoek och totalt spelar vi 7 rundor på olika banor. En guidad vintur är bokad, likaså en tur till Robben Island. Får se vad vi mer kommer att hitta på!

Sydafrika 2016

2 februari 2014 - 17 februari 2014

SydAfrika

SydAfrika

8 januari 2013 - 24 februari 2013

Snart påbörjar Kerstin o Jag (Janne) vår resa till Sydafrika. Vi börjar med några dagar i Kapstaden för att sedan resa 30 mil österut till Pinacle Point Golf resort (ska inte spela golf!) nära Mosel Bay! Fåglar o Djur står på agendan. Sol o bad också. Hoppas kunna lägga ut lite bilder.

En sväng till Sydafrika

En sväng till Sydafrika

2 januari 2012 - 17 januari 2012

Med standby biljetter i handbagaget tar jag och Tommy nu en sväng söderut, i förhoppning att komma hela vägen fram till Kapstaden i Sydafrika!!

Safari, Vin och Hajarrrrrrrrr

Safari, Vin och Hajarrrrrrrrr

25 december 2011 - 15 januari 2012

Tar TLOML och lämnar kyla, Stockholm och Moskva (där min andra hälft för tillfället fortfarande bor) och åker till ett efterlängtat resmål sedan flera år tillbaka- SOUTH AFRICA! Då Afrika varit ett spännande resmål ända sedan jag och Linn för första gången sjöng redemtion song falskt i omklädningsrummet under baskettiden blir det nu äntligen verklighet! Dock börjar vi milt med Sydafrika och Kapstaden. Resans rutt ser ut som följande: 10 dagar i Cape Town där det står utforskning av stan, strandhäng och turistande på schemat. Efter nyår drar vi med bil längs Garden Rout, gör några stopp bla på Mossel Bay (grymma skaldjur) och Oyster Bay (känt för sina grymma skaldjur), nästan hela vägen till Port Elisabeth där vi svänger vänster in i djungeln till Shamwari. Efter 2 dagars safari blir det vingårdar på schemat, med början i Franschhoek och efter det Stellenbosch. Avslutar med ytterligare några dagar i Cape Town innan hemresa. Följ oss via facebook eller här! See u soon, happy xmas!

Sydafrika, garden route

Sydafrika, garden route

26 november 2011 - 10 december 2011

2 veckors tur via Garden route. Vi börjar i Kapstaden och avslutar på en Game park i närheten av Port Elisabeth. Vi som åker är Jan o Lillemor Borgman samt Tony o Lena Mattiasson.

29 oktober 2011 - 12 november 2011

Kapstaden med omgivningar