Hermanus

Ändrade planer
lördag 18 januari 2020 - Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Har varit i hermanus 4 dagar. Sköna promenader på stranden varje dag. Dock går det ju inte o bada när vattnet är 12 grader. Först hett på dagarna och blåsigt, sedan igår "kallt" och blåsigt om du 20 grader räknas som kallt. Åker till Kapstaden ikväll och bor på hotell skall med ett

Anna Lickander
lickander i Journey of a lifetime
Senast aktiv - från Negombo, Västprovinsen, Sri Lanka
Golf igen och en havsnära lunch😎
söndag 17 februari 2019 - Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Så var det dax för runda nr 2 på Hermanus GK. I dag utmanade jag Gert i poängtävling, som han vann med 2 p. Gert gick in på 29 p o jag på 27 p. Vi spelade med ett trevligt engelsk par. Egentligen har vi inte träffat på några otrevliga människor här utan tvärtom, alla är väldigt

Local market och shopping
lördag 16 februari 2019 - Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

I dag vaknade vi till en mulen himmel och duggregn🙁. Hrm... det hade i inte planerat...OK, det är bara attgilla läget - vi startade dagen med en lokal marknad som hålls varje lördag i Hermanus. Riktigt mysigt och annorlunda! Mängder av lokala företag som sålde allt ifrån frukt och grönt

Hermanus GK
fredag 15 februari 2019 - Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

I går besökte vi Grotto Beach och unnade oss en lat dag på stranden. Men vilken strand! Härlig vit sand, enormt bred och mer än en mil lång! Vi hyrde solstolar och parasollet. Förhållandevis dyrt, 150 Rand (90 SEK) för en stol o en parasoll. Fastän där var en del del människor kände vi

Nu är vi i Hermanus!
onsdag 13 februari 2019 - Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Hermanus är vackert belägen vid kusten och är känt för att vara en av världens bästa ställen för att se valar från land. Tyvärr finns här inga valar nu. De anländer normalt i september för att föda sina ungar och stannar fram till december, då de ger sig av till varmare

En riktigt mysig kväll!
lördag 29 december 2018 - Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Här vill vi stanna längre!Efter ett par timmar i bilen nådde vi dagens destination Hermanus. Vilken strand och vilka vågor:).  Nattens Gesthouse visade sig vara ett mysig loft med balkong. För första gången tog alla en siesta och vid åtta tiden promenerade vi längs klipporna ner till

På världens bästa valskådarplats
tisdag 3 januari 2017 - Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Semestern börjar närma sig sitt slut. Två veckor är en ganska lång tid och oftast brukar åtminstone jag känna mig ganska nöjd och redo att åka hem vid det laget. Den här gången känner jag dock att jag kunnat tänka mig att stanna lite längre i solen och ledigheten. Men det jag

Valsafari i Hermanus
tisdag 8 november 2016 - Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Tis 161108Upp tidigt och serveras en fantastisk frukost vid fönsterbord. Klockan nio ska vi ut och valskåda. Gungigt i hamnen. Efter säkerhetsgenomgång får vi flytvästar och får gå ombord. VI får platser uppe på däck. Sitter jämte en svensk familj. Det är andra dagen de försöker

Ingela Johansson
Droemmen i Sydafrika 2016
Senast aktiv - från Bangkok, Thailand
Cage shark diving and Hermanus
lördag 9 november 2013 - Hermanus, Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Sophie och jag bokade in oss på cage shark diving igår kväll. Fick reda på att bussen kommer 05.45 lså det var bara att byta ut vinet mot vatten och hoppa i säng. Hajar fick vi se, både stora och små. Två hoppade och vissa var riktigt feta, vi kallar dem fat boys haha. Vi kommer aldrig

Stellenbosch till Hermanus
tisdag 5 november 2013 - Hermanus, Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Nu har vi avverkat ett mycket stort antal vinprovningar runt Stellenbosch. Antalet ar sa manga sa vi knappt kommer ihag var vi varit. Bilton och Hidden Rock var nagra av de basta, men aven Allesverloren och deras viner har vi kopt hemma tidigare sa det visste vi att de var bra. Idag har vi varit

Anne-Helen Eriksson

4 december 2019 - 31 december 2020

Sydafrika - golf- och vinresa

Sydafrika - golf- och vinresa

3 februari 2019 - 25 februari 2019

Den 3 februari reser vi till Sydafrika/Cape Town för en tre veckors vistelse med fokus på golf och vingårdar. Resan har vi bokat genom Golf in the Garden Route i Cape Town. Vi kommer att bo i Stellenbosch, Hermanus och Franschoek och totalt spelar vi 7 rundor på olika banor. En guidad vintur är bokad, likaså en tur till Robben Island. Får se vad vi mer kommer att hitta på!

Sydafrika julen 2018

Sydafrika julen 2018

13 december 2018 - 9 januari 2019

Fam Eriksson från lilla Östhammar ger sig än stora Sydafrika, här kan ni läsa om våra intryck.

Sydafrika jul 2016

Sydafrika jul 2016

6 januari 2016 - 6 januari 2016

Sydafrika 2016

Sydafrika 2016

5 november 2016 - 18 november 2016

23 oktober 2013 - 11 november 2013

Häng gärna med oss på vår resa till Sydafrika. Vi hoppas kunna skicka några digitala vykort och berätta lite om våra upplevelser under resans gång. Anne-Helen och Hans

Jordenruntexpress

Jordenruntexpress

14 oktober 2013 - 10 februari 2014

Sydafrika - Kina - Nya Zeeland - Australien - LA - San Fransisco - Vegas - New York - Washington

Favorit i repris.

Favorit i repris.

16 januari 2013 - 3 februari 2013

Återigen, Sydafrika står på biljetten. Samma gäng som sist vi var iväg, Våra vänner tillika grannar Lars och Tori och jag och Janne. Vi landar i Kapstaden på torsdag eftermiddag och har bokat första natten i Riebeek Kasteel. Sedan bär det av norrut till Paternoster där vi denna gång har bokat 2 nätter hos den fantastiske kocken/värden Arnold. Några guldkorn från föregående resor kommer det att bli, fö så ska vi söka lite nya vägar och upplevelser. Sista tre nätterna blir i Camps Bay utanför Kapstaden, förhoppningsvis inkluderar detta lite solbränna. Vi håller tummarna att resan ska går bra och skriv gärna på vår sida.

Namibia 2012

Namibia 2012

5 november 2012 - 8 december 2012

Nu ska vi ta oss en tur till Afrika igen! Spela lite golf, åka bil och prova vin, titta på djur & natur i Namibia! Ola & Lotta

24 oktober 2012 - 12 november 2012

Anna Lickander