Hermanus

Hermanus GK
fredag 15 februari 2019 - Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

I går besökte vi Grotto Beach och unnade oss en lat dag på stranden. Men vilken strand! Härlig vit sand, enormt bred och mer än en mil lång! Vi hyrde solstolar och parasollet. Förhållandevis dyrt, 150 Rand (90 SEK) för en stol o en parasoll. Fastän där var en del del människor kände vi

Gun-Britt Maulin
casamaulin i Sydafrika - golf- och vinresa
Senast aktiv - från Höllviken, Skåne län, Sverige
Nu är vi i Hermanus!
onsdag 13 februari 2019 - Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Hermanus är vackert belägen vid kusten och är känt för att vara en av världens bästa ställen för att se valar från land. Tyvärr finns här inga valar nu. De anländer normalt i september för att föda sina ungar och stannar fram till december, då de ger sig av till varmare

Gun-Britt Maulin
casamaulin i Sydafrika - golf- och vinresa
Senast aktiv - från Höllviken, Skåne län, Sverige
En riktigt mysig kväll!
lördag 29 december 2018 - Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Här vill vi stanna längre!Efter ett par timmar i bilen nådde vi dagens destination Hermanus. Vilken strand och vilka vågor:).  Nattens Gesthouse visade sig vara ett mysig loft med balkong. För första gången tog alla en siesta och vid åtta tiden promenerade vi längs klipporna ner till

På världens bästa valskådarplats
tisdag 3 januari 2017 - Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Semestern börjar närma sig sitt slut. Två veckor är en ganska lång tid och oftast brukar åtminstone jag känna mig ganska nöjd och redo att åka hem vid det laget. Den här gången känner jag dock att jag kunnat tänka mig att stanna lite längre i solen och ledigheten. Men det jag

Valsafari i Hermanus
tisdag 8 november 2016 - Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Tis 161108Upp tidigt och serveras en fantastisk frukost vid fönsterbord. Klockan nio ska vi ut och valskåda. Gungigt i hamnen. Efter säkerhetsgenomgång får vi flytvästar och får gå ombord. VI får platser uppe på däck. Sitter jämte en svensk familj. Det är andra dagen de försöker

Ingela Johansson
Droemmen i Sydafrika 2016
Senast aktiv - från Doha, Qatar
Cage shark diving and Hermanus
lördag 9 november 2013 - Hermanus, Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Sophie och jag bokade in oss på cage shark diving igår kväll. Fick reda på att bussen kommer 05.45 lså det var bara att byta ut vinet mot vatten och hoppa i säng. Hajar fick vi se, både stora och små. Två hoppade och vissa var riktigt feta, vi kallar dem fat boys haha. Vi kommer aldrig

Stellenbosch till Hermanus
tisdag 5 november 2013 - Hermanus, Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Nu har vi avverkat ett mycket stort antal vinprovningar runt Stellenbosch. Antalet ar sa manga sa vi knappt kommer ihag var vi varit. Bilton och Hidden Rock var nagra av de basta, men aven Allesverloren och deras viner har vi kopt hemma tidigare sa det visste vi att de var bra. Idag har vi varit

Anne-Helen Eriksson
Blekingarontour i Sydafrika
Senast aktiv - från Karlshamn, Blekinge län, Sverige
Snö?!
tisdag 29 januari 2013 - Hermanus, Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Det snöar!!! Aska över oss, stor brand tvärsöver havsbukten gör himlen grå. Stora sotflagor landar i poolen. En härlig dag i Franschoek med lite shopping och en god lunchsallad. Lågor slog upp på bergskanten där, vi frågade och elden hade då spridit dig ner mot Paarl. när vi passerade

Från Sydafrika till Namibia
onsdag 14 november 2012 - Hermanus, Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Hej Nu har vi lämnat valar och vin för att köra mot Springbok! Efter en söndags-middag på La Vierge i Hermanus, drog vi mot Tulbagh och stannade på några vingårdar där! Sov en natt i Springbok och sedan vidare mot Namibia och Fish River Canon. Ha d Ola och Lotta

Lise-Lott Carlsson
Loofisa2 i Namibia 2012
Senast aktiv - från Göteborg, Västra Götalands län, Sverige
Valspaning i Hermanus
tisdag 6 november 2012 - Hermanus, Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Tisdag morgon var en tidig morgon där målet var Cape Town. Dock med ett stopp och en övernattning i Hermanus. I Hermanus leker valarna vid denna årstiden så målet var ju förstås att få se valarna. Givetvis klämde vi ännu en vinprovning på vägen på Vergelegen Wine Estate i Somer Set

Pernilla Vidberg
PernillaV i Sydafrika